
Czas na pożegnanie ze spalinowymi ciężarówkami ? apel organizacji pozarządowych z UE do Komisji Europejskiej
Koalicja 39 organizacji zajmujących się ochroną środowiska i zdrowia oraz prawami konsumentów wzywa Komisję Europejską do działania na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego i wyznaczenia daty końcowej dla produkcji nowych samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi do 2035 r.
Pomimo iż ciężarówki reprezentują zaledwie 2% pojazdów poruszających się po drogach, to odpowiadają za ok. 25% emisji pochodzących z transportu drogowego w UE, co więcej liczba ta stale wzrasta od 1990 r. Ciężki transport drogowy jest również jednym z największych źródeł zanieczyszczenia powietrza, które według szacunków Europejskiej Agencji Środowiska, rocznie jest przyczyną ponad 300 000 przedwczesnych zgonów w UE.
Na przełomie 2022 i 2023 r. zostanie zaprezentowana propozycja Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (HDV). Ma ona szansę skierować ciężarówki na ścieżkę do zeroemisyjności. Bez podejmowania działań politycznych do 2050 r. ciężarówki pochłonęłyby aż 37% kurczącego się budżetu UE na emisję dwutlenku węgla.
Nadszedł czas, aby ustalić ostateczną datę końca produkcji samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla, wymaga to jednak ambitnego celu pośredniego wynoszącego co najmniej 65% sprzedaży zeroemisyjnych pojazdów w 2030 r. Propozycja Komisji musi być ambitna i uwzględniać potrzeby szybkiej dekarbonizacji i zakończenia uzależnienia europejskiej gospodarki od importu paliw kopalnych.
Pełna treść listu do Komisji Europejskiej:
https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/11/NGO-truck-letter-2022-1.pdf
Sygnatariusze listu tworzą koalicję 39 organizacji z całej Europy zajmujących się ochroną środowiska i zdrowia oraz prawami konsumentów, reprezentujących ludzi w ponad 14 krajach europejskich, i wzywają Komisję do zapewnienia, by najpóźniej do 2035 r. wszystkie nowe ciężarówki były zero?emisyjnej.
Pozostałe artykuły

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)
[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?
