Dyrektywa AAQD ? propozycja rewizji
26 października 2022 roku Komisja Europejska przedstawiła propozycję rewizji dyrektyw dotyczących jakości powietrza (ang. Ambient Air Quality Directive ? AAQD). Propozycja Komisji wyznacza nowe, bardziej restrykcyjne, limity dla szeregu substancji wchodzących w skład zanieczyszczeń powietrza, w tym pyłów zawieszonych (PM) oraz tlenków azotu (NOx). Propozycja nie harmonizuje jednak norm europejskich z nowymi wytycznymi WHO z września 2021 dotyczącymi dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń powietrza. Nowe, ambitniejsze normy dla zanieczyszczeń powietrza to krok w dobrą stronę, ale nie są wystarczające w świetle dostępnej wiedzy naukowej.
Na czym polega rewizja AAQD?
Zaproponowana rewizja zastępuje dwie dotychczas funkcjonujące dyrektywy (2008/50/WE oraz 2004/107/WE) upraszczając i konsolidując przepisy w nich zawarte. To pierwsza propozycja rewizji od 2008 roku. Projekt zawiera 7 kluczowych zmian.
- Zaostrza normy zanieczyszczeń dla 12 substancji, w tym pyłów zawieszonych (PM) i tlenków azotu (NOx). Z katalogu zmian norm wyłączono Ozon.
- Ma na celu stopniowe harmonizowanie standardów unijnych z wytycznymi WHO z 2021 r.
- Nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek dokładniejszej oceny jakości powietrza poprzez szczegółowe monitorowanie i modelowanie zanieczyszczenia powietrza.
- Wprowadza cel zerowego zanieczyszczenia do 2050 r. (artykuł 1). Docelowo w 2050 r. jakość powietrza ma być poprawiona na tyle, że zanieczyszczenia nie będą stanowiły już zagrożenia dla ludzkiego zdrowia.
- Harmonizuje metody i kryteria oceny jakości powietrza we wszystkich państwach członkowskich. Państwa Członkowskie będą musiały składać sprawozdania Komisji i informować opinię publiczną o wynikach corocznej oceny jakości powietrza.
- Komisja proponuje większą jasność w kwestii dostępu do wymiaru sprawiedliwości, skutecznych kar i lepszej informacji publicznej na temat jakości powietrza. Przepisy zapewnią prawo do reprezentacji przez organizacje pozarządowe w ramach pozwów zbiorowych o odszkodowanie w związku z zanieczyszczeniem powietrza.
- Propozycja wprowadza mechanizm regularnych przeglądów przeprowadzanych co 5 lat, które będą mogły służyć zaostrzaniu norm. Pierwszy zaplanowany przegląd ma zostać przeprowadzony w 2028 r.
Jakie zanieczyszczenia normuje AAQD
- SO?,
- dwutlenek azotu (NO?) i tlenki azotu (NOx);
- pył zawieszony (PM??i PM??);
- ozon (O?);
- benzen (C?H?);
- ołów (Pb);
- tlenek węgla (CO);
- arsen (As);
- kadm (Cd);
- rtęć (Hg);
- nikiel (Ni);
- benzo(a)piren (C??H?? lub po prostu BaP).
Dlaczego rewizja jest potrzebna?
- Ostatnia zmiana została dokonana w 2008 roku, od tamtej pory zmienił się stan wiedzy naukowej dotyczącej szkodliwego wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie. Rewizja ma na celu dostosowanie prawa unijnego do nowej sytuacji.
- Większość obywatelek i obywateli popiera zaostrzenie norm i bardziej ambitną politykę dot. poprawy jakości powietrza. W opublikowanym w 2022 r. badaniu Eurobarometru poparcie dla tych działań wyraża 76% badanych (średnia unijna), w Polsce ten odsetek wynosi 61%.
- Gdyby nowe wytyczne WHO dotyczące jakości powietrza dotyczące drobnych cząstek stałych zostały spełnione w całej Europie w 2019 r., spowodowałoby to spadek przedwczesnych zgonów o 72% w całej Unii Europejskiej w porównaniu z poziomami z 2005 r.
- Komisja szacuje, że skutki zanieczyszczenia powietrza kosztują społeczeństwo szacunkowo od 231 do 853 miliardów euro rocznie, w tym 8 miliardów euro za same utracone dni pracy.
