
E-paliw wystarczy jedynie dla 2% wszystkich samochodów w Europie
Przemysł naftowy liczy na to, że e-paliwa pomogą wyłączyć samochody z silnikami spalinowymi z proponowanego przez UE zakazu sprzedaży ich w 2035 r. Lobby naftowe twierdzi, że umożliwienie sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi napędzanych paliwami syntetycznymi pomoże zwiększyć skalę technologii i przyspieszy neutralność klimatyczną obecnej floty samochodowej. Jednak nowa analiza, oparta na danych własnych lobby naftowego pokazuje, że do 2035 r. paliw syntetycznych wystarczy jedynie dla 2% samochodów obecnych na europejskich drogach.
E-paliwa są dla firm naftowych i producentów silników koniem trojańskim, mającym opóźnić przejście na technologie bezemisyjne
Przemysł motoryzacyjny oparty na silnikach spalinowych w swojej narracji przekonuje, że e-paliwa to alternatywa dla paliw kopalnych, która przyczyni się do redukcji emisji. E-paliwa miałyby posłużyć do napędzania pojazdów spalinowych, które pozostaną w użytku. Badania pokazują, że e-paliwa nie rozwiązują zarówno problemu redukcji emisji jak i zanieczyszczenia powietrza generowanego przez transport [źródło].
E-paliwa jako godny następca paliw kopalnych, a w dodatku ograniczy emisje ? do tego przekonuje lobby naftowe. Cała narracja to echo chybionych inwestycji, głównie w Niemczech. Przemysł motoryzacyjny postrzega e-paliwa jako szanse na utrzymanie części zakładów produkcyjnych, w które uderza propozycja Komisji Europejskiej zakładająca 100% redukcję emisji CO2 z samochów.
Co więcej, nowa analiza, oparta na danych własnych przemysłu naftowego pokazuje, że do 2035 r. paliwa syntetycznego wystarczy dla jedynie 2% samochodów obecnych na europejskich drogach [źródło] [źródło]. W odniesieniu do konkretnych liczb T&E podaje, że zaledwie 5 mln z floty samochodowej UE szacowanej na 287 mln pojazdów będzie mogło w 2035 r. w pełni korzystać z paliwa syntetycznego.

E-paliwa są rozwiązaniem znacznie mniej przyjaznym dla środowiska niż samochody elektryczne
Analiza cyklu życia takich pojazdów potwierdza, że do 2030 r. samochód elektryczny będzie emitował 53% mniej CO2 przez cały swój okres eksploatacji niż samochód jeżdżący na e-paliwa. Prognoza branży opiera się na e-paliwach produkowanych w UE, ale jednocześnie obejmuje CO2 wychwytywany od emitentów przemysłowych [źródło], nie wiadomo więc, jaka część energii elektrycznej miałaby certyfikat w 100% odnawialnej [źródło]. Liczba samochodów potencjalnie zasilanych paliwami syntetycznymi byłaby jeszcze niższa, gdyby wykorzystano e-paliwa wyłącznie neutralne pod względem CO2, tj. produkowane w całości z dodatkowej energii odnawialnej i CO2 wychwytywanego bezpośrednio z powietrza.
Trwa finalizacja prac prawodawców unijnych nad przepisami dotyczącymi proponowanego wycofania silników spalinowych w 2035 r. Następna runda negocjacji odbędzie się 27 października.
Pozostałe artykuły

Europa na drodze do niezależności energetycznej

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)