Transport i magazynowanie stanowią jeden z ważnych sektorów polskiej gospodarki. Bez dekarbonizacji straci konkurencyjność – jego ślad węglowy będzie zbyt duży.

Dekarbonizacja transportu będzie dotyczyć wszystkich jego sektorów, w tym towarowego transportu drogowego. Jest to konieczny warunek osiągnięcia neutralności klimatycznej przez Unię Europejską i Polskę do 2050 roku. Ponadto analizy pokazują, że za kilka lat bateryjne ciężarówki będą tańsze od spalinowych, licząc całkowity koszt posiadania.

Transport i magazynowanie stanowią jeden z ważnych sektorów polskiej gospodarki.

W 2021 r. sektor odpowiadał za 5,7% PKB Polski, to więcej niż w UE, gdzie udział transportu w PKB to średnio 4,5%. W 2020 r. w transporcie i magazynowaniu zatrudnione było 946 tys. osób w Polsce. Udział sektora w zatrudnieniu systematycznie wzrasta z 4,7% w 2011 r. do 5,8% obecnie. Wzrost ten wynikał w ponad 90% z rozwoju branży towarowego transportu drogowego, która odpowiadała za zatrudnienie 486 tys. osób, czyli ponad połowę zatrudnionych w sektorze i 3,0% całego zatrudnienia w gospodarce.Równocześnie transport stanowi jedną z krytycznych pozycji kosztowych dla branż, które wytwarzają 50 proc. polskiego PKB, w szczególności handlu, zarówno hurtowego, jak i detalicznego, dla których w 2015 r. stanowił drugi po wynagrodzeniach koszt działalności (odpowiednio 10,6% i 6,1%).

Transport drogowy jest główną metodą transportu towarów wewnątrz UE i Polski.

W 2020 r. odpowiadał za 77,4% wszystkich tonokilometrów transportu śródlądowego towarów zarówno UE jak i w Polsce. Przewoźnicy polscy wyspecjalizowali się w obsłudze przewozów międzynarodowych. Obejmuje ona nie tylko handel międzynarodowy Polski, ale również przewozy kabotażowe na głównych trasach wewnątrz Unii Europejskiej. Polskie firmy realizują ponad 1/3 tonokilometrów w transporcie między Francją a Niemcami i mają wiodącą rolę na rynku kabotażu w Unii.

Równocześnie transport stanowi jedną z krytycznych pozycji kosztowych dla branż, które wytwarzają 50 proc. polskiego PKB, w szczególności handlu, zarówno hurtowego, jak i detalicznego, dla których w 2015 r. stanowił drugi po wynagrodzeniach koszt działalności (odpowiednio 10,6% i 6,1%).

Transport i magazynowanie stanowią jeden z ważnych sektorów polskiej gospodarki. Bez dekarbonizacji straci konkurencyjność – jego ślad węglowy będzie zbyt duży.

Aby utrzymać przewagę polskiej branży transportowej musimy wesprzeć przedsiębiorstwa w zakupie samochodów zeroemisyjnych oraz zadbać o to, aby infrastruktura do ładowania tych pojazdów była adekwatna do potrzeb. W innym wypadku bardziej konkurencyjne staną się przedsiębiorstwa z innych krajów, które będą dysponowały tańszymi w użytkowaniu pojazdami elektrycznymi.


Nasze najważniejsze wyzwania na najbliższe lata to:

1. wprowadzenie kompleksowego programu wsparcia dla elektryfikacji samochodów ciężarowych;
2. wdrożenie dyrektywy o Eurowiniecie w sposób promujący zeroemisyjne pojazdy ciężarowe.

Główne elementy kompleksowego programu wsparcia:

1. program wsparcia dla zakupu lub leasingu/wynajmu długoterminowego elektrycznych pojazdów ciężarowych, zróżnicowany pod kątem możliwości inwestycyjnych firm (mikro przedsiębiorstwa, małe i średnie firmy, duże firmy;
2. program wsparcia budowy niepublicznych punktów ładowania (rampy załadunkowe/wyładunkowe w centrach logistycznych i miejscach wyładunku, place postojowe itp)

Działania Fundacji w zakresie dekarbonizacji transportu ciężkiego

Rozumiemy wagę wyzwania i problemu, dlatego jesteśmy środowiskiem, które animuje debatę publiczną na ten temat.

