Filtruj artykuły

Wysokoemisyjne pojazdy z importu przechodzą przez polski system kontroli
System okresowej kontroli technicznej pojazdów w Polsce przepuszcza pojazdy emitujące nadmierną ilość zanieczyszczeń. Wynika to z przestarzałych regulacji, których braki NIK wykazywał już w latach 2016 i 2019. Zgodnie z

Polska: tu można bez problemu zarejestrować nawet wrak sprowadzony za grosze z zagranicy
Import niesprawnych technicznie samochodów z innych krajów UE i ich rejestracja w Polsce wciąż są możliwe. Co więcej, nie są nawet specjalnie kłopotliwe. Brak weryfikacji dokumentacji technicznej pojazdu podczas rejestracji
![[eMIT] Elektryki równie mocno co auta spalinowe zanieczyszczają środowisko](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/05/Banner-mit-6-768x274.webp)
[eMIT] Elektryki równie mocno co auta spalinowe zanieczyszczają środowisko
W każdej dyskusji o samochodach elektrycznych pada ten zarzut – elektryki są większym obciążeniem dla środowiska od samochodów spalinowych. Najczęściej osoby krytykujące elektryczne pojazdy mówią, że ich ślad węglowy jest

Norwegia, promy i samochody elektryczne. Fakty.
Wbrew internetowym rewelacjom elektryczne samochody w Norwegii pływają promami i mają się dobrze. Zakaz wjazdu, przedstawiany jako ogólnonarodowy, dotyczy w rzeczywistości małego armatora. Wyjaśniamy o co chodzi z norweskimi promami

Dlaczego niesprawne technicznie pojazdy z importu jeżdżą po polskich drogach?
Importujemy niesprawne technicznie, zanieczyszczające powietrze i zużyte pojazdy z krajów, w których ich użytkowanie stało się nieopłacalne lub niemożliwe. Po naszych drogach jeżdżą “mobilne kopciuchy”, bo pozwalają na to przepisy.

Elektryfikacja transportu ciężkiego: szanse i wyzwania omawiane na Europejskim Kongresie Gospodarczym
Podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego wspólnie z T&E oraz czołowymi producentami ciężarówek elektrycznych nasza Fundacja zainicjowała debatę dotyczącą szans i wyzwań związanych z elektryfikacją sektora drogowego transportu ciężkiego w Europie.
![[eMit] Diesel jest tańszy od samochodu elektrycznego – wyjaśniamy](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/05/Kopia-Banner-Jacek-raport-61-768x274.webp)
[eMit] Diesel jest tańszy od samochodu elektrycznego – wyjaśniamy
W przestrzeni medialnej zaczynają pojawiać się coraz liczniejsze głosy, że zakup pojazdu elektrycznego w Polsce stracił sens, ponieważ jego użytkowanie stało się droższe niż samochodu spalinowego, zwłaszcza z silnikiem diesla.

Akcja #StreetsForKids w Polsce
12 maja 2023 r. tysiące dzieci, rodziców i nauczycieli w kilku polskich miastach będzie apelować do władz o tworzenie szkolnych ulic. Bezpiecznych, wolnych od spalin i hałasu, pozwalających na samodzielną
![[RAPORT] Wyzwania i szanse elektryfikacji ciężkiego transportu drogowego w Polsce](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/04/Kopia-Banner-Jacek-raport-_58_-768x274.webp)
[RAPORT] Wyzwania i szanse elektryfikacji ciężkiego transportu drogowego w Polsce
Raport o wyzwaniach dekarbonizacji transportu ciężkiego pokazuje, co powinniśmy zrobić, aby kluczowy element polskiej gospodarki pozostał konkurencyjny. Przeanalizowaliśmy dostępne rozwiązania, obowiązujące prawo i sprawdziliśmy jak poszczególne instrumenty wpłyną na koszty
![[APEL] UE powinna przyjąć Społeczny Fundusz Klimatyczny](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/04/Kopia-Banner-Jacek-raport-_56_-768x274.webp)
[APEL] UE powinna przyjąć Społeczny Fundusz Klimatyczny
Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF) jest pierwszym funduszem w UE, którego celem jest zapewnienie wsparcia finansowego dla gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji, użytkowników transportu oraz mikroprzedsiębiorstw w okresie przejściowym.
![[eMit] Elektryki spowodują blackout – wyjaśniamy](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/04/Kopia-Banner-Jacek-raport-55-768x274.webp)
[eMit] Elektryki spowodują blackout – wyjaśniamy
Obrońcy spalinowej motoryzacji straszą, że samochody elektryczne wyssą z naszych gniazdek energię elektryczną. Elektryczne pojazdy mają być obciążeniem dla systemu, z którym sobie nie poradzimy. Jak jest naprawdę? Wyjaśniamy.
Mit:
Duży wzrost

Panel FPPE podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego
Europa stoi przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest redukcja emisji i ograniczenie wpływu transportu ciężkiego na środowisko naturalne. Naszym celem jest wsparcie transformacji transportu – w tym ciężkiego transportu drogowego. W

Czas na rowerowe huby przeładunkowe w polskich miastach
Pod mostem, na zaniedbanym parkingu, w środku pandemii i lockdownu, w czeskiej Pradze powstał rowerowy hub przeładunkowy. I okazał się sukcesem. Śladem Pragi idzie Londyn, Kopenhaga, Lille i inne europejskie

Green Car Magazine nr 11
Nadszedł czas na kolejne wydanie Green Car Magazine. 11 numer to nasze pierwsze wydanie magazynu w 2023 roku. Wydanie nieco inne od pozostałych. Nie będzie podsumowania minionego roku, analizy rynków,

Co z zakazem rejestracji osobowych i dostawczych pojazdów spalinowych po 2035 roku?
Ostatnie tygodnie przyniosły nieoczekiwany impas w procesie akceptacji nowego Rozporządzenia Parlamentu i Rady UE ws. celów redukcji emisji CO2 z pojazdów osobowych i dostawczych. Wydawało się, że sprawa już jest

AFIR – jest prozumienie unijne
27 marca zakończyły się trilogi w sprawie ostatecznego kształtu nowelizacji prawa o infrastrukturze paliw alternatywnych. Dawna dyrektywa (AFID) zmieni się w rozporządzenie (AFIR). AFIR po raz pierwszy w historii nałoży

3 postulaty do Komisji ENVI w sprawie AAQD
Parlament Europejski pracuje nad propozycją zmiany dyrektyw UE w sprawie jakości powietrza (AAQD), które są kamieniem milowym dla ochrony zdrowia ludzi i środowiska przed zanieczyszczeniem powietrza. Nowelizacją zajmują się posłanki
![[eMIT] Pożar samochodu elektrycznego – wyjaśniamy](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/03/Kopia-Banner-Jacek-raport-49-768x274.webp)
[eMIT] Pożar samochodu elektrycznego – wyjaśniamy
Co pewien czas w mediach pojawiają się alarmujące doniesienia o pożarach pojazdów elektrycznych. Zwykle z komentarzem, że to niestety często przypadłość elektryków, a pożar taki trzeba gasić nawet kilka dni,

