
Czas wyznaczyć datę końcową sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikami spalinowymi
FPPE wraz z kilkudziesięcioma firmami i NGO apeluje wyznaczenie w Unii Europejskiej końcowej daty sprzedaży nowych samochodów osobowych z silnikami spalinowymi najpóźniej na 2035 rok. Apel wspierają m.in. Ikea, Coca-Cola czy Uber.
Co łączy Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych z Volvo czy Uberem?
Odpowiedź jest prosta. Wspólnie apelujemy o wyznaczenie daty zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE najpóźniej do 2035. Fundamentalne zmiany w transporcie są kluczowe dla zrealizowania polskich i europejskich celów redukcji oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej. W czerwcu rozpocznie się przegląd unijnych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych – wspólny apel firm reprezentujących różne branże ma pokazać, że biznes jest gotowy na pełną dekarbonizację swoich flot pojazdów. Firmy twierdzą, że ustanowienie docelowej emisji CO2 na poziomie 0 gramów CO2/km do 2035 roku, stanowiłoby prawną gwarancję dla wycofywania z oferty samochodów z silnikiem benzynowym i diesla – w tym samochodów hybrydowych.
Dlaczego to istotne?
Samochody osobowe są największymi emitentami tlenków azotu w Europie, odpowiadają za ok 25% ich emisji. W wielu miastach, np. w Warszawie transport generuje nawet 75% zanieczyszczeń tlenkami azotu, które są niebezpieczne dla zdrowia.
[ Więcej o tlenkach azotu i innych zanieczyszczeniach generowanych przez transport możesz przeczytać TUTAJ ]
Samochody dostawcze i osobowe emitują odpowiadają też za emisje ok 15% CO2 w skali europejskiej. Bum dostaw wywołany pandemią spowodował dynamiczny wzrost zapotrzebowania na pojazdy dostawcze, obecnie tylko ok 2% z nich jest zeroemisyjne. Wyznaczenie końcowej daty sprzedaży nowych pojazdów spalinowych będzie impulsem zarówno dla producentów jak i firm, które będą inaczej inwestowały w rozwój swoich flot.
Elektryfikacja samochodów jest nieunikniona. Jest to jedyny sposób na wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportowego. Muszą sobie z tego zdawać sprawę zarówno decydenci na szczeblach regionalnych i krajowych, firmy i wreszcie konsumenci. Zmiana ta nie tylko doprowadzi do redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu, ale będzie nieść ze sobą wiele innych korzyści m.in. zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zmniejszenie wydatków związanych z zakupem paliwa i eksploatacji samochodów – podsumowuje Rafał Bajczuk, ekspert FPPE.
Apel jest otwarty i można do niego dołączyć, wystarczy wypełnić formularz znajdujący się TUTAJ
Pozostałe artykuły

Europa na drodze do niezależności energetycznej

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)