FPPE jest inicjatorką Komitetu Sterującego ds. Elektryfikacji Transportu Ciężkiego, w skład którego wchodzą firmy, przedstawiciele administracji rządowej i organizacji branżowych. Monitorujemy działania legislacyjne w Polsce i w Parlamencie Europejskim, bierzemy aktywny udział w konsultacjach i spotykamy się z administracją publiczną prowadząc działania rzecznicze ukierunkowane na zbudowanie systemowej odpowiedzi państwa na wyzwanie, jakim jest dekarbonizacja transportu ciężkiego dla polskich firm. Ekspertki i eksperci FPPE biorą udział w pisaniu raportów, wydarzeniach i konferencjach, pracujemy także z mediami służąc wiedzą i ekspertyzą. Wszystko po to, aby jak najwięcej osób dowiedziało się, że przed nami stoi trudne wyzwanie dla gospodarki, które trzeba potraktować z odpowiednią uwagą

[RAPORT] Perspektywy elektryfikacji samochodów ciężarowych i dostawczych w Polsce.

Celem raportu ?Napędzamy polską przyszłość jest próba udzielenia odpowiedzi na następujące pytania dotyczące perspektywy elektryfikacji towarowego transportu drogowego:

1. Jak z czasem zmieni się całkowity koszt posiadania różnych technologii i jaki będzie to miało wpływ na polskich przewoźników?

2. Jakie korzyści środowiskowe przyniesie transformacja sektora towarowego transportu drogowego w Polsce?

3. Jakie są wymagania inwestycyjne w zakresie infrastruktury związane z elektryfikacją towarowego transportu drogowego w Polsce?

[RAPORT] Wyzwania i szanse elektryfikacji ciężkiego transportu drogowego w Polsce

Rozumiemy wagę wyzwania i problemu, dlatego jesteśmy środowiskiem, które animuje debatę publiczną na ten temat.

FPPE jest inicjatorką Komitetu Sterującego ds. Elektryfikacji Transportu Ciężkiego, w skład którego wchodzą firmy, przedstawiciele administracji rządowej i organizacji branżowych. Monitorujemy działania legislacyjne w Polsce i w Parlamencie Europejskim, bierzemy aktywny udział w konsultacjach i spotykamy się z administracją publiczną prowadząc działania rzecznicze ukierunkowane na zbudowanie systemowej odpowiedzi państwa na wyzwanie, jakim jest dekarbonizacja transportu ciężkiego dla polskich firm. Ekspertki i eksperci FPPE biorą udział w pisaniu raportów, wydarzeniach i konferencjach, pracujemy także z mediami służąc wiedzą i ekspertyzą. Wszystko po to, aby jak najwięcej osób dowiedziało się, że przed nami stoi trudne wyzwanie dla gospodarki, które trzeba potraktować z odpowiednią uwagą

Komitet jest nieformalnym forum, w którym biorą udział przedstawiciele administracji publicznej, biznesu i organizacji pozarządowych.

Spotkania Komitetu odbywają się cztery razy w roku. Podczas spotkań dyskutujemy na temat zmian legislacyjnych i technologicznych. Wymieniamy się doświadczeniami, organizujemy spotkania z ekspertami i ekspertkami. Komitet jest miejscem wymiany informacji między przedstawicielami administracji publicznej, branży i organizacji pozarządowych i branżowych.

Jesteśmy założycielami pierwszej polskiej koalicji organizacji pozarządowych i branżowych na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego. FPPE, PIRE i PZPM powołały Koalicję e-Transport. Koalicja będzie skupiała się na wspieraniu transformacji i elektryfikacji sektora transportu. To inicjatywa otwarta na współpracę ze wszystkimi firmami zainteresowanymi transformacją floty pojazdów w Polsce i Europie.


Podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego wspólnie z T&E oraz czołowymi producentami ciężarówek elektrycznych nasza Fundacja zainicjowała debatę dotyczącą szans i wyzwań związanych z elektryfikacją sektora drogowego transportu ciężkiego w Europie.

Zapraszamy do pobrania briefingu na temat dekarbonizacji transportu ciężkiego

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.