
Coraz bliżej do europejskiego porozumienia w sprawie elektryfikacji ciężarówek
Rada ds. Środowiska (ENV) przychyliła się do propozycji Komisji w sprawie redukcji emisji z ciężarówek. To ważny krok przed głosowaniem plenarnym w Parlamencie Europejskim w tej sprawie. Zgodnie z propozycją Komisji producenci będą musieli obniżyć emisje z ciężarówek o 90% do 2040 r.
Emisje będą redukowane stopniowo
Propozycja Komisja zakłada, że w 2030 r. emisje ciężarówek mają spać o 45%, w 2035 r. o 65% i docelowo o 90% do 2040 r. Nie jest to zaskoczenie ani obciążenie dla producentów europejskich, którzy od lat pracują nad rozwojem oferty ciężkich pojazdów elektrycznych. Część producentów ma bardziej ambitne cele w zakresie elektryfikacji.
W interesie producentów europejskich jest podniesienie progów pośrednich, aby nasz przemysł motoryzacyjny mógł konkurować z producentami ciężarówek elektrycznych spoza Unii ? głównie Teslą i produktami chińskimi.
Rada ds. Środowiska odrzuca pomysł rozwoju e-paliw
Rada odrzuciła pomysł na wykorzystanie e-paliw w procesie dekarbonizacji. E-paliwa to ślepa uliczka rozwoju ? są drogie, nie można ich produkować w zrównoważony sposób, ich wykorzystywanie pogłębiałoby problem zanieczyszczenia powietrza w Unii. Ich wykorzystanie na szeroką skalę w transporcie drogowym nie ma sensu.
Koszt ciężarówki na e-paliwo zwiększy całkowity koszt posiadania aż o 50%.
Parlament Europejski musi się oprzeć lobby przemysłu naftowego
Lobby przemysł naftowego zainwestowało wiele środków w e-paliwa widząc w tym szansę na utrzymanie swojego szkodliwego modelu biznesowego. FPPE apeluje do posłanek i posłów do PE o to, aby w głosowaniu kierowali się interesem ludzi, którzy chcą taniego i czystego transportu.
Niebezpieczny precedens
Rada ministrów ds. środowiska zaproponowała, aby z nowych standardów emisji wyłączyć wybrane grupy pojazdów ? śmieciarki, pojazdy budowlane i małe ciężarówki jeżdżące po miastach. Tymczasem to te typy pojazdów pracują w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi w zatłoczonych miastach. Parlament Europejski powinien w swoim stanowisku stanowczo sprzeciwić się furkom dla nowych norm emisji.
Hubert Różyk
Pozostałe artykuły

Europa na drodze do niezależności energetycznej

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)