[RAPORT] Diesel - rosnący problem. Analiza emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego w kontekście zdrowia publicznego i ochrony powietrza w Polsce
Pojazdy napędzane silnikami diesla to rosnący problem w Polsce – są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, negatywnie wpływają na jakość powietrza, generują dodatkowe koszty dla gospodarki. Rok w rok kolejne setki tysięcy diesli są importowane do Polski z zachodnich krajów Unii. W naszym raporcie poświęconym wpływowi diesli na zdrowie i ochronę powietrza w Polsce przyglądamy się szczegółom i pokazujemy cenne źródła wiedzy o pojazdach z silnikiem wysokoprężnym.
Celem raportu jest przedstawienie aktualnych danych związanych z emisją zanieczyszczeń powietrza przez pojazdy z silnikiem diesla w Polsce oraz podsumowanie ich negatywnego wpływu na jakość powietrza oraz zdrowie mieszkańców i mieszkanek Polski. Raport ma za zadanie dostarczyć argumentów za systemowymi rozwiązaniami ograniczającymi liczbę diesli na drogach.
Kierowcy na zachodzie, motywowani coraz bardziej rosnącymi obciążeniami podatkowymi dla silników diesla czy wręcz wprowadzanymi zakazami poruszania się takimi pojazdami na wyznaczonych obszarach miast, szybko pozbywają się takich pojazdów. Trafiają one następnie do krajów naszego regionu, głównie do Polski, pogłębiając tym samym jedną z głównych bolączek naszego transportu. Importujemy przede wszystkim stare, tanie samochody – badania pokazują, że po drogach jeżdżą niesprawne diesle, często z celowo usuniętym filtrem DPF i katalizatorem. Ważnym krokiem na drodze do poprawy jakości powietrza w miastach będzie eliminacja takich pojazdów z polskich dróg – wyjdzie to nam wszystkim na zdrowie.
Dzięki zebranym informacjom mamy nadzieję przyczynić się do większej świadomości społecznej i pobudzić debatę na temat polityki państwa w tym zakresie. Raport skupia się na aspektach związanych ze zdrowiem publicznym i ochroną środowiska naturalnego, pokazuje problem polskich diesli w szerszym kontekście. Raport jest źródłem rzetelnej wiedzy na temat ekonomicznych i społecznych kosztów związanych z eksploatacją wysokoemisyjnych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.