Wyższe poziomy emisji CO2 z samochodów mają kluczowe znaczenie dla niezależności energetycznej i ochrony środowiska
Pojazdy elektryczne mają kluczowe znaczenie dla znacznego i szybkiego zmniejszenia naszego zużycia paliw kopalnych. Ustanowienie celu redukcji 100% emisji od 2035r. jest niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050r. Dlatego potrzeba ambitnej polityki unijnej w tej sprawie. O głosowanie w sprawie klimatu, niezależności energetycznej i zdrowia ludzi apeluje we wspólnym liście 51 NGO z 12 krajów. Fundacja jest sygnatariuszką apelu do europosłanek i europosłów.
Plenarne głosowanie Parlamentu Europejskiego 8 czerwca 2022 w sprawie standardów emisji CO2 może pomóc utorować drogę do europejskiej niezależności energetycznej i przynieść znaczące korzyści dla środowiska, obywatelek oraz obywateli, a także dla zdrowia publicznego w Europie. Ustanowienie wyższych celów w zakresie redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych w tej dekadzie przyspieszy europejskie przejście na elektromobilność. To samochody elektryczne, obok zmian nawyków w zakresie samotnych podróży samochodem oraz zmiany paradygmatu mobilności w miastach, są kluczowe dla redukcji w transporcie, które pozwolą na osiągnięcie neutralności klimatycznej.
Samochody elektryczne nie potrzebują ropy, a więc są kluczowym narzędziem pozwalającym odejść Unii od uzależnienia od importu paliw kopalnych. Unijni decydenci mają szansę określić, jak szybko Europa przejdzie od szkodliwych silników spalinowych na rzecz zeroemisyjnej i szeroko dostępnej mobilności, która będzie korzystna dla zdrowia publicznego obywatelek i obywateli oraz klimatu.
Mamy szanse na skuteczną walkę ze zmianami klimatu, poprawę jakości powietrza i odejście od uzależnienia od importu paliw kopalnych w Unii. Apelujemy do członkiń i członków Parlamentu Europejskiego o:
- Poparcie dla ogólnoeuropejskiej daty wycofania ze sprzedaży nowych samochodów i furgonetek z silnikami spalinowym (w tym także hybryd typu plug-in) w idealnym scenariuszu do 2030 roku, a na pewno nie później niż do 2035 roku.
- Wprowadzenie znacznie wyższych celów redukcji emisji CO2 dla producentów samochodów zarówno w 2025 r., jak i 2030, z dodatkowym celem pośrednim co najmniej 45% w 2027 r.
- Odrzucenie wszystkich fałszywych ?zielonych? rozwiązań ? jak np. e-paliwa ? które są promowane przez lobby gazowe i przemysł, które umożliwiłyby producentom samochodów kupowanie kredytów paliwowych w celu spełnienia ich celów w zakresie emisji CO2.
- Przestać dawać producentom samochodów tak zwaną premię ZLEV, która znacznie osłabia ich cele redukcji CO2, jeśli sprzedają pojazdy zero- i niskoemisyjne ? samochody, które i tak muszą wyprodukować.
- Zakończenie darmowych limitów emisji CO2 dla cięższych samochodów poprzez usunięcie współczynnika dostosowania masy ? to jeden z głównych powodów popularności SUV-ów w ostatnim czasie.
Parlament Europejski 8 czerwca będzie głosował nad przyjęciem nowych standardów emisji CO2 z samochodów. Posłanki i posłowie zdecydują o podniesieniu standardów emisji w latach 20-stych i 30-stych ? to kluczowy czas dla osiągnięcia narodowych celów redukcji emisji i rozwinięcia masowej i przystępnej cenowo produkcji samochodów elektrycznych. Zwiększenie produkcji aut elektrycznych będzie wpływało na dalsze obniżki ich cen, do końca 2030r. auta elektryczne będą tańsze od spalinowych odpowiedników we wszystkich segmentach.
Propozycja zakończenia sprzedaży spalinowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035r. jest kluczowa dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050r. Wszelkie luki w systemie, w tym umożliwienie wykorzystywania e-paliw lub pozostawienia w sprzedaży chociażby niewielkiego odsetka samochodów spalinowych znacznie podwyższy koszty dekarbonizacji i przełoży się na wyższe opłaty dla obywateli i obywatelek Państw Członkowskich. Będzie też oznaczać wydłużenie czasu, w którym transport negatywnie wpływa na jakość powietrza.
Samochody zasilane e-paliwami emitują również tyle samo trujących tlenków azotu (NOx), co pojazdy korzystające z silników zasilanych tradycyjnymi paliwami. Samochody osobowe i dostawcze są źródłem 15% wszystkich emisji CO2 w Europie i pojedynczą największą przyczyną zanieczyszczenia toksycznym dwutlenkiem azotu, która skraca życie ponad 40 000 mieszkanek i mieszkańców Europy.
Przed nami ważne głosowanie, apelujemy o głos za zieloną przyszłości Europy!
Sygnatariusze: