Czas na pożegnanie ze spalinowymi ciężarówkami ? apel organizacji pozarządowych z UE do Komisji Europejskiej
Koalicja 39 organizacji zajmujących się ochroną środowiska i zdrowia oraz prawami konsumentów wzywa Komisję Europejską do działania na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego i wyznaczenia daty końcowej dla produkcji nowych samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi do 2035 r.
Pomimo iż ciężarówki reprezentują zaledwie 2% pojazdów poruszających się po drogach, to odpowiadają za ok. 25% emisji pochodzących z transportu drogowego w UE, co więcej liczba ta stale wzrasta od 1990 r. Ciężki transport drogowy jest również jednym z największych źródeł zanieczyszczenia powietrza, które według szacunków Europejskiej Agencji Środowiska, rocznie jest przyczyną ponad 300 000 przedwczesnych zgonów w UE.
Na przełomie 2022 i 2023 r. zostanie zaprezentowana propozycja Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (HDV). Ma ona szansę skierować ciężarówki na ścieżkę do zeroemisyjności. Bez podejmowania działań politycznych do 2050 r. ciężarówki pochłonęłyby aż 37% kurczącego się budżetu UE na emisję dwutlenku węgla.
Nadszedł czas, aby ustalić ostateczną datę końca produkcji samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla, wymaga to jednak ambitnego celu pośredniego wynoszącego co najmniej 65% sprzedaży zeroemisyjnych pojazdów w 2030 r. Propozycja Komisji musi być ambitna i uwzględniać potrzeby szybkiej dekarbonizacji i zakończenia uzależnienia europejskiej gospodarki od importu paliw kopalnych.
Pełna treść listu do Komisji Europejskiej:
https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/11/NGO-truck-letter-2022-1.pdf
Sygnatariusze listu tworzą koalicję 39 organizacji z całej Europy zajmujących się ochroną środowiska i zdrowia oraz prawami konsumentów, reprezentujących ludzi w ponad 14 krajach europejskich, i wzywają Komisję do zapewnienia, by najpóźniej do 2035 r. wszystkie nowe ciężarówki były zero?emisyjnej.