AAQD – aktualizacja po głosowaniu w PE
PE zagłosowało za opóźnieniem aktualizacji norm jakości powietrza wbrew zaleceniom naukowców. AAQD (Ambient Air Quality Directive) zacznie w pełni działać dopiero w 2035 roku. Za to opóźnienie miliony ludzi w Europie zapłacą zdrowiem i krótszym życiem.
PE chce norm powietrza w Unii zgodnych z wytycznymi WHO
Na posiedzeniu plenarnym Parlament przegłosował stanowisko, które zrównuje normy jakości powietrza z zaleceniami WHO w tej sprawie z 2021. Propozycja komisji nie była dostatecznie ambitna i zakładała, że Unia będzie miała przepisy bardziej liberalne od zaleceń naukowców. PE naprawił ten błąd.
Ambitne plany opóźnione
Przegłosowana przez PE decyzja jest sukcesem, ale jej opóźnienie wejścia w życie to poważny błąd. Posłanki i posłowie zdecydowali, że bardziej rygorystyczne limity będą obowiązywały dopiero od 2035 r. Zrównanie norm jakości powietrza w Unii z zaleceniami WHO za ponad 10 lat to narażanie zdrowia i życia setek milionów ludzi w UE.
Przegląd przepisów dyrektyw AAQD miał na celu zaostrzenie norm jakości powietrza, co jest kluczowe dla zmniejszenia liczby chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza oraz przyczyniania się do walki ze zmianami klimatycznymi. Przedstawiony projekt jest mało ambitny biorąc pod uwagę koszty gospodarcze i społeczne dla Wspólnoty. W 2019 większość Europejek i Europejczyków żyło w miejscach, gdzie jakość powietrza nie spełniała norm WHO.
Europejscy decydenci opóźnili wprowadzenie ważnych przepisów dotyczących jakości powietrza, mimo coraz bardziej alarmujących dowodów na negatywne skutki zanieczyszczenia powietrza na zdrowie ludzi. Zdrowie zostało zakładnikiem polityki.
AAQD – czym jest?
Procedowana dyrektywa dotycząca jakości powietrza (AAQD) będzie stanowić nowy fundament przepisów Unii Europejskiej mających na celu regulowanie i poprawę jakości powietrza w państwach członkowskich. Jej głównym celem jest ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska poprzez określenie konkretnych norm jakości powietrza oraz limitów emisji dla różnych zanieczyszczeń powietrza, w tym pyłów zawieszonych (PM10 i PM2.5), dwutlenku azotu (NO2), dwutlenku siarki (SO2), tlenku węgla (CO), ołowiu (Pb), benzenu i ozonu (O3).
Zła jakość powietrza to poważny problem
Zanieczyszczenie powietrza pozostaje palącym problemem w Unii Europejskiej, przyczyniając się co roku do tragicznej liczby około 300 000 przedwczesnych zgonów.
Zanieczyszczenie kosztuje ogromne sumy w budżecie, a także nasze życie. Według Air Qality Index tylko zanieczyszczenie PM 2,5 w Polsce obecnie statystycznie odbiera każdej i każdemu z nas ponad rok życia.
Te druzgocące liczby podkreślają pilną potrzebę działań na rzecz poprawy jakości powietrza, a także konieczność wprowadzenia bardziej rygorystycznych norm dotyczących ochrony środowiska i zdrowia publicznego. Zanieczyszczenie powietrza stanowi ogromne wyzwanie, któremu Europa musi sprostać, aby chronić zdrowie i życie swoich obywatelek i obywateli.
AAQD vs. transport
Aby sprostać tym standardom na terenie całej Europy, konieczność wprowadzenia niskoemisyjnych i zeroemisyjnych środków transportu staje się pilniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Jednak najnowsze badania przeprowadzone przez CCC (Clean Citites Campaign) pokazują, że wprowadzenie na terenie miast stref czystego transportu, może znacząco zbliżyć nas do celów wyznaczonych na 2030 r.
Jeżeli Europa nie dostosowuje się szybko do zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia dotyczących jakości powietrza, może to sprawić, że auta spalinowe nadal będą popularne w miastach.
Dalsze kroki
Aby przepisy mogły wejść w życie, Unia musi dokończyć proces legislacyjny przed kwietniem przyszłego roku. Teraz czekamy na krok Rady UE – musi jak najszybciej uzgodnić swoje stanowisko, aby umożliwić rozpoczęcie trilogów przed końcem obecnego roku.