Jak rozwijać miejską sieć ładowania pojazdów elektrycznych? Analiza Oslo i Zielonej Góry
Podczas kolejnego Forum Innowacyjnego Transportu w będziemy rozmawiali o infrastrukturze ładowania w miastach. To rewolucja równoległa do odchodzenia od pojazdów spalinowych i wyzwanie dla polskich miast. Tym razem oddamy głos przedstawicielom Zielonej Góry i posłuchamy unikalnego w skali kraju pomysłu miasta na rozbudowę infrastruktury, punktem wyjścia do dyskusji będzie case study działań Oslo w tym obszarze. Specjalnymi gośćmi naszego spotkania będą Michał Szulc i Krzysztof Staniszewski, zastępcy dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w UM Zielona Góra. Zapraszamy!
Udział w naszym webinarze wymaga wcześniejszej rejestracji. Formularz rejestracyjny można wypełnić pod tym adresem:
Po zakończeniu rejestracji otrzymają Państwo potwierdzenie wraz z linkiem, dzięki któremu można będzie dołączyć do spotkania, a pytania w kwestiach technicznych i organizacyjnych proszę kierować do Jacka Mizaka, tel. 728 990 990 e-mail: jacek.mizak@fppe.pl.
Szczegóły i kontekst wydarzenia
Osiągnięcie celu neutralności klimatycznej Europy do roku 2050 wymaga niemal całkowitej dekarbonizacji większości sektorów gospodarki, w tym transportu drogowego. Oznacza to, że w najbliższych latach obecna w pojazdach technologia spalinowa wypierana będzie coraz szybciej przez pojazdy elektryczne, również z uwagi na konieczność poprawy jakości powietrza. Unia Europejska właśnie podjęła decyzję, aby dzień 31 grudnia 2034 roku był ostatnim dniem, w którym będzie można sprzedać na jej obszarze nowy osobowy lub dostawczy samochód emisyjny. Aby ten ambitny cel mógł zostać zrealizowany, producenci będą musieli zelektryfikować całą gamę oferowanych pojazdów. Samochody elektryczne, także używane, będą stawać się coraz bardziej dostępne również dla nabywców z naszego regionu Europy.
Podobna rewolucja czeka nas w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Usługa ładowania musi stać się powszechnie dostępna, nie tylko w trakcie pokonywania dłuższych tras, ale także, a może nawet przede wszystkim ? w miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Najważniejszym zadaniem będzie zapewnienie możliwości regularnego ładowania pojazdów elektrycznych mieszkankom i mieszkańcom miast, nieposiadającym prywatnego garażu czy miejsca parkingowego. Na szczególną uwagę zasługują dzielnice, gdzie w minionych dekadach zlokalizowano ogromne osiedla budynków wielorodzinnych, zmagające się obecnie z permanentnym deficytem publicznych miejsc parkingowych.
W Polsce infrastruktura ładowania, mimo dynamicznego rozwoju w ostatnim czasie, jest nadal na początkowym etapie rozwoju. Obecnie większość osób posiadających samochód elektryczny korzysta z prywatnych garaży, podjazdów przy domach jednorodzinnych czy własnych miejsc postojowych w budynkach wielorodzinnych. Często korzystają z energii elektrycznej pochodzącej z własnej instalacji fotowoltaicznej. Przybywa też punktów szybkiego ładowania dużej mocy wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych, co umożliwia już dziś w miarę bezproblemowe poruszanie się pomiędzy największymi polskimi miastami.
To jednak nie wystarczy w perspektywie przewidywanego systematycznego wzrostu liczby samochodów elektrycznych w naszym kraju. Ładowanie aut będzie ważnym elementem codzienności w polskich miastach już za kilka lat. Nadszedł czas, aby podjąć dyskusję, w jaki sposób powinniśmy rozwijać infrastrukturę ładowania w polskich miastach dla użytkowników nieposiadających możliwości ładowania w miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Taką dyskusję prowadzimy podczas cyklu webinariów, który rozpoczęliśmy w grudniu ubiegłego roku.
Aby zapewnić polskim samorządom wiedzę w tym zakresie, sprawdziliśmy, jak radzą sobie inne samorządy na przykładzie trzech miast europejskich. Podczas cyklu webinariów prezentujemy kluczowe wnioski z naszego najnowszego raportu, zawierającego analizę polityk miejskich w obszarze miejskiej infrastruktury ładowania. W raporcie analizujemy zarówno model rozwoju infrastruktury ładowania w jednej z największych metropolii naszego kontynentu, jaką jest Londyn, ale też miast mniejszych, takich jak stolica Norwegii, Oslo, czy holenderski Utrecht. Na podstawie analizy trzech zbadanych przykładów przygotowaliśmy zbiór rekomendacji dla polskich samorządowców. Dobrze jest uczyć się na doświadczeniach innych i wybierać rozwiązania sprawdzone, najbardziej odpowiadające specyfice i potrzebom danego miasta. Jest to szczególnie ważne w obecnym czasie, kiedy nasze miasta podejmują decyzje co do przyszłości opracowanych i przyjętych planów budowy publicznie dostępnych punktów ładowania. W ogromnej większości przypadków operatorzy sieci dystrybucyjnej nie wywiązali się z obowiązku budowy takich punktów, a po zwolnieniu ich z tego ustawowego obowiązku miasta muszą samodzielnie decydować o przyszłości i sposobie realizacji przyjętych planów.
Raport:
Aby przybliżyć problematykę miejskich sieci infrastruktury ładowania i omówić problemy z jakimi muszą mierzyć się polskie samorządy, kontynuujemy cykl webinariów, podczas których dyskutujemy o możliwych rozwiązaniach. Podczas pierwszego spotkania opowiedzieliśmy, jak z infrastrukturą ładowania radzi sobie holenderski Utrecht. Z kolei polską perspektywę przedstawił przedstawiciel wrocławskiego ratusza. W trakcie drugiego webinarium przedstawiliśmy studium przypadku z Londynu, a plany rozwoju elektromobilności w Warszawie zaprezentował przedstawiciel Biura Infrastruktury stołecznego Ratusza.
Podczas trzeciego webinarium przedstawimy, jak miejską infrastrukturę ładowania rozwija Oslo, czyli nieformalna stolica elektromobilności Europy, gdzie już teraz co piąty zarejestrowany samochód napędzany jest silnikiem elektrycznym. Zobaczymy i usłyszymy także, jak elektromobilność jest rozwijana w krajowej nieformalnej stolicy elektromobilności, czyli w Zielonej Górze. Naszymi gośćmi będą panowie Michał Szulc i Krzysztof Staniszewski, zastępcy dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w UM Zielona Góra. Dlaczego elektromobilność postrzegana jest przez władze miasta jako skuteczny instrument na rzecz poprawy jakości powietrza i jakości życia mieszkańców miasta, dzięki czemu Zielona Góra ma już największy udział elektrycznych autobusów we flocie obsługującej miejskie trasy? Dlaczego miejski plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania Zielonej Góry tak bardzo różni się od planów przyjętych w innych polskich miastach ? Czy znaczące podwyżki cen energii elektrycznej wyhamowały planowane inwestycje i spowolniły inwestycje w zeroemisyjny tabor, czy wręcz przeciwnie? Jakie główne bariery rozwoju elektromobilności zidentyfikowano w Zielonej Górze i czy można je skutecznie usuwać, prowadząc aktywną politykę zachęcającą do lokalizacji elektromobilnych inwestycji przez podmioty prywatne? Mamy nadzieję, że podczas webinarium uda się znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Z pewnością miejska infrastruktura ładowania będzie stopniowo rozwijana. Pytanie brzmi, jak wartościową infrastrukturę uda się wybudować i czy będzie ona dopasowana do lokalnych potrzeb i możliwości. O tym trzeba myśleć już dzisiaj. Bez długofalowej, przemyślanej polityki miejskiej infrastruktura ładowania będzie powstawać tam, gdzie będzie najłatwiej i najtaniej ją wybudować ? ale to nie zawsze oznacza miejsce, w którym będzie najbardziej potrzebna i będzie wspierać realizację celów środowiskowych i rozwojowych miast.