Jak rozwijać miejską sieć ładowania pojazdów elektrycznych? Panel Dyskusyjny
14 czerwca od 13:00 zapraszamy na Forum Innowacyjnego Transportu organizowane przez FPPE. W gronie samorządów i eksperckim będziemy rozmawiają o scenariuszach rozwoju, wyzwaniach i szansach. Elektryczne auta to przyszłość transportu, pomagamy odpowiedzieć na pytanie jak mądrze się do niej przygotować. Spotkanie odbędzie się w formule online.
Które przykłady z innych europejskich miast mają największy potencjał do wykorzystania w Polsce? Czy obowiązujące w Polsce prawo wspiera, czy też raczej przeszkadza w rozwoju infrastruktury?
Po odpowiedzi zapraszamy na FIT. Wydarzenie odbędzie się online 14 czerwca w godzinach 13:00-14:30.
Dlaczego infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych jest ważna
Osiągnięcie celu neutralności klimatycznej wymaga niemal całkowitej dekarbonizacji większości sektorów gospodarki, w tym transportu drogowego. Oznacza to, że w najbliższych latach obecna w pojazdach technologia spalinowa wypierana będzie coraz szybciej przez pojazdy elektryczne. Unia Europejska już podjęła decyzję w tej sprawie – 31 grudnia 2034 roku będzie ostatnim dniem, w którym będzie można sprzedać na jej obszarze nowy osobowy lub dostawczy samochód emisyjny. To oznacza rewolucję w transporcie, do której już dzisiaj trzeba zacząć się szykować. Pojazdy elektryczne będą na drogach coraz powszechniejsze.
Infrastruktura ładowania w polskich miastach
Podobna rewolucja czeka nas w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Usługa ładowania musi stać się powszechnie dostępna, nie tylko w trakcie pokonywania dłuższych tras, ale także w miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Najważniejszym zadaniem będzie zapewnienie możliwości regularnego ładowania pojazdów mieszkankom i mieszkańcom miast, nieposiadającym prywatnego garażu czy miejsca parkingowego. Na szczególną uwagę zasługują dzielnice, gdzie w minionych dekadach zlokalizowano ogromne osiedla budynków wielorodzinnych, zmagające się obecnie z permanentnym deficytem publicznych miejsc parkingowych.
Infrastruktura ładowania, mimo dynamicznego rozwoju w ostatnim czasie, jest nadal na początkowym etapie rozwoju. Obecnie większość osób decydujących się na zakup samochodu elektrycznego korzysta z prywatnych garaży, podjazdów czy własnych miejsc postojowych. Przybywa też punktów szybkiego ładowania dużej mocy wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych.
To jednak nie wystarczy w perspektywie przewidywanego systematycznego wzrostu liczby samochodów elektrycznych. Ładowanie aut będzie ważnym elementem codzienności w polskich miastach już za kilka lat. Nadszedł czas, aby podjąć dyskusję, w jaki sposób powinniśmy rozwijać infrastrukturę ładowania dla użytkowników nieposiadających możliwości ładowania w miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Taką dyskusję prowadzimy podczas cyklu webinariów w ramach Forum Innowacyjnego Transportu.
Modele rozwoju infrastruktury ładowania w miastach ? raport
Zaprezentujemy kluczowe wnioski z naszego najnowszego raportu, zawierającego analizę polityk miejskich w obszarze miejskiej infrastruktury ładowania. Przeanalizowaliśmy model rozwoju infrastruktury ładowania w jednej z największych metropolii naszego kontynentu, jaką jest Londyn, ale też miast mniejszych, takich jak Oslo, czy holenderski Utrecht. Na tej podstawie przygotowaliśmy zbiór rekomendacji dla polskich samorządów.
Porozmawiamy o elektromobilnych planach na nadchodzące lata w trzech polskich miastach: Wrocławiu, Warszawie i Zielonej Górze.
Jest to szczególnie ważne w czasie, kiedy miasta podejmują decyzje co do przyszłości opracowanych i przyjętych planów budowy publicznie dostępnych punktów ładowania. W ogromnej większości przypadków operatorzy sieci dystrybucyjnej nie wywiązali się z obowiązku budowy takich punktów, a po zwolnieniu ich z tego ustawowego obowiązku miasta muszą samodzielnie decydować o przyszłości i sposobie realizacji przyjętych planów.
Raport dostępny jest na stronie FPPE: