
Akt o surowcach krytycznych ? Q&A
Przyjęty przez UE w 2023 r. Akt o surowcach krytycznych (Critical Raw Material Act ? CRMA) to element strategii na wygranie światowego wyścigu o surowce, które są kluczowe dla gospodarki. Razem z rozporządzeniem bateryjnym (gdzie chodzi o recykling i zrównoważone wydobycie) tworzą ramę europejskiej polityki. Idea jest prosta, Unia dzięki CRMA ma zmniejszyć popyt wprowadzając obieg zamknięty, zwiększyć własne wydobycie i poszerzyć grono krajów dostarczających te surowce do Unii.
Wśród wymienionych surowców są także te kluczowe dla elektromobilności, publikujemy krótki Q&A, który pozwoli odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące Aktu o surowcach krytycznych.
1. Po co powstał Akt o surowcach krytycznych?
CRMA ma zmniejszyć uzależnienie Unii od importu surowców i sprawić, że gospodarka będzie bardziej odporna na niespodziewane wydarzenia lub szoki cenowe. To element polityki, która ma zapewnić europejskiej gospodarce odpowiednie zaplecze do rozwoju.
2. Co wspólnego ma CRMA z elektromobilnością?
Prawo reguluje europejskie podejście do surowców kluczowych dla elektromobilności ? litu, kobaltu i niklu, a także metali ziem rzadkich.
3. Co to są surowce krytyczne?
To surowce, których możliwość pozyskania jest ograniczona lub ryzykowna. Ich wydobycie jest trudne lub kosztowne, zapotrzebowanie na nie duże, a trudno je zastąpić innymi surowcami.
4. Czy surowce krytyczne to to samo co metale ziem rzadkich?
Nie, chociaż metale ziem rzadkich wchodzą w skład listy 34 surowców krytycznych. Metale ziem rzadkich to określenie dla rodziny 17 metali. Europejska lista surowców krytycznych jest dużo większa i obejmuje surowce dla wielu gałęzi gospodarki.
Unia ma problem z metalami ziem rzadkich, mamy ich złoża w Szwecji, ale ich główne złoża znajdują się w Chinach, USA, Indiach, Brazylii, Wietnamie i Australii.
5. Jakie surowce znalazły się na liście unijnej?
Na liście jest obecnie 24 surowców, z czego 17 trafiło na listę surowców strategicznych (te są pogrubione).
Pełna lista surowców obejmuje:
- Nikiel
- Grafit naturalny
- Hel
- Niob
- Gal
- Mangan
- Tytan metaliczny
- Platynowce
- ciężkie metale ziem rzadkich
- lekkie metale ziem rzadkich
- German
- Antymon
- Fosfor
- Skaleń
- Krzem Metaliczny
- Kobalt
- Arsen
- Glin/boksyt
- Węgiel koksowy
- Fluoryt
- Fosforyt
- Magnez
- Skand
- Lit
- Tantal
- Wanad
- Wolfram
- Hafn
- Stront
- Baryt
- Bizmut
- Bor/boran
- Beryl
- Miedź
6. Czy Unia rzeczywiście ma problem z tymi surowcami?
W przypadku surowców krytycznych UE jest uzależniona prawie wyłącznie od importu.
Dostawcy tych surowców ? zarówno na etapie wydobycia, jak i przetwarzania ? są często bardzo skoncentrowani w niewielkiej liczbie państw trzecich. Na przykład 97 % magnezu UE pozyskuje w Chinach. Metale ciężkie ziem rzadkich, wykorzystywane w magnesach trwałych, są poddawane procesowi rafinacji wyłącznie w Chinach. 63 % światowego kobaltu ? wykorzystywanego w bateriach ? wydobywa się w Demokratycznej Republice Konga, natomiast 60 % jest poddawane procesowi rafinacji w Chinach. Taka koncentracja naraża UE na znaczne ryzyko związane z dostawami.
Światowy popyt na lit wykorzystywany do produkcji baterii do celów mobilności i magazynowania energii ma wzrosnąć do 2050 r. nawet 89-krotnie. Do 2050 r. spodziewany jest sześcio- lub siedmiokrotny wzrost popytu w UE na metale ziem rzadkich, z których wytwarzane są magnesy trwałe stosowane w turbinach wiatrowych lub pojazdach elektrycznych. Zgodnie z przewidywaniami popyt w UE na gal, wykorzystywany do produkcji półprzewodników, wzrośnie do 2050 r. 17-krotnie.
7. Jakie cele wprowadza rozporządzenie na 2030?
a) w Unii mamy wydobywać minimum 10% rocznego zapotrzebowania;
b) minimum 50% rocznego zużycia ma pochodzić z surowców przetwarzanych w Unii;
c) minimum 20% rocznego zużycia ma pochodzić z wewnętrznego recyklingu;
d) pojedyncze państwo trzecie będzie mogło odpowiadać za maksymalnie 65% rocznego zużycia w Unii każdego z surowców strategicznych na odpowiednim etapie przetwarzania.
Hubert Różyk
Pozostałe artykuły

Europa na drodze do niezależności energetycznej

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)