Diesle w Polsce - co musisz o nich wiedzieć?
Pojazdy napędzane silnikami diesla to rosnący problem w Polsce – są szkodliwe dla zdrowia i pogłębiają zachodzące na naszych oczach zmiany klimatyczne. Co roku kolejne setki tysięcy diesli są importowane do Polski z zachodnich krajów Unii. Kierowcy na zachodzie pozbywają się szkodliwych samochodów ze względu na kolejne ograniczenia poruszania się tymi pojazdami po miastach, tym samym pogłębiając problem zbyt wysokich emisji z transportu drogowego w Polsce.
Ile i jakich diesli jeździ po Polskich drogach?
Według raportu ACEA, na 1000 osób mieszkających w Polsce w 2019 roku przypadały 642 samochody osobowe i 105 komercyjnych pojazdów transportowych. 1 na 3 samochody osobowe w Polsce ma silnik diesla[1]. Według raportu Samar, w 2019 roku Polsce zarejestrowane były 24,360,166 samochody osobowe[2]. Liczba osobowych diesli na polskich drogach w 2019 roku wynosiła 7 620 007 – ok 31% samochodów osobowych w Polsce ma silnik diesla[3].
W Polsce sprzedaje się ponad 3 razy więcej paliwa Diesel Fuel B7 (ON) niż benzyny RON 95 i 98 łącznie. W samym 2019 roku sprzedano w Polsce 20 864 700 000 litrów (17 460 000 ton) paliwa diesel[4] (dane te dotyczą jednak nie tylko aut). Typowy pojazd z silnikiem diesla emituje około 10 razy więcej tlenków azotu (NOx), niż jego odpowiednik z silnikiem benzynowym. Badania pokazują, że emisje tlenków azotu z samochodów z napędem diesla są zwykle 5 razy większe na drodze, niż w laboratorium.
Po polskich drogach jeżdżą stare i w dużym stopniu niesprawne diesle – 72% przebadanych przez NIK diesli teoretycznie spełniających normę Euro 4 przekraczało limit emisji NOX (tlenków azotu). W 2019 roku średni wiek samochodu osobowego w Polsce wynosił 14 lat i od tamtej pory rośnie[5].
Niemiarodajny system pomiaru zanieczyszczeń powietrza z transportu drogowego w Polsce
Dodatkową bolączką Polski jest niesprawny system monitoringu jakości powietrza w zakresie emisji ze źródeł komunikacyjnych. Stacje monitorujące zanieczyszczenia są źle rozmieszczone i jest ich za mało. W 2020 roku w połowie województw nie było ani jednej stacji badającej zanieczyszczenia komunikacyjne na terenie miasta. Tylko 16 z 300 stacji znajdowało się w sąsiedztwie dróg o natężonym ruchu. Niektóre stacje nie mierzyły poziomu cząsteczek stałych (PMx) i tlenków azotu (NOx)[6].
Jednak nawet przy źle zorganizowanym systemie pomiarów zanieczyszczeń z transportu wiemy, że Polskie powietrze jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w Unii. W 2018 roku aż 85% polskich stref, w których prowadzone są pomiary, przekroczyło normy PM10. To więcej od unijnej średniej – statystycznie trzy na cztery osoby mieszkające w europejskich miastach narażone są na niebezpieczne poziomy cząsteczek stałych wydalanych przez pojazdy napędzane dieslem[7].
Wpływ zanieczyszczeń emitowanych przez diesle na zdrowie ludzi
Emisje z pojazdów z silnikiem wysokoprężnym zostały uznane przez WHO za rakotwórcze już w 2012 roku[8]. Systematycznie prowadzone badania naukowe dotyczące nowotworów i zanieczyszczeń powietrza wykazują, że ekspozycja na nadmierne poziomy zanieczyszczeń powoduje powstawanie w ludzkim organizmie sprzyjającego nowotworom środowiska.
