Jak rozwijać miejską sieć ładowania pojazdów elektrycznych?
Jeżeli chcemy osiągnąć cel neutralności klimatycznej Europy do roku 2050, musimy do tego czasu
niemal całkowicie zdekarbonizować większość sektorów gospodarki, w tym transport drogowy.
Oznacza to, że w najbliższych latach obecna technologia spalinowa wypierana będzie coraz szybciej
przez pojazdy elektryczne. Dzień 31 grudnia 2035 roku będzie najprawdopodobniej ostatnim dniem,
w którym będzie można sprzedać nowy samochód spalinowy na terenie Unii Europejskiej. Aby ten
ambitny cel mógł zostać zrealizowany, przemysł motoryzacyjny będzie musiał zelektryfikować całą
gamę oferowanych pojazdów. Samochody elektryczne, także używane, będą stawać się coraz bardziej
dostępne również dla nabywców z naszego regionu Europy.
Podobna rewolucja czeka nas w zakresie upowszechnienia publicznie dostępnych punktów ładowania
samochodów elektrycznych. Usługa ładowania musi stać się powszechnie dostępna, nie tylko w
trakcie pokonywania dłuższych dystansów, ale także, a może nawet przede wszystkim ? w miejscu
zamieszkania czy w miejscu pracy. Ogromnym wyzwaniem będzie zapewnienie możliwości
regularnego ładowania pojazdów elektrycznych mieszkankom i mieszkańcom miast, nieposiadającym
prywatnego garażu czy miejsca parkingowego.
W Polsce infrastruktura ładowania jest na początkowym etapie rozwoju. Obecnie większość osób
posiadających samochód elektryczny korzysta z prywatnych garaży, podjazdów przy domach
jednorodzinnych czy miejsc postojowych, wyposażonych w dostęp do energii elektrycznej, często
pochodzącej z własnej instalacji fotowoltaicznej. Przybywa też punktów szybkiego ładowania dużej
mocy wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych, co umożliwia już dziś w miarę bezproblemowe
poruszanie się pomiędzy największymi polskimi miastami.
To jednak nie wystarczy w perspektywie kolejnych lat, do końca dekady liczba samochodów
elektrycznych będzie wyraźnie rosła. Ładowanie aut będzie ważnym elementem codzienności
w miastach już za kilka lat. Nadszedł czas, aby podjąć dyskusję, w jaki sposób powinniśmy rozwijać
sieci ładowania w polskich miastach dla użytkowników nieposiadających możliwości ładowania w
miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Dyskusję na ten temat pragniemy zainicjować podczas
najbliższego spotkania Forum Innowacyjnego Transportu, które odbędzie się
w formule online na platformie Zoom w dniu 3 czerwca br. w godz. 11:00 ? 12:30.
Aby zapewnić polskim samorządom wiedzę w tym zakresie, sprawdziliśmy, jak radzą sobie inne
samorządy na przykładzie trzech miast europejskich. Podczas spotkania zaprezentujemy kluczowe
wnioski z naszego najnowszego raportu, zawierającego analizę polityk miejskich w obszarze miejskiej
infrastruktury ładowania. W raporcie analizujemy zarówno model rozwoju infrastruktury ładowania
w jednej z największych metropolii naszego kontynentu jaką jest Londyn, ale też miast mniejszych,
takich jak stolica Norwegii, Oslo, czy holenderski Utrecht. Na podstawie analizy tych trzech ośrodków
przygotowaliśmy także rekomendacje dla polskich samorządowców. Dobrze jest uczyć się na
doświadczeniach innych i wybierać rozwiązania sprawdzone, najbardziej odpowiadające specyfice i
potrzebom danego miasta. Raport można pobrać z naszej strony: https://fppe.pl/raport-jak-rozwijac-
miejska-infrastrukture-ladowania-pojazdow-elektrycznych.
Gościem specjalnym najbliższego spotkania Forum Innowacyjnego Transportu będzie pani Katarzyna
Gruszecka-Spychała, Wiceprezydentka Gdyni – miasta, które jako jedno z nielicznych w całości
i terminowo zakończyło realizację miejskiego planu budowy ogólnodostępnych punktów ładowania.
Dowiemy się, jak przebiegał proces opracowania, uzgadniania i wdrażania planu budowy w Gdyni oraz
czy inne miasta mogą wykorzystać doświadczenia zdobyte przez gdyński samorząd.
Infrastruktura będzie musiała powstać, to nie ulega wątpliwości. Pytanie brzmi, jak wartościową
infrastrukturę uda się wybudować pod presją czasu i bez dopasowanych do lokalnych potrzeb i
możliwości planów. O tym trzeba myśleć już dzisiaj. Bez długofalowej, przemyślanej, polityki miejskiej
infrastruktura będzie powstawać tam, gdzie będzie najłatwiej ją wybudować ? ale to nie zawsze
oznacza miejsce, w którym będzie najbardziej potrzebna.
Udział w spotkaniu wymaga wcześniejszej rejestracji: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZ0ufuGopjgoEt2IUF9BRc2KCm6o_71d4Kpx