
Ranking elektromobilnych miast 2019
Jak polskie samorządy wprowadzają e-rewolucję w transporcie? Prześwietlamy to w najnowszym rankingu opracowanym przez Politykę Insight.
Elektromobilność to jeden z obszarów innowacyjnej polityki, którego wagę trudno przecenić. Elektryfikacja transportu indywidualnego i zbiorowego może częściowo rozwiązać istotne problemy Polski (wysokie zanieczyszczenie powietrza), a w połączeniu z innymi zmianami (autonomizacja pojazdów czy współdzielenie przejazdu) ograniczyć nasilenie ruchu samochodowego czy wykluczenie transportowe (Korolec i in. 2018). Choć to ogromne przedsięwzięcie organizacyjne, które wymaga kosztownych inwestycji na terenie całego kraju. Skala wyzwania wymaga zaangażowania rządu i mniejszych aktorów politycznych i gospodarczych: prywatnych inwestorów, zakładów komunikacji miejskiej, aktywistów czy władz samorządowych. Zgodnie z zasadą subsydiarności, decyzje polityczne powinny zapadać na możliwie niskim poziomie, najlepiej na szczeblu lokalnym. Polskie samorządy mają więc podmiotową rolę do odegrania, powinny podejmować nowe inicjatywy i uprzedzać decyzje władz centralnych. Postanowiliśmy sprawdzić, którym z 50 największych polskich można nadać miano liderów elektromobilności. Przyglądamy się trzem obszarom, w których samorządy mogą tworzyć pole dla rozwoju elektromobilności. Są to: transport indywidualny, transport zbiorowy oraz polityka miejska.
Zapraszamy do lektury rankingu.

Pozostałe artykuły

Europa na drodze do niezależności energetycznej

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)