Zanieczyszczenia powietrza osłabiają układ oddechowy i układ sercowo-naczyniowy, powodują stany zapalne, prowadzą do powstawania stresu oksydacyjnego[9].
Za szczególnie szkodliwe zanieczyszczenia z diesla uważane są:
- cząsteczki stałe (PMx, pył zawieszony): PM10, PM2,5, mikrocząsteczki,
- tlenki azotu (NOx);
- pierwiastkowy węgiel wdychany razem z powietrzem (REC);
- wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (PAHs);
- dwutlenek węgla (CO2);
- ozon troposferyczny (O3).
Wpływ zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy z napędem diesla na środowisko i klimat
Pojazdy z silnikiem diesla emitują duże ilości gazów cieplarnianych. Z pomiarów przeprowadzonych w 2019 roku wynika, że 55% badanych pojazdów przekraczało limity emisji CO2.
Emisja zanieczyszczeń z diesli wiąże się z obciążeniem dla środowiska i ekosystemów. Toksyczne substancje dostają się nie tylko do powietrza, ale też do wody i gleby, co przekłada się m.in. na gorszą jakość żywności dla ludzi i zwierząt czy zmiany poziomu nawodnienia gruntów. Emisja gazów cieplarnianych z transportu przyczynia się do zmian klimatycznych, które odbiją się na wszystkich mieszkańcach i mieszkankach Ziemi.
Ciche wsparcie państwa dla diesli za które płacimy my wszyscy
Diesle są „dotowane” przez brak odpowiedniej polityki państwa.Brakuje w Polsce systemowych rozwiązań zniechęcających do korzystania z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Przez brak odpowiedniego opodatkowania, które odzwierciedlałoby koszty, jakie ponosi społeczeństwo i gospodarka, cena starych diesli jest sztucznie niska. Opłaty za zanieczyszczenia, nadmierne emisje, hałas etc. ponoszą wszyscy, poza właścicielkami i właścicielami tych samochodów.
Z każdym rokiem problem się pogłębia, liczba importowanych aut oraz niesprawnych aut emitujących duże ilości zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych rośnie. W kolejnych latach trudno spodziewać się odwrócenia trendu – do Polski nadal będzie płynęła rzeka diesli. Polski Diesel z roku na rok będzie starszy i będzie generował większe koszty.
Przeczytaj cały raport Polski Diesel − analiza emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego w kontekście zdrowia publicznego i ochrony środowiska w Polsce.
[1] Vehicles in use in Europe, ACEA, 2021: https://www.acea.auto/files/report-vehicles-in-use-europe-january-2021-1.pdf.
[2] Vehicles in use in Europe, ACEA, 2021: https://www.acea.auto/files/report-vehicles-in-use-europe-january-2021-1.pdf.
[3] Park samochodów w Polsce na podstawie GUS – samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy, Samar Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, 2020.
[4] Vehicles in use in Europe, ACEA, 2021: https://www.acea.auto/files/report-vehicles-in-use-europe-january-2021-1.pdf.
[5] Vehicles in use in Europe, ACEA, 2021: https://www.acea.auto/files/report-vehicles-in-use-europe-january-2021-1.pdf.
[6] Smog w Polsce i jego konsekwencje, Polski Instytut Ekonomiczny, 2020: https://pie.net.pl/smog-powoduje-43-tys-przedwczesnych-zgonow-rocznie-i-kosztuje-polska-gospodarke-miliardy-zlotych/.
[7] Emisje cząstek stałych z nowych Diesli okresowo 1000-krotnie przekraczają normy, T&E, 2020:
[8] IARC: Diesel Engine Exhaust Carcinogenic: https://www.iarc.who.int/wp-content/uploads/2018/07/pr213_E.pdf
[9] Pulmonary Oxidative Stress, Inflammation and Cancer: Respirable Particulate Matter, Fibrous Dusts and Ozone as Major Causes of Lung Carcinogenesis through Reactive Oxygen Species Mechanisms: