AFIR - stan przed głosowaniem stanowiska PE
AFIR, czyli rozporządzenie UE o infrastrukturze paliw alternatywnych jest dla rozwoju elektromobilności kluczową regulacją europejską. Prace nad nowelizacją rozporządzenia rozpoczęły się już w 2019 roku od konsultacji z interesariuszami (m.in. producentami samochodów, czy organizacjami pozarządowymi). Obecnie jesteśmy na finalnym etapie prac nad wdrożeniem tego rozporządzenia. Swój głos poparcia wyraziły już państwa członkowskie na posiedzeniu Rady UE w czerwcu br. Aby rozporządzenie zostało przyjęte swój głos musi wyrazić jeszcze Parlament Europejski – głosowanie zaplanowano na październik. Potem przyjdzie czas na trilogi, czyli konsultacje Rady UE, Parlamentu i Komisji Europejskiej.
Głównym celem AFIRu jest przyspieszenie rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych – zarówno samochodów osobowych oraz (co jest nowością) samochodów ciężarowych. Nowelizacja rozporządzenia jest częścią pakietu Fit-for-55, który ma zapewnić przyspieszenie redukcji emisji gazów cieplarnianych, tak żeby w 2030 roku redukcja w Unii Europejskiej wyniosła 55% w stosunku do 1990 roku, zamiast wcześniejszego celu 40%. Pakiet obejmuje szereg działań we wszystkich obszarach gospodarki. W zakresie transportu główna uwaga dotyczy elektryfikacji transportu drogowego, czyli szybkiego zwiększenia udziału w rynku samochodów elektrycznych.
Przed nowelizacją regulacja w sprawie infrastruktury nie zakładała wiążących celów w zakresie rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. Teraz takie cele zostały zaproponowane – zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej w każdym państwie członkowskim Unii na jeden zarejestrowany samochód elektryczny bateryjny ma przypadać 1 kW mocy w ogólnodostępnych stacjach ładowania pojazdów. Ponadto do 2025 roku każde państwo członkowskie będzie musiało zapewnić huby do ładowania co 60 km wzdłuż dróg wchodzących skład sieci TEN-T dla samochodów osobowych, a do 2030 roku dla samochodów ciężarowych.
Komentarz
- AFIR po raz pierwszy będzie wyznaczał wiążące cele dotyczące minimalnej ilości stacji ładowania samochodów elektrycznych. W poprzedniej regulacji nie zapisano takich wiążących celów i w efekcie infrastruktury do ładowania rozwijała się najszybciej w krajach Europy północnej i zachodniej. Doprowadziło to do powstania Europy dwóch prędkości w elektromobilności. Znowelizowane rozporządzenie będzie krokiem milowym dla krajów, gdzie elektromobilność dotychczas rozwijała się w wolniejszym tempie. Takim krajem jest również Polska.
- Największym wyzwaniem będzie budowa infrastruktury dla samochodów ciężarowych. Wynika to z tego, że taka infrastruktura ma być w pierwszej kolejności ulokowana wzdłuż głównych dróg szybkiego ruchu objętych siecią TEN-T, gdzie nie wszędzie jest dostępna potrzeba moc przyłączeniowa. Do rozbudowy hubów ładowania przy drogach krajowych potrzebne więc będą dodatkowe inwestycje w infrastrukturę przesyłową energii elektrycznej.
- Znowelizowany AFIR wejdzie w życie w grudniu lub styczniu 2023. Państwa członkowskie będą miały czas na realizację wiążących celów do końca 2025 roku. Komisja TRAN Parlamentu Europejskiego będzie głosować nad swoim stanowiskiem 3 października. Głosowanie plenarne odbędzie się w październiku lub listopadzie.
Więcej o rozporządzeniu można przeczytać tutaj: