
Apelujemy o przywrócenie propozycji zmian dotyczących stref czystego transportu.
FPPE wraz z grupą organizacji pozarządowych zajmujących się transportem i środowiskiem apeluje do premiera Morawieckiego o dokonanie zmian w sprawie stref czystego transportu. Propozycje zmian przepisów w tej kwestii całkowicie zniknęły w nowej wersji projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Bez zmian w Polsce strefy czystego transportu będą istniały nadal tylko na papierze.
Proces nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych to szansa na zmianę złych przepisów w ustawie, które w praktyce uniemożliwiają powstanie w polskich miastach stref czystego transportu. Polska ma poważne problemy z jakością powietrza, od lat zamykamy unijne zestawienia zanieczyszczenia w tym aspekcie. Brak działających stref czystego transportu przyczynia się do zwiększenia występowania chorób i przedwczesnych zgonów. Powoduje także znaczące koszty dla ekonomii – według raportu EPHA tylko Warszawa rocznie traci na zanieczyszczeniu ponad 4 miliardy Euro.
Zmiana przepisów w zakresie SCT to niezwykle istotne działanie na rzecz poprawy jakości powietrza. Strefy czystego transportu mogą służyć poprawie jakości powietrza i życia w miastach milionom ludzi w Polsce. Nie rozumiemy, dlaczego podczas nowelizacji propozycje zmian miałyby zniknąć z projektu? Dobrze działające strefy przyczynią się jednocześnie do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych ? każdy wysiłek w tym obszarze jest ważny dla przyszłości planety. ? komentuje Jacek Mizak z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Pod apelem do premiera Mateusza Morawickiego podpisały się: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, Fundacja Pro Kolej, Green Car Club, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Instytut Zielonej Gospodarki, Polski Klub Ekologiczny ? Okręg Mazowiecki i Warszawski Alarm Smogowy.
Wszystkie organizacje podkreślają, że w debacie o zanieczyszczeniu powietrza potrzeba systemowej zmiany podejścia i stworzenia instrumentów do walki z zanieczyszczeniami z transportu, które także negatywnie wpływają na zdrowie i życie ludzi. Do listu dołączono katalog konkretnych postulatów dotyczących zmian w obecnie obowiązującej ustawie. Organizacje zaproponowały też omówienie zmian w przepisach o SCT w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Apel to kolejny głos NGO w procesie nowelizacji ustawy, strona społeczna już od jego rozpoczęcia promuje zmiany i bierze udział w procesie legislacyjnym przekazując swoje uwagi i propozycji. Kalendarium zaangażowania FPPE w prace nad nowelizacją:
- Stanowisko w sprawie propozycji nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych [GRUDZIEŃ 2020]
- Konsultacje w sprawie ustawy z Ministerstwem Klimatu [STYCZEŃ 2021]
- Komentarz do projektu nowelizacji ustawy opublikowanego po konsultacjach społecznych [LUTY 2021]
- Komentarz do zmian w projekcie nowelizacji na etapie prac rządowych [LIPIEC 2021]

Pozostałe artykuły

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)
[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?