3 rzeczy o elektromobilności, o które zapytaliśmy ChatGPT
Świat zwariował na punkcie sztucznej inteligencji. Zapytaliśmy więc ChatGPT o trzy ważne rzeczy związane z elektromobilnością. Oto odpowiedzi na pytania o przyszłość elektromobilności, elektryfikację ciężarówek i ślad węglowy. AI pomyliło

Elektryfikacja transportu ciężkiego jest w polskim interesie
Jeśli nie zelektryfikujemy transportu ciężkiego w Polsce, to nasze firmy wypadną z rynku. Wysoki ślad węglowy będzie skutecznie obniżał ich konkurencyjność. Zapowiedź 90% redukcji emisji dla ciężarówek w 2040 r.
![[eMIT] Jazda elektrykiem w Polsce oznacza większe emisje CO2 niż jazda samochodem spalinowym](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/03/Banner-emity-2-1-768x274.png)
[eMIT] Jazda elektrykiem w Polsce oznacza większe emisje CO2 niż jazda samochodem spalinowym
Jednym z najczęściej pojawiających się argumentów u sceptyków upowszechnienia pojazdów elektrycznych jest stwierdzenie, że w Polsce taki samochód nie ma sensu z punktu widzenia ochrony klimatu, gdyż prąd w naszym

Irlandia na drodze do dekarbonizacji transportu – krajowa strategia rozwoju ładowania pojazdów elektrycznych
Irlandia publikuje krajową strategię dotyczącą infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnie z którą w ciągu najbliższych trzech lat na publiczną infrastrukturę ładowania zostanie wydane 100 mln euro.
Szczegóły irlandzkiej strategii
Minister transportu Irlandii,

Emisje PM z opon a samochody elektryczne
Jednym z mitów dotyczących elektromobilności, jest twierdzenie, że pojazdy elektrycznie z uwagi na swoją masę wytwarzają więcej szkodliwego pyłu od swoich spalinowych alternatyw. Czy tak jest naprawdę oraz jak duża

Transportowa rewolucja w miastach jest w Twoim interesie
Stanie w korkach to w Polsce synonim mobilności miejskiej. Powód? Polskie miasta znajdują się w niechlubnej czołówce miast europejskich zarówno pod względem poziomu zanieczyszczenia powietrza, jak i liczby samochodów na
![[eMIT] Elektryki nie nadają się do jazdy zimą – wyjaśniamy](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/02/Kopia-K3-EU-Hubert-banner-768x274.png)
[eMIT] Elektryki nie nadają się do jazdy zimą – wyjaśniamy
Kiedy przychodzi pierwsze mocne ochłodzenie w sezonie zimowym, w mediach pojawia się zwykle wysyp informacji o problemach z samochodami elektrycznymi. Najczęściej na cenzurowanym jest zasięg pojazdu elektrycznego, który „dramatycznie” spada

Komisja Europejska nie zaproponowała daty zakończenia sprzedaży pojazdów ciężkich z silnikami spalinowymi
Propozycja Komisji, zakłada, że w 2040 r. średni poziom emisji CO2 z nowych pojazdów ciężarowych ma zostać obniżony o 90 % w porównaniu do lat 2019/2020. Zaprezentowany projekt jest znacznie

Realne emisje hybryd Plug-in są niezgodne z deklaracjami producentów
Z badań przeprowadzonych na trzech wybranych modelach pojazdów typu PHEV (Hybryda Plug-in) wynika, iż generują one więcej CO2, niż deklarują ich producenci. Technologia, o której mowa jest często przedstawiana jako

SCT to rozwiązanie, które poprawi jakość powietrza w Krakowie – kampania FPPE
Kraków jest liderem, jeżeli chodzi o wprowadzanie stref czystego transportu w Polsce. FPPE rusza z kampanią „Strefa czystego transportu – zmiana, o której warto rozmawiać”. Jej głównym celem jest przekonanie

e-Transport – pierwsza koalicja NGO i organizacji branżowych w Polsce na rzecz elektryfikacji transportu ciężkiego
Powstała pierwsza polska koalicja organizacji pozarządowych i branżowych na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego. FPPE, PIRE i PZPM powołały Koalicję e-Transport. Koalicja będzie skupiała się na wspieraniu transformacji i elektryfikacji sektora

Warszawa prezentuje projekt strefy czystego transportu
W 2024 r. Warszawa planuje wprowadzić strefę czystego transportu. Jej celem będzie poprawa jakości powietrza przez zniechęcanie do korzystania z najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Władze miasta przedstawiły wstępny plan wprowadzenia oraz

Wrocław przedstawił swój pomysł na SCT
Wrocław jako drugie miasto w Polsce zaprezentował pomysł na SCT. Miasto zdecydowało się zrealizować inny wariant budowy strefy niż ta w Krakowie. Wrocław chce objąć SCT tylko część miasta, o ostatecznym

Elektryczna poczta USA
Amerykański rząd i poczta zatwierdziły historyczną inwestycję w pojazdy elektryczne – to będzie jedna z największych flot na świecie. U.S. Postal Service kupi prawie 70 000 furgonetek elektrycznych, a od

Potrzebujemy pilnej aktualizacji Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK)
Dokumenty organizujące działanie państwa w zakresie klimatu i energii są złe, wymagają zmian. Trzeba przeprowadzić szerokie konsultacje społeczne, aby aktualizacja Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK) do 2030

Potrzeba zmian w systemie okresowej kontroli technicznej pojazdów. Podsumowanie 2022 r.
Polska zalega z przyjęciem prawa europejskiego w kwestii kontroli technicznej pojazdów, chęć zmiany tej sytuacji była przyczyną podjęcia drugiej próby implementacji dyrektywy. System kontroli technicznej jest niewydolny i niedopasowany do

Europa przyspiesza dekarbonizację transportu. Podsumowanie 2022 r.
2022 r. był wyjątkowym rokiem dla elektromobilności i zagadnień związanych z jakością powietrza. Pakiet Fit for 55 zmienia europejską politykę i ustanawia ramę niezbędną do dekarbonizacji transportu. Wypracowano lub uzgodniono

Co wydarzyło się w kwestii jakości powietrza w Polsce? Podsumowanie 2022 r.
Jakość polskiego powietrza w 2022 nadal była jedną z najgorszych w Unii Europejskiej, a okresowo polskie miasta trafiały na pierwsze miejsca w rankingu najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie. Jednak to

Kiedyś furmanki i dorożki, dzisiaj diesle, czyli pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Podsumowanie 2022 r.
Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu (SCT) powstanie w Krakowie i zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Nie wprowadza zakazu wjazdu dla samochodów, ale określa jaką ilość zanieczyszczeń mogą

Rozporządzenie bateryjne – wstępne porozumienie
9 grudnia zamknięto trilog w sprawie rozporządzenia bateryjnego. Wstępne porozumienie na rzecz zrównoważonego cyklu życia baterii ma zagwarantować, że zużyte baterie będą poddawane recyklingowi, to pozwoli na stworzenie cyrkularnego obiegu

Spotkanie komitetu sterującego ds. elektryfikacji samochodów ciężarowych
Za nami grudniowe spotkanie komitetu sterującego ds. elektryfikacji samochodów ciężarowych. Spotykamy się z przedstawicielstwami związanymi z sektorem, aby dyskutować nad przyszłością transportu ciężkiego w Europie. To jeden z najważniejszych elementów

Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w polskich miastach – przykład Wrocławia
Odejście od silników spalinowych w samochodach skutkuje cichą rewolucją, która już rozpoczęła się w miastach. Wiele z nich wprowadziło programy budowy nowych stacji ładowania, a także modernizacji istniejących, dla zwiększenia

O przejście na zeroemisyjne ciężarówki apeluje wielki biznes – kolejne firmy dołączają do koalicji na rzecz przejścia na zeroemisyjne ciężarówki do 2035 roku.
44 firmy i organizacje branżowe w ramach koalicji Climate Group EV100+ wysłały wspólny apel do Komisji Europejskiej. Postulują przyjęcie prawa zapewniającego, że od 2035 wszystkie nowe pojazdy ciężkie (ang. HDV)

Podsumowanie wizyty studyjnej w Zielonej Górze – promujemy polską elektromobilność
Nasza Fundacja z pomocą Transport & Environment oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności zorganizowała wyjazd studyjny dla przedstawicieli ministerstw klimatu i środowiska, funduszy i polityki regionalnej i infrastruktury, a także posłów

Czas na pożegnanie ze spalinowymi ciężarówkami – apel organizacji pozarządowych z UE do Komisji Europejskiej
Koalicja 39 organizacji zajmujących się ochroną środowiska i zdrowia oraz prawami konsumentów wzywa Komisję Europejską do działania na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego i wyznaczenia daty końcowej dla produkcji nowych samochodów

W Polsce luksusowe SUV-y są ważniejsze od środowiska
Elektromobilność rozwija się w Polsce wolno, mamy jeden z najgorszych wyników w Europie. Jednocześnie trwa eldorado dla rejestrowania luksusowych i wysokoemisyjnych pojazdów. Bogaci użytkownicy emitują najwięcej gazów cieplarnianych i nie

Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu
23 listopada Rada Miasta Krakowa po wielogodzinnej dyskusji przyjęła złożony przez Prezydenta Miasta projekt uchwały w sprawie ustanowienia strefy czystego transportu (SCT). Strefa oficjalnie zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024
![[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/03/PI-raport-banner-768x274.png)
[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.
Analiza wpływu rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie i logistyce miejskiej przygotowana przez Polityka Insight na zlecenie Fundacji. Publikacja omawia działania podejmowane w związku z koniecznością transformacji transportu w zakresie tzw. ostatniej

Klimatyczna Baza Wiedzy w walce z dezinformacją
FPPE wspiera Klimatyczną Bazę Wiedzy – to ogólnodostępne, darmowe narzędzie online, zawierające aktualne i rzetelne źródła informacji na tematy związane ze zmianą klimatu. Baza będzie służyć każdemu, kto chce wiedzieć

Dyrektywa AAQD – propozycja rewizji
26 października 2022 roku Komisja Europejska przedstawiła propozycję rewizji dyrektyw dotyczących jakości powietrza (ang. Ambient Air Quality Directive – AAQD). Propozycja Komisji wyznacza nowe, bardziej restrykcyjne, limity dla szeregu substancji

Forum Innowacyjnego Transportu – Jak rozwijać miejską sieć ładowania pojazdów elektrycznych
2 grudnia 2022 r. spotkamy się, aby porozmawiać o przyszłości i perspektywach rozwoju transportu elektrycznego w ramach Forum Innowacyjnego Transportu. Tematem przewodnim spotkania będzie metodyka rozbudowy infrastruktury ładowania w miastach,

Oslo przechodzi na elektryczne autobusy
Już w 2023 r. Oslo w pełni zelektryfikuje system transportu publicznego. Władze miasta rozstrzygnęły właśnie przetarg na dostawę ok. 450 autobusów elektrycznych, która pozwoli na całkowite wyeliminowanie autobusów dieslowskich. To
![[APEL] Potrzebujemy wzmocnienia unijnych regulacji dot. produkcji baterii](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/11/baterje-1-768x274.webp)
[APEL] Potrzebujemy wzmocnienia unijnych regulacji dot. produkcji baterii
W miarę zbliżania się UE do neutralności klimatycznej, akumulatory będą odgrywać kluczową rolę umożliwiającą dekarbonizację sektorów transportu i energii. Zgodnie z projektem regulacji popartym przez Parlament Europejski baterie produkowane lub

Koniec ery silników spalinowych w 2035 r. już nieodwołalny
27 października zakończyły się negocjacje pomiędzy Radą, Parlamentem i Komisją w sprawie ostatecznego kształtu nowych norm emisji z osobowych i dostawczych samochodów spalinowych. W 2035 r. zakończy się w Europie
![[RAPORT] Wpływ pakietu Fit for 55 na przemysł motoryzacyjny w Grupie Wyszehradzkiej](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/10/FPPE_PIE_raport-768x274.webp)
[RAPORT] Wpływ pakietu Fit for 55 na przemysł motoryzacyjny w Grupie Wyszehradzkiej
Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego zainspirowany dialogiem pomiędzy FPPE a PIE pokazuje, że czas porzucić obawy związane z elektromobilnością. Elektromobilność w sektorze motoryzacyjnym się nam opłaca. To szansa dla gospodarki –
![[APEL] Europa potrzebuje wzmocnienia Społecznego Funduszu Klimatycznego](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/10/Spoleczny-FUndusz-Klimatyczny-768x274.webp)
[APEL] Europa potrzebuje wzmocnienia Społecznego Funduszu Klimatycznego
Europa boryka się z kryzysami cen energii i bezpieczeństwa energetycznego. Gospodarstwa domowe stoją w obliczu gwałtownego wzrostu rachunków za energię i obawiają się nadchodzącej zimy. To pokłosie nadchodzącej katastrofy klimatycznej.
![[BRIEFING] Dlaczego UE powinna przygotowywać swoje budynki na pojazdy elektryczne?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/10/Banner-EPBD-768x274.webp)
[BRIEFING] Dlaczego UE powinna przygotowywać swoje budynki na pojazdy elektryczne?
Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.
Kontekst
Odejście od samochodów napędzanych paliwami kopalnymi na rzecz samochodów elektrycznych oznacza przejście od tankowania do ładowania. Ładowanie publicznie dostępnymi ładowarkami jest ważne i zostanie uregulowane

Parlament Europejski przyjął ambitne stanowisko w sprawie AFIR
19 października Parlament Europejski wyraził poparcie dla Rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które wyznacza wiążące cele w sprawie rozbudowy infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych w Państwach Członkowskich. Europosłowie

Samochody nie mogą mieć pierwszeństwa przed dziećmi
Europejska akcja „Streets for Kids” promuje zmienianie przestrzeni przy szkołach w bardziej przyjazną, zdrową i bezpieczną za pomocą szkolnych ulic. Tysiące dzieci w wielu krajach Europy wyszło na ulice przed

Strefy czystego transportu jako ratunek dla europejskiego powietrza – potrzeba ich uwzględniania w dyrektywie w sprawie jakości i czystego powietrza w Europie
Unia Europejska ma problem z jakością powietrza, jego ważną składową są emisje zanieczyszczeń z transportu. Strefy czystego transportu to jedno z najskuteczniejszych narzędzi służących poprawie jakości powietrza. Jednak pomimo swojej

Tańsze, mocniejsze, o większym zasięgu – perspektywy elektryfikacji transportu ciężkiego do 2035 r.
Europejski koniec ery silników spalinowych w pojazdach jest już pewny. Czas na dyskusję o ciężkich pojazdach. Mogłoby się wydawać, że sektor pojazdów ciężarowych oparty na oleju napędowym czeka sporo wyzwań.

E-paliw wystarczy jedynie dla 2% wszystkich samochodów w Europie
Przemysł naftowy liczy na to, że e-paliwa pomogą wyłączyć samochody z silnikami spalinowymi z proponowanego przez UE zakazu sprzedaży ich w 2035 r. Lobby naftowe twierdzi, że umożliwienie sprzedaży nowych

Komisja TRAN rekomenduje PE stanowisko ws. AFIR
3 października 2022 r. Komisja TRAN przegłosowała stanowisko ws. Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych. Stanowisko komisji będzie głosowane przez cały Parlament Europejski na nadchodzącej sesji plenarnej, prawdopodobnie jeszcze w październiku.

Strefa czystego transportu w Krakowie. Propozycja miasta przekazana do konsultacji społecznych
Podczas gdy liczba stref czystego transportu (SCT) rośnie z każdym rokiem i przekroczyła już 320, co oznacza 40% wzrost względem 2019 r. w Polsce nadal ich nie ma. Wkrótce może

Wystarczy jeden dzień – jak skutecznie obniżyć zapotrzebowanie na ropę w Europie
22 września, obchodzimy Europejski Dzień bez Samochodu – to skuteczny sposób na ograniczenie konsumpcji paliw kopalnych na starym kontynencie. FPPE wspólnie z kampanią Clean Cities postuluje powstrzymanie się od korzystania

Dzień bez samochodu – apel o poprawę komfortu pieszych
FPPE wraz z grupą organizacji pozarządowych wystosowała do premiera Mateusza Morawieckiego apel o przemyślaną i spójną politykę wobec pieszych. Wybieranie spaceru czy komunikacji zbiorowej zamiast samochodu jest dobre dla zdrowia,

Trilog w sprawie przyjęcia nowych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych
We wrześniu 2022 rozpoczęły się trilogi kilku ważnych elementów pakietu Fit for 55, w tym dotyczący nowych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych

Zakaz sprzedaży spalinowych samochodów ciężarowych do 2035 r. to jedyny sposób, aby osiągnąć cele klimatyczne
Komisja Europejska pracuje nad propozycją nowych norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych i autobusów. To kolejny element pakietu dekarbonizacji transportu. Bez odejścia od paliw kopalnych w transporcie Unia nie osiągnie

Warszawskie powietrze i zanieczyszczenia z transportu – problem z nadzieją na poprawę?
Opublikowane w połowie czerwca badanie Badanie zrealizowała w lipcu 2022 r. agencja badawcza Research Collective na zlecenie agencji PR Profeina, w ramach projektu “Rozwój hubu informacyjnego nt. stref czystego transportu

Jak naprawić system okresowych badań technicznych w Polsce?
System badań technicznych w Polsce jest obecnie niewydolny, co przekłada się na wzrost zagrożenia dla osób uczestniczących w ruchu drogowym, jest to także zagrożenie dla zdrowia i środowiska. Brak skutecznych

Okresowe badania techniczne pojazdów – główne problemy
System badań technicznych pojazdów, w założeniu, ma filtrować samochody niebezpieczne i niesprawne, które na drogach nie powinny się pojawić. W rzeczywistości w Polsce od lat borykamy się z problemem samochodów

AFIR – stan przed głosowaniem stanowiska PE
AFIR, czyli rozporządzenie UE o infrastrukturze paliw alternatywnych jest dla rozwoju elektromobilności kluczową regulacją europejską. Prace nad nowelizacją rozporządzenia rozpoczęły się już w 2019 roku od konsultacji z interesariuszami (m.in.

Pierwszy stan w USA wyznacza datę zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych.
Kalifornia jest liderką w walce z emisjami z transportu, jako pierwszy stan przyjęła pierwsze prawo ograniczające zanieczyszczenia powietrza w reakcji na smog w Los Angeles w latach 60-tych XX wieku.

GetResponse wspiera działania FPPE
Dzięki programowi wsparcia dla organizacji pozarządowych GetResponse został jednym z partnerów Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Z pomocą www.getresponse.pl Fundacja będzie rozwijała newslettery tematyczne związane z promowaniem elektromobilności, działań na rzecz

Green Car Magazine nr 10.
Oddajemy w Państwa ręce już 10 numer GCM. Jak zawsze, zadbaliśmy o porządną dawkę informacji, ciekawostek i inspiracji ze świata elektromobilności.
Czytaj nowy numer GCM
Podsumowanie wydarzeń
Pierwsza połowa 2022 roku upłynęła

Gdynia prekursorką mobilnych ładowarek
Przykład Gdyni pokazuje, jak miasta mogą elastycznie podchodzić do tematu rozwoju infrastruktury ładowania. W mieście uruchomiona została pierwsza mobilna stacja ładowania dla pojazdów elektrycznych.
To wspólny projekt Urzędu Miasta Gdyni

Baterie ze stałym elektrolitem dodatkowo zwiększą korzyści płynące z pojazdów elektrycznych dla klimatu.
Nowe technologie bateryjne sprawią, że baterie będą lżejsze, skróci się także ich czas ładowania. Dodatkowo mogą zmniejszyć ślad węglowy baterii samochodu elektrycznego nawet o 39%.
Technologia bateryjna napędzana jest innowacjami. Nowe

Już 320 europejskich miast z ograniczonym dostępem dla wysokoemisyjnych aut
Podczas gdy liczba stref niskiej emisji (LEZ) w całej Europie wzrosła od 2019 roku o 40%, w Polsce nadal ich nie ma, ale pierwsze z nich powstaną już wkrótce. Kraków
![[RAPORT] Jak e-handel zanieczyszcza nasze miasta. Analiza 90 firm kurierskich z całego świata.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/07/CMC_raport_ostatnia_mila-768x274.webp)
[RAPORT] Jak e-handel zanieczyszcza nasze miasta. Analiza 90 firm kurierskich z całego świata.
Rosnąca w olbrzymim tempie popularność zakupów przez internet powoduje, że na całym świecie ulice naszych miast opanowują samochody dostawcze. Są one jednym z głównych źródeł hałasu i zatorów na drogach.
![[APEL] Odkładana kwestia bezpieczeństwa na drogach](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/07/Apel_o_bezpieczeństwo_filtry_DPF-1-768x274.webp)
[APEL] Odkładana kwestia bezpieczeństwa na drogach
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wraz z sygnatariuszami apeluje do Ministra Infrastruktury w sprawie prac nad przyjęciem do polskiego porządku prawnego przepisów, które poprawią bezpieczeństwo na drogach.
Naszym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa
![[RELACJA] CharIN EUROPE Conference w Zielonej Górze](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/07/charin_testival_europe_2022-1-768x274.webp)
[RELACJA] CharIN EUROPE Conference w Zielonej Górze
Przedstawiciele Fundacji wzięli udział międzynarodowej konferencji CharIN EUROPE Conference w Zielonej Górze, która odbyła się 28 czerwca 2022 r. Konferencja to jedno z najważniejszych wydarzeń dla branży elektromobilności w Europie.

