Elektryfikacja transportu ciężkiego: szanse i wyzwania omawiane na Europejskim Kongresie Gospodarczym
Podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego wspólnie z T&E oraz czołowymi producentami ciężarówek elektrycznych nasza Fundacja zainicjowała debatę dotyczącą szans i wyzwań związanych z elektryfikacją sektora drogowego transportu ciężkiego w Europie. Elektryfikacja sektora jest związana z celami klimatycznymi. To temat szczególnie istotny z polskiej perspektywy, ponieważ nasz kraj jest liderem przewozów drogowych, a firmy transportowe wypracowują blisko 6% PKB.
Regulacje UE dotyczące redukcji emisji CO2 dla ciężarówek
Moderatorem dyskusji był Marcin Korolec, prezes FPPE, który przypomniał o projekcie regulacji zaproponowanym przez Unię Europejską w lutym tego roku. Zgodnie z projektem, producenci ciężarówek muszą stopniowo redukować emisję CO2. W latach 2025-2029 nowe pojazdy powinny emitować średnio o 15% mniej CO2 niż w 2019 roku, a od roku 2030 emisje powinny zostać dodatkowo zredukowane o kolejne 30%.
Raport Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych
Nasza organizacja przedstawiła również najnowszy raport o wyzwaniach dekarbonizacji transportu ciężkiego. Raport pokazuje, co powinniśmy zrobić, aby kluczowy element polskiej gospodarki pozostał konkurencyjny. Przeanalizowaliśmy dostępne rozwiązania, obowiązujące prawo i sprawdziliśmy jak poszczególne instrumenty wpłyną na koszty (TCO). W wyniku tej analizy powstał zbiór gotowych rekomendacji do wdrożenia dedykowanych instrumentów dla wsparcia dekarbonizacji transportu. To pierwsza gotowa recepta na dekarbonizację ciężarówek w Polsce.
Współpraca sektora publicznego i prywatnego kluczem do sukcesu
Debata na Europejskim Kongresie Gospodarczym podkreśliła konieczność współpracy biznesu ze stroną rządową. Wprowadzenie elektromobilności do sektora ciężkiego transportu wymaga koordynacji działań i wspólnego działania na wielu płaszczyznach. Ważnym aspektem jest dialog między producentami a dostawcami infrastruktury ładowania w celu zapewnienia kompatybilności i efektywności systemów, a także stroną rządową mogącą zapewnić różne narzędzia wsparcia. Mowa tu o ulgach podatkowych lub dopłatach.
Jazdy demonstracyjne ciężarówkami elektrycznymi
Integralną częścią tegorocznej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego okazały się jazdy demonstracyjne elektrycznymi samochodami ciężarowymi. Uczestniczki i uczestnicy Kongresu mieli niepowtarzalną okazję przejechać się pojazdami ciężkimi po ulicach Katowic – na fotelu pasażera można było odbyć 6 jazd różnymi pojazdami, od śmieciarki aż po typowy ciągnik elektryczny.
Podsumowanie
Debata podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach skupiła się na szansach i wyzwaniach związanych z elektryfikacją transportu ciężkiego. Regulacje wprowadzane przez Unię Europejską, w połączeniu z rosnącym zapotrzebowaniem na zrównoważone rozwiązania transportowe, stawiają przed producentami ciężarówek elektrycznych nowe wymagania, ale również otwierają możliwości rozwoju i innowacji.
Jazdy demonstracyjne elektrycznych samochodów ciężarowych na Europejskim Kongresie Gospodarczym stanowiły nie tylko dodatkowy element debaty, ale również praktyczne doświadczenie, które umocniło przekonanie o korzyściach wynikających z elektryfikacji transportu ciężkiego.
Elektryfikacja transportu ciężkiego to nie tylko konieczność, ale również szansa dla przemysłu transportowego i środowiska naturalnego.