- Zła jakość powietrza powoduje ponad 300 000 przedwczesnych zgonów rocznie w całej Unii. Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Klimatu i Środowiska w Polsce ta grupa to ok 50 000 osób
Komentarz:
- Propozycję Komisji należy czytać jako próbę znalezienia złotego środka między politycznym konsensusem a stanem wiedzy naukowej. Zaostrzenie norm jest krokiem w dobrą stronę, ale daleko niewystarczającym. W obecnej propozycji normy jakości powietrza są zakładniczkami polityki, co stoi w sprzeczności z pryncypiami Unii, która opiera się na korzystaniu z wiedzy naukowej w tworzeniu regulacji dotyczących środowiska i zdrowia.
- Poprawa dostępności do wymiaru sprawiedliwości, w tym w kwestii dochodzenia odszkodowań za zanieczyszczone powietrze, będzie szczególnie ważna dla Polski, gdzie sądy odrzucają skargi obywateli na nieskuteczne przepisy programów ochrony powietrza.
- Propozycja nie określa konkretnych środków, które należy podjąć, określa standardy jakości powietrza, które należy osiągnąć. Państwa Członkowskie nadal będą odpowiadać za wybór środków w zakresie poprawy jakości powietrza. Rewizja dyrektywy AAQD nie będzie więc oznaczała strukturalnych zmian w polskim prawie dot. jakości i monitorowania powietrza.
- Przedstawiony projekt jest mało ambitny biorąc pod uwagę koszty gospodarcze i społeczne dla Wspólnoty. W 2019 większość Europejek i Europejczyków żyło w miejscach, gdzie jakość powietrza nie spełniała norm WHO.
- Rozczarowujący jest fakt, że rewizja dyrektyw nie obejmuje mikrocząsteczek PM (cząstek poniżej 1 mikrometra). W świetle dostępnych badań naukowych widać wyraźnie, że ten rodzaj zanieczyszczeń jest szczególnie niebezpieczny, a jego negatywny wpływ na zdrowie jest dobrze udokumentowany.
- Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej koszty osiągnięcia nowych standardów pozostaną znacznie poniżej 0,1% PKB, a korzyści dla gospodarki i społeczeństwa przewyższają koszty co najmniej 7-krotnie.
- W rewizji zignorowano wpływ stref czystego transportu na poprawę jakości powietrza. To najskuteczniejszy instrument redukcji emisji zanieczyszczeń w miastach. Ich implementacja do rewizji dyrektywy byłaby kolejnym impulsem dla tworzenia SCT w Polsce.
- Rada i Parlament przyjmą swoje stanowiska w sprawie rewizji do końca 3 kwartału 2023 r. Należy się spodziewać, że trilog w tej sprawie zakończy się na przełomie 2023 i 2024 r.
Więcej informacji:
Propozycja rewizji przedstawiona przez Komisję: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:2ae4a0cc-55f8-11ed-92ed-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF
Briefing Parlamentu Europejskiego dot. rewizji: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/734679/EPRS_BRI(2022)734679_EN.pdf
Q&A Komisji Europejskiej dot. rewizji: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_22_6348
Jakość powietrza w Europie w 2022, Europejska Agencja Środowiska: https://www.eea.europa.eu//publications/status-of-air-quality-in-Europe-2022
[ANEKS] Trzy filary europejskiej polityki dot. jakości powietrza i rola AAQD
Europejskie regulacje dot. ochrony powietrza mają 3 główne obszary.
1. Dyrektywy AAQD. Dyrektywa 2008/50/WE z 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Dyrektywa 2004/107/WE z 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu. Docelowo zastąpione zostaną przez jedną dyrektywę dot. jakości powietrza (AAQD). Regulują podstawowe kwestie dotyczące unijnych norm zanieczyszczeń powietrza, katalog monitorowanych substancji, sposób monitorowania i raportowania jakości powietrza przez Państwa Członkowskie.
2. Drugi filar opiera się na dyrektywie 2016/2284 w sprawie zmniejszenia
Krajowych emisji niektórych zanieczyszczeń powietrza z 2016 r. (Dyrektywa NEC). Ustanawia krajowe zobowiązania do redukcji emisji dla pięciu głównych zanieczyszczeń:
- PM 2,5;
- dwutlenku siarki (SO?);
- tlenków azotu (NOx);
- niemetanowych lotnych związków organicznych (NMLZO);
- amoniaku (NH?).
3. Trzeci filar grupuje kilka aktów prawnych UE regulujących zanieczyszczenie powietrza u jego źródeł:
- w zakresie przemysłu – dyrektywę 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych z 2010 r., dyrektywę 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania z 2015 r.; dyrektywę 2009/125/WE ustanawiającą ramy ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią z 2009 r.
- w zakresie transportu ? np. akty prawne dotyczące norm emisji Euro dla pojazdów.
Hubert Różyk