Rada UE potwierdza – w 2035 Europa kończy z samochodami spalinowymi
Rada UE była ostatnią instytucją unijną, która poparła projekt 100% redukcji emisji CO2 z silników spalinowych dla aut osobowych i dostawczych po 2035 roku. Za kilka miesięcy poznamy szczegóły nowego

Czyste powietrze i transport w Twoim mieście – warsztaty dla organizacji pozarządowych
Zapraszamy na warsztat o strefach czystego transportu. Przedstawimy szczegółowe informacje o działaniu SCT, sposobie ich tworzenia i korzyściach jakie z nich wynikają. Nasz ekspert – Hubert Różyk – pokaże przykłady

Gdzie podział się olej słonecznikowy ze sklepowych półek?
W Europie codziennie spalamy ok 17 000 ton oleju słonecznikowego dziennie – to ok 19 000 000 butelek, które mogłyby trafić na półki sklepowe. Rosnąca cena oleju słonecznikowego i pogłębiający się kryzys

Parlament zagłosował za zakończeniem ery silników spalinowych w motoryzacji. Co to oznacza?
8 czerwca posłanki i posłowie głosowali stanowisko PE w sprawie nowych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. W głosowaniu plenarnym poparto propozycję, która zakłada, że do 2035 redukcja

Standardy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych
W lipcu 2021 Komisja Europejska przedstawiła pakiet Fit for 55, który wciela w życie unijną agendę klimatyczną. Los pakietu jest teraz w rękach Parlamentu Europejskiego, który 7-8 czerwca będzie głosował

Apel polskiego biznesu w sprawie odejścia od silników spalinowych.
8 czerwca Parlament Europejski zagłosuje w sprawie stanowiska w kwestii nowych standardów redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. To głosowanie kluczowe dla powodzenia polityki klimatycznej UE i przyszłości

Wyższe poziomy emisji CO2 z samochodów mają kluczowe znaczenie dla niezależności energetycznej i ochrony środowiska
Pojazdy elektryczne mają kluczowe znaczenie dla znacznego i szybkiego zmniejszenia naszego zużycia paliw kopalnych. Ustanowienie celu redukcji 100% emisji od 2035r. jest niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050r. Dlatego

Inwestycje w gaz to cementowanie zależności energetycznej Europy
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wraz z innymi europejskimi NGO-sami apeluje do ministrów transportu Państw Członkowskich oraz Parlamentu Europejskiego o porzucenie prób wpisania do AFIR inwestycji w gaz w transporcie. Wspólny

AFIR – co trzeba wiedzieć o zmianach w Rozporządzeniu o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych.
AFIR – czyli Rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych to część pakietu Fit for 55, nad którym pracują unijne instytucje. Pakiet ma za zadanie wcielić w życie politykę klimatyczną Unii Europejskiej.
![[RAPORT] Stare diesle trują stolicę. Wspólny raport TRUE Initative i m.st. Warszawy pt. „Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie”.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/07/raport-TRUE-Initative-i-m.st_.-Warszawy-768x274.webp)
[RAPORT] Stare diesle trują stolicę. Wspólny raport TRUE Initative i m.st. Warszawy pt. „Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie”.
Temat zanieczyszczonego powietrza co roku powraca jak bumerang wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego. Wówczas winą za fatalną jakość powietrza obarcza się ogrzewanie domów węglem. Czy tzw. „kopciuchy” powinny być jedynym

Zapraszamy na Forum innowacyjnego Transportu o infrastrukturze ładowania w miastach
FPPE, przy wsparciu Związku Miast Polskich, organizuje kolejne spotkanie w ramach Forum Innowacyjnego Transportu. Tym razem będziemy rozmawiali o budowie infrastruktury do ładowania w miastach. Omówiony zostanie raport Fundacji na

Producenci samochodów i duże firmy z Europy apelują o przyjęcie regulacji zakładającej zerową emisję dla wszystkich nowych samochodów osobowych i dostawczych od 2035r.
Przedstawiciele szerokiej koalicji międzybranżowej, zrzeszającej m.in. Ford of Europe i Volvo Cars, zaapelowali do instytucji unijnych o przyjęcie ustawy zapewniającej zerową emisję wszystkich nowych samochodów osobowych i dostawczych w Europie

Pojazdy elektryczne już dzisiaj pozwalają zaoszczędzić 1,5 miliona baryłek ropy dziennie.
Nowe opracowanie Bloomberg New Energy Finance (BNEF) pokazuje, jak rozwija się rynek samochodów elektrycznych od 2015 roku. Dzięki dynamicznemu rozwojowi elektryków spada globalne zapotrzebowanie na ropę naftową. To łagodzi kosztów
![[RAPORT] Jak rozwijać miejską infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/05/Banner-Jacek-raport1-768x274.png)
[RAPORT] Jak rozwijać miejską infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych
Rozwój infrastruktury ładowania w miastach będzie kluczowy dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Już w 2022 miasta powinny myśleć o jej systemowym rozwoju. Raport FPPE „Prądem w smog. Jak rozwijać infrastrukturę

Komisja ENVI poparła cel zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych do 2035r. Teraz czas na cały Parlament Europejski.
11 maja komisja ENVI zagłosowała za wprowadzaniem na rynek wyłącznie pojazdów bezemisyjnych od 2035 r., ale odrzuciła plany ambitnych celów redukcji emisji dla producentów samochodów, które są kluczowe dla przyspieszenia

Sejmowa podkomisja ds. elektromobilności – transport publiczny w miastach
21 kwietnia wzięliśmy udział w kolejnym posiedzeniu stałej sejmowej podkomisji ds. elektromobilności. Tematem wiodącym była elektryfikacja transportu publicznego w miastach – jeden z nielicznych obszarów elektromobilności, w którym Polska należy

Publiczne stacje ładowania nie staną na drodze bardziej ambitnym celom UE w zakresie pojazdów elektrycznych
Infrastruktura ładowania, wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych, będzie jednym z kluczowych czynników warunkujących rozwój elektromobilności w Polsce w nadchodzących latach. Modele wyliczające realne zapotrzebowanie na punkty ładowania w Polsce

Elektryczne samochody dostawcze tańsze niż diesle
Elektryczne samochody dostawcze są tańsze w zakupie i użytkowaniu niż pojazdy z silnikiem Diesla, wynika z nowej analizy całkowitego kosztu kosztu ich zakupu i eksploatacji w Polsce. Przeciętny elektryczny samochód

Biopaliwa zagrażają bezpieczeństwu żywnościowemu
W Europie codziennie spalamy ok 15 milionów bochenków chleba – tyle można by wyprodukować chleba, gdyby pszenica do tego potrzebna nie została wykorzystana jako komponent biopaliw. Apelujemy o powstrzymanie produkcji

Green Car Magazine – publikujemy nowy numer!
GCM to źródło informacji, nowości i inspiracji w elektromobilności. W pierwszym w 2022 numerze GCM podsumowujemy ubiegły rok – działo się dużo i w kwestii legislacji i w kwestii infrastruktury.

Europejski apel o zaprzestanie importu rosyjskiej ropy i gazu w celu powstrzymania finansowania wojny przeciwko Ukrainie.
Koalicja organizacji pozarządowych z całej Europy apeluje do Komisji Europejskiej i rządów Państw Członkowskich o zaprzestanie importu rosyjskiej ropy i gazu. Nie możemy wspierać rosyjskiego agresora zyskami z eksportu węglowodorów.

Apelujemy do polskiego rządu o zaprzestanie importu węgla, gazu i ropy z Federacji Rosyjskiej
FPPE dołącza do apelu Koalicji Klimatycznej wzywającego rząd w Polsce do zaprzestania korzystania z paliw kopalnych importowanych z Rosji tak szybko, jak tylko to możliwe i bezpieczne. Pod apelem podpisało
![[RANKING] Czysty transport w polskich miastach? Mamy wiele do zrobienia.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/02/Rankig-czyste-miasta31-768x274.png)
[RANKING] Czysty transport w polskich miastach? Mamy wiele do zrobienia.
W ramach Kampanii na Rzecz Czystych Miast sprawdzamy, jak miasta radzą sobie an drodze do osiągnięcia bezemisyjnego transportu. Prawie ¾ populacji Unii mieszka w miastach, co sprawia, że ośrodki miejskie

Nalepki na pojazdy w strefach czystego transportu – wraz z PIRE przedstawiamy uwagi do projektu rozporządzenia MKiŚ.
Nowe przepisy obowiązujące od 24 grudnia 2021 roku dają samorządom prawo do wprowadzania stref czystego transportu na terenach gmin. Ma to ułatwiać gminom podejmowanie działań na rzecz poprawy jakości powietrza.
![[RAPORT] Diesel - rosnący problem. Analiza emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego w kontekście zdrowia publicznego i ochrony powietrza w Polsce](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/01/Banner-diesel-raport2-768x274.png)
[RAPORT] Diesel – rosnący problem. Analiza emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego w kontekście zdrowia publicznego i ochrony powietrza w Polsce
Pojazdy napędzane silnikami diesla to rosnący problem w Polsce – są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, negatywnie wpływają na jakość powietrza, generują dodatkowe koszty dla gospodarki. Rok w rok kolejne

Emisja zanieczyszczeń z Diesla w Polsce – jakie zmiany są niezbędne?
Debata na temat wpływu zanieczyszczeń z pojazdów napędzanych dieslem trwa w Europie i Stanach Zjednoczonych od lat 90 ubiegłego wieku. Ograniczenia emisji, które pojawiają się wraz z postępem badań naukowych

Diesel a nowotwory. Wpływ zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy z napędem diesla na zdrowie człowieka
Należąca do WHO Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (International Agency for Research on Cancer) uznaje zanieczyszczenia emitowane przez diesla za rakotwórcze. Udowodniono również wpływ zanieczyszczeń na rozwój innych niż nowotwory

Diesel a środowisko i klimat
Negatywny wpływ zanieczyszczeń z transportu na zdrowie i środowisko oraz działania na rzecz obniżenia zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy z silnikiem wysokoprężnym są obecne w debacie publicznej od ponad 30 lat.

Kto płaci za emisje z diesli? Koszty zanieczyszczeń z transportu drogowego w Polsce.
Według danych GUS, w 2019 roku budżet na ochronę środowiska w Polsce wyniósł 12 421 mln PLN, z czego 32,9 % (4086 mln PLN) zostało wydanych na działania związane z

Diesle w Polsce – co musisz o nich wiedzieć?
Pojazdy napędzane silnikami diesla to rosnący problem w Polsce – są szkodliwe dla zdrowia i pogłębiają zachodzące na naszych oczach zmiany klimatyczne. Co roku kolejne setki tysięcy diesli są importowane

Autobusy wodorowe zbyt drogie dla francuskiego miasta Montpellier
Wodór nawet jako paliwo dla transportu zbiorowego jest zbyt drogi. Władze Montepllier, 250 tys. miasta na południu Francji, wstrzymały realizację kompleksowego projektu zakładającego produkcję zielonego wodoru i jego wykorzystanie do

Ostatni numer Green Car Magazine w 2021 roku już dostępny!
W Green Car Magazine piszemy o nowościach i trendach na rynku EV. W nowym numerze podsumowujemy największe targi motoryzacyjne w Europie, recenzujemy samochód elektryczny roku i piszemy o nowych znakach

E-mobilność – szansa na dalszy rozwój współpracy gospodarczej Polski i Niemiec
Gospodarki Polski i Niemiec działają w systemie naczyń połączonych. Nawet jeśli echa wizyty nowego Kanclerza Niemiec Olafa Scholza w Polsce sugerują, że dużo jest spraw które dzielą, to są też

Autobusy elektryczne w zimie i agregat dieslowski – wyjaśniamy.
W ostatnim grudniu 2021 w sieci popularne było nagranie autobusu elektrycznego, za którym pojawiały się kłęby czarnego dymu… To efekt zastosowania agregatu dieslowskiego do ogrzewania przestrzeni dla pasażerów, rozwiązanie stosowane

Nowelizacja ustawy o elektromobilności poniżej oczekiwań. Ocena zmian
Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych została podpisana przez Prezydenta RP. Ostateczny kształt nowelizacji pozostawia niedosyt. Uproszczono przepisy dotyczące w zakresie SCT i rozszerzono uprawnienia osób posiadających prawo kategorii

Nowelizacja ustawy o elektromobilności – kalendarium prac
Po przegłosowaniu projektu w Sejmie nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych została podpisana przez Prezydenta RP. Z nowelizacją wiązano duże nadzieje, ostatecznie dostaliśmy projekt wdrażający prawo europejskie oraz poprawiający

Mniej samochodów na drogach może zwiększyć świąteczną sprzedaż
Podczas gdy Europejczycy stają w obliczu ryzyka kolejnych „covidowych” Świąt Bożego Narodzenia nowa analiza przeprowadzona przez Kampanię na rzecz Czystych Miast wykazuje, że mniejsza liczba samochodów na drogach może w

