
Warszawa prezentuje projekt strefy czystego transportu
W 2024 r. Warszawa planuje wprowadzić strefę czystego transportu. Jej celem będzie poprawa jakości powietrza przez zniechęcanie do korzystania z najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Władze miasta przedstawiły wstępny plan wprowadzenia oraz zasady funkcjonowania strefy. Projekt został przekazany do konsultacji społecznych, które potrwają przez najbliższe trzy miesiące. O finalnym kształcie SCT zadecydują mieszkanki i mieszkańcy.
Jak wygląda warszawski przepis na SCT?
Warszawa planuje stworzyć strefę czystego transportu, która ograniczy dostęp do miasta dla pojazdów szczególnie zanieczyszczających powietrze.
Strefa ta będzie obowiązywać od lipca 2024 roku i będzie obejmować większość Śródmieścia oraz częściowo przylegające do niego dzielnice, takie jak Wola, Ochota, Saska Kępa, Grochów i Praga. Granice strefy będą się pokrywać z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie będą objęte ograniczeniem.
W pierwszym etapie ograniczenie dotyczyć będzie pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat i niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla starszych niż 18 lat i niespełniających normy Euro 4. W przyszłości wymagania dotyczące standardów emisji spalin będą sukcesywnie zwiększane.
Rada Miasta może też zdecydować o powiększeniu strefy, jednak decyzja ta wymagać będzie wcześniejszych konsultacji z mieszkankami i mieszkańcami.
Czy Warszawa Potrzebuje SCT?
W Warszawie od lat przekraczane są normy emisji najgroźniejszych zanieczyszczeń spowodowanych transportem, co pokazują raporty pomiarów pochodzące z trzech stacji badającej zanieczyszczenia komunikacyjne.
W skali Polski głównym problemem jest niska emisja z domowych pieców, głównie przez ten pryzmat rozmawialiśmy w ostatnich latach o zanieczyszczeniu powietrza. Czas to zmienić. Są miejsca, gdzie to transport jest głównym źródłem emisji zanieczyszczeń ? w takiej sytuacji jest właśnie Warszawa, gdzie transport odpowiada za 75% emisji tlenków azotu (NOx).
Pojazdy z silnikiem Diesla ? poważny problem
Badanie przeprowadzone przez naukowców z ICCT wykazało, że najwięcej zanieczyszczeń powietrza na warszawskich ulicach pochodzi od starszych samochodów, szczególnie tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 rokiem, stanowiące tylko 17% floty, odpowiadały za 37% emisji tlenków azotu (NOx) i 52% emisji pyłów (PM).
Strefa czystego transportu jest ważnym instrumentem poprawiającym jakość powietrza
Stworzenie strefy czystego transportu przez władze Warszawy jest odpowiedzią na postulaty dotyczące poprawy jakości powietrza, zgłaszane przez mieszkanki i mieszkańców miasta. Wiele razy temat ten podnosiły przedstawicielstwa organizacji pozarządowych i ruchów społecznych zajmujących się zdrowiem i jakością życia w mieście. Wdrożenie SCT jest również obowiązkiem władz Warszawy, wynikającym z realizacji Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Mazowieckiego.
To najwyższy czas na implementację strefy w stolicy
Aby poprawić jakość powietrza w Warszawie, potrzebne są skoordynowane działania, które skupiają się na ograniczeniu emisji z dwóch głównych źródeł: transportu i ogrzewania. Choć miasto ma już program wymiany pieców, brakuje skutecznych rozwiązań dotyczących redukcji emisji z transportu drogowego. Dlatego ważne jest, aby rozmawiać o zmianach, które pozytywnie wpłyną na jakość powietrza, jak np. wprowadzenie strefy czystego transportu. To od nas zależy, czy podejmiemy ryzyko i pozostawimy sytuację bez zmian, czy też zdecydujemy się na konkretne działania.


Pozostałe artykuły

Europa na drodze do niezależności energetycznej

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)