
Dzień bez samochodu ? apel o poprawę komfortu pieszych
FPPE wraz z grupą organizacji pozarządowych wystosowała do premiera Mateusza Morawieckiego apel o przemyślaną i spójną politykę wobec pieszych. Wybieranie spaceru czy komunikacji zbiorowej zamiast samochodu jest dobre dla zdrowia, klimatu i środowiska. Każda i każdy z nas chodzi pieszo, dlatego zależy nam na poprawie bezpieczeństwa w tym aspekcie. Pretekstem do dyskusji na ten temat jest międzynarodowy dzień bez samochodu. Po wyjściu na ulice widać, jak wiele trzeba zmian, aby bezpiecznie i komfortowo chodzić po dużych i małych miejscowościach.
Transport jest drugim źródłem zanieczyszczenia powietrza w Polsce. W dużych miastach pojazdy stanowią pierwsze źródło emisji. W skali kraju to samochody odpowiadają za większość emisji niebezpiecznych tlenków azotu (NOx). Transport jest jedynym sektorem, gdzie rosną emisje CO2. W latach 1990-2019 emisje wzrosły o 33%. Za 71% emisji odpowiada transport drogowy (60% to samochody osobowe, 27% ciężarówki, 11% samochody dostawcze i 1% motocykle).
Za każdym razem, gdy ktoś idzie pieszo, zamiast wsiąść do samochodu, wygrywa klimat i środowisko. Badania potwierdzają także, że ruch fizyczny ma dobroczynny wpływ na zdrowie ludzi. Jednak nie jest wcale jasne, że to zawsze bezpieczna i wygodna opcja. Polskie przepisy nie ułatwiają życia pieszym ? zastawione chodniki, różny stan infrastruktury czy kierowcy nagminnie narażający życie i zdrowie pieszych przez przekraczanie prędkości w miastach, to tylko niektóre z problemów, które wymagają szybkich i skutecznych rozwiązań.
Pełna treść apelu:
Hubert Różyk, ekspert z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych komentuje: ?Postulat uporządkowania zasad parkowania jest jednym z palących problemów miast. Wie o tym każdy rodzic, który próbował przejść z wózkiem po osiedlowej uliczce obstawionej samochodami. Kierowcy powinni mieć odpowiednią liczbę oznakowanych miejsc do parkowania poza chodnikami, te drugie powinny, znowu, służyć tylko pieszym?.
Pozostałe artykuły
![[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/02/Naglowek-1-768x432.png)
[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00

Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego