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – dlaczego warto przyjąć poprawki Senatu.
Na posiedzeniu Sejmu 02.12.2021 zostanie poddany pod głosowanie projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Od głosowania w Sejmie zależy los ustawy, w tym przepisów dotyczących stref

Dołączamy do międzynarodowej inicjatywy Drive to Zero na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu.
Fundacja dołączyła do międzynarodowej inicjatywy Drive to Zero na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Mamy dwa główne cele – wspieranie pojazdów zeroemisyjnych i ich konkurencyjności względem spalinowych tak, aby do 2025

Bez ambitnych celów dla producentów samochodów boom na samochody elektryczne wyhamuje.
Boom na pojazdy elektryczne napędzany jest unijnymi przepisami dotyczącymi czystych samochodów. Bez zdecydowanego działania ustawodawców osłabnie. Unia musi przyspieszyć wycofywanie samochodów spalinowych, jeśli mamy osiągnąć cel neutralności klimatycznej do 2050

Perspektywy elektryfikacji samochodowego transportu ciężarowego – debata
Jaka technologia będzie kluczowa dla elektryfikacji ciężkiego transportu samochodowego? O tym rozmawialiśmy podczas debaty w Rzeczpospolitej. Spotkanie to pokłosie raportu Fundacji, który pokazuje, że najtańsza technologią dla transportu ciężkiego będą

Nowelizacja na zakręcie. Jak wygląda nowelizacja ustawy o elektromobilności po pracach w Sejmie
Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności 29 października został przegłosowany przez Sejm i skierowany do Senatu. O potrzebie i pożądanym zakresie nowelizacji pisaliśmy już wcześniej. Tym razem analizujemy najważniejsze zmiany wprowadzone

Perspektywy elektryfikacji samochodów ciężarowych i dostawczych w Polsce.
Dekarbonizacja transportu będzie dotyczyć wszystkich jego sektorów, w tym towarowego transportu drogowego. To konieczny warunek osiągnięcia neutralności klimatycznej Polski do 2050r. W raporcie badamy scenariusze tego procesu dla samochodów ciężarowych

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych trafił do Sejmu
Parlament rozpoczął prace nad nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ostatecznie projekt nowelizacji trafił do Sejmu wraz z propozycjami zmian zapisów m.in. w kwestii stref czystego transportu. Analizujemy aktualny stan

Czas porozmawiać o zwiększeniu redukcji CO2 dla samochodów ciężarowych. Producenci są już na to gotowi.
Do osiągnięcia unijnych wartości docelowych do roku 2030 wystarczy niewielka liczba zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Już dzisiaj widać, że możemy przyjąć bardziej restrykcyjne zapisy dotyczące redukcji w tym obszarze. Badanie T&E

Główne kwestie problemowe raportu Warsaw Enterprise Institute EV
Elektromobilność staje się coraz popularniejszym tematem, poruszanym nie tylko w mediach. Coraz częściej w naszym kraju pojawiają się opracowania na ten temat. Najnowszym tego typu raportem jest dzieło firmowane przez

Testy drogowe wykazują taką samą szkodliwość dla klimatu ciężarówek na gaz i z silnikami Diesla
Ciężarówki zasilane LNG emitują więcej cząstek rakotwórczych i są ślepym zaułkiem w ograniczaniu emisji do atmosfery. Prezentujemy wyniki nowych badań dotyczących pojazdów na gaz.
Nowe niezależne testy wskazują, że ciężarówki napędzane

Ranking elektromobilnych miast 2021
Sprawdzamy jak rozwija się elektromobilność w polskich miastach. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych we współpracy z Polityką Insight opublikowała drugą edycję raportu „Ranking elektromobilnych miast. Jak polskie samorządy wprowadzają rewolucję w

Prądem w smog – jak zelektryfikować autobusy miejskie w Polsce
Analiza Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych dotycząca scenariuszy elektryfikacji floty autobusowej w Polsce pokazuje, że częściowa e-konwersja autobusów pozwoli na szybsze i tańsze osiągnięcie celu 100% autobusów zeroemisyjnych do 2030 roku. Raport

Uwagi do Krajowego Planu Ochrony Powietrza
FPPE wzięło udział w konsultacjach aktualizacji Krajowego Planu Ochrony Powietrza do 2025 r. (z perspektywą do 2030 r. i 2040 r.). Plan to rządowy dokument przyjęty w 2015,m am za

Autobusy elektryczne coraz bardziej konkurencyjne względem pojazdów spalinowych
W miarę rozwoju elektrycznej floty autobusów ich całkowite koszty użytkowania (TCO) sukcesywnie spadają. Przykład Rybnika pokazuje, że mogą już być tańsze od pojazdów na gaz CNG, które przez lata były

Jaka nowelizacja ustawy o elektromobilności pozwoli na stworzenie funkcjonalnych stref czystego transportu?
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To szansa na zmianę przepisów regulujących tworzenie stref czystego transportu. FPPE prezentuje analizę i szczegółowe propozycje zmian w ustawie.
W prezentowanym

Autobusy na gaz: greenwashing czy skuteczny sposób na smog?
Od pewnego czasu po warszawskich ulicach jeżdżą autobusy miejskie z nietypowymi napisami przy krawędzi dachu: „Jestem elektryczny”, „Jestem hybrydowy” oraz „Jestem ekologiczny – CNG”. Tak MZA reklamuje swoje najnowsze zakupy

Apelujemy o przywrócenie propozycji zmian dotyczących stref czystego transportu.
FPPE wraz z grupą organizacji pozarządowych zajmujących się transportem i środowiskiem apeluje do premiera Morawieckiego o dokonanie zmian w sprawie stref czystego transportu. Propozycje zmian przepisów w tej kwestii całkowicie

Elektromobilny Wyszehrad | Stan, perspektywy i wyzwania
W analizie powstałej w ramach współpracy FPPE z Forum Energii przyglądamy się jak elektromobilność rozwija się w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Deklaracja osiągnięcia celu neutralności klimatycznej do 2050 r. oznacza m.in.

UE przyjęła nowy pakiet klimatyczny – samochody elektryczne będą dostępne dla wszystkich
14 lipca 2021 roku Komisja zaprezentowała szczegóły pakietu klimatycznego Fit for 55, który przygotowuje EU do realizacji polityki klimatycznej. W historycznie dużym pakiecie legislacji składającym się z 10 dużych reform

Zaskakujące zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności
W lipcu 2021 nowelizacja ustawy o paliwach alternatywnych i elektromobilności została skierowana do kolejnego etapu rządowego procesu legislacyjnego. To dobry sygnał, bo projekt został „zamrożony”, odkąd w lutym opublikowano projekt

Rusza program dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych!
Po niemal roku od pilotażowego programu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych, NFOŚiGW ogłosił zasady naboru do kolejnej edycji, tym razem przewidzianej niemal na pięć lat – do końca 2025 roku.

Apel do prezydenta Trzaskowskiego i społeczna mapa stref czystego transportu w Warszawie.
FPPE wraz z 6 innymi NGO wysłało list do prezydenta Rafała Trzaskowskiego z propozycją współpracy w kwestii stworzenia strefy czystego transportu (SCT) w Warszawie. Apelujemy o dalsze prace nad SCT

Jak budować zrównoważoną mobilność w miastach po Covid?
Zrównoważona mobilność ( sustainable urban mobility) to jeden z najważniejszych trendów rozwoju europejskich miast. Ułatwianie zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkanek i mieszkańców przyspieszyło w czasie pandemii. Wiele osób przesiadło się na

Perspektywy elektryfikacji największych koncernów samochodowych w Europie
Dobrowolne deklaracje i zapowiedzi koncernów samochodowych nie są wystarczające aby osiągnąć cele polityki klimatycznej Unii. Volvo i Volkswagen jako jedyni europejscy producenci są gotowi do elektryfikacji zgodnie z celami

Samochody elektryczne, według prognoz ekspertów, będą tańsze od spalinowych do 2027 roku.
Ceny samochodów spalinowych i elektrycznych zbliżają się do siebie. W ciągu kilku kolejnych lat nastąpi ich przecięcie. Elektryczne samochody osobowe oraz dostawcze we wszystkich segmentach będą tańsze w produkcji od

Jak transport publiczny powinien działać w trakcie i po Covid-19
Transport publiczny to jeden z najważniejszych elementów nowoczesnych miast. Dostępna i niezawodna komunikacja miejska i regionalna ma duży wpływ na atrakcyjność miast – zarówno dla mieszkańców jak i dla biznesu.

FPPE i Polskie Stowarzyszenie Rowerowe będą wspólnie promować rowery elektryczne.
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Polskie Stowarzyszenie Rowerowe łączą siły w promowaniu rowerów elektrycznych. Rower elektryczny to dobry pojazd do miejskich podróży, który łączy w sobie zalety dwóch rozwiązań przyjaznych

Kolejny numer Green Car Magazine już dostępny
Pierwszy tegoroczny numer Green Car Magazine to dobra okazja na podsumowanie rozwoju elektromobilności w 2020 roku. Roku bardzo nietypowego także dla sektora motoryzacyjnego. Przygotowaliśmy podsumowanie wydarzeń i rozmowę naszego Prezesa

Zielone miasta, czyste powietrze i czysta mobilność – takich zmian w miastach oczekują mieszkanki i mieszkańcy
Zielone miasta, czyste powietrze i czysta mobilność – takich zmian w miastach oczekują mieszkanki i mieszkańcy
Gdyby mieszkanki i mieszkańcy Warszawy i Krakowa mogliby natychmiast przemodelować swoje miasta, to postawiliby na

Czas wyznaczyć datę końcową sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikami spalinowymi
FPPE wraz z kilkudziesięcioma firmami i NGO apeluje wyznaczenie w Unii Europejskiej końcowej daty sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikami spalinowymi najpóźniej na 2035 rok. Apel wspierają m.in. Ikea, Coca-Cola

Elektrykiem po Polsce – poradnik wakacyjny
Wiele wskazuje na to, że czeka nas kolejne pandemiczne lato i podróże głównie samochodem. Pandemia skutecznie zrujnowała większość naszych wcześniejszych planów wyjazdowych, zwłaszcza tych poza granice naszego kraju. To doskonała

Ważne konsultacje na ostatnią chwilę – głos NGO o zielonej mobilności w polskim KPO
30 marca, trwa kolejny dzień konsultacji publicznych dotyczących Krajowego Planu Odbudowy, tym razem poświęcony komponentowi „Zielona, inteligentna mobilność”. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych przedstawiła swoje stanowisko w trakcie dyskusji. KPO w

Jeden krok naprzód i dwa kroki wstecz – projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności
Opublikowany na początku lutego projekt nowelizacji ustawy pokazuje, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie ma spójnego pomysłu na nową ustawę. Po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi poprawiono część mankamentów, ale projekt

Jaka strategia dla wodoru w transporcie?
Warto rozwijać technologie wodorowe. Należy jednak skoncentrować wysiłek na wybranych obszarach, zamiast zajmować się wszystkimi ujętymi w projekcie Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r., który

Elektromobilność w Europie – podsumowanie 2020
W 2020 roku w całej Europie sprzedano 1 365 000 pojazdów elektrycznych. Po raz pierwszy w historii wyniki sprzedaży na rynku europejskim przewyższyły rezultat z rynku chińskiego, gdzie sprzedano o

Elektromobilne plany Unii Europejskiej w 2021 roku
Transport już w 2018 roku stał się największym źródłem emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Szybka dekarbonizacja tego sektora jest koniecznym warunkiem do osiągnięcia celu obniżenia emisji o 55% do

Kolejna faza trudnych konsultacji w sprawie nowelizacji ustawy o elektromobilności
Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych budzi wiele kontrowersji. 12 stycznia 2021 roku, Ministerstwo Klimatu omawiało uwagi zgłoszone przez organizacje pozarządowe, samorządy i organizacje branżowe w zakresie przepisów o

Rozmowa z Michałem Kurtyką, ministrem klimatu i środowiska
Marcin Korolec: Jest Pan „ojcem chrzestnym” polskiej elektromobilności, jak Pan widzi szanse, przed którymi stoi polski przemysł w najbliższych latach? Czy zdążymy skorzystać z tych możliwości, jakie niesie ze sobą

Ekologiczna reforma podatkowa
Analiza zawiera 16 propozycji legislacyjnych na rzecz elektromobilności dla Polski. Głównym celem proponowanych regulacji jest próba rozwiązania problemu rosnącej emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza pochodzących z samochodów osobowych. W

Ranking elektromobilnych miast 2019
Jak polskie samorządy wprowadzają e-rewolucję w transporcie? Prześwietlamy to w najnowszym rankingu opracowanym przez Politykę Insight.
Elektromobilność to jeden z obszarów innowacyjnej polityki, którego wagę trudno przecenić. Elektryfikacja transportu indywidualnego i

Napędzamy Polską przyszłość
Polska powinna promować rozwój rynku pojazdów elektrycznych ze względu na liczne korzyści jakie się z tym wiążą. Niniejszy Raport przedstawia w jaki sposób elektryfikacja transportu kołowego w Polsce wpłynie m.in.

rEVolucja za kulisami. Jak elektromobilność zmieni rynek dostawców sektora samochodowego
Motoryzacja znajduje się w przededniu ogromnych zmian, które zdeterminują to, jakimi pojazdami i w jaki sposób będziemy jeździć. Elektryfikacja, autonomizacja, współdzielenie oraz samochody połączone to cztery trendy, które wpłyną nie

E-mobility in Poland as a business opportunity
The e-mobility market is growing fast. Sales of new electric cars worldwide surpassed 1 million units in 2017, an increase of 54 per cent compared with 2016. The global stock

Prądem w smog – taryfy w walce o czyste powietrze
Taryfy antysmogowe mogą pomóc w walce z zanieczyszczeniem powietrza. O co w nich chodzi? Prezentujemy raport podsumowujący taryfy u wszystkich dostawców energii w Polsce.
Czym jest taryfa smogowa?
Taryfa G12as