Forum Innowacyjnego Transportu – Jak rozwijać miejską sieć ładowania pojazdów elektrycznych
2 grudnia 2022 r. spotkamy się, aby porozmawiać o przyszłości i perspektywach rozwoju transportu elektrycznego w ramach Forum Innowacyjnego Transportu. Tematem przewodnim spotkania będzie metodyka rozbudowy infrastruktury ładowania w miastach, podparta analizą przykładów z wybranych miast europejskich. Gościem specjalnym najbliższego spotkania będzie Pan Sławomir Gonciarz, Z-ca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu, w Urzędzie Miasta Wrocławia. Przedstawi on dotychczasowe doświadczenia i plany na przyszłość dotyczące elektromobilności w stolicy Dolnego Śląska.
Do udziału w Forum Innowacyjnego Transportu zapraszamy 2.12.2022 r., o godz. 13:30. Spotkanie zostanie przeprowadzone za pośrednictwem platformy Zoom. Udział w spotkaniu wymaga wcześniejszej rejestracji: https://bit.ly/3fR3lCn
Polskie miasta powinny systemowo myśleć o rozwoju infrastruktury ładowania. Infrastruktura będzie musiała powstać, to nie ulega wątpliwości. Pytanie brzmi, jak wartościową infrastrukturę uda się wybudować pod presją czasu i bez dopasowanych do lokalnych potrzeb i możliwości planów. O tym trzeba myśleć już dzisiaj. Bez długofalowej, przemyślanej, polityki miejskiej infrastruktura ładowania będzie powstawać tam, gdzie będzie najłatwiej ją wybudować – ale to nie zawsze oznacza miejsce, w którym będzie najbardziej potrzebna. Po raz kolejny spotkamy się, aby porozmawiać o przyszłości i perspektywach rozwoju transportu elektrycznego w ramach Forum Innowacyjnego Transportu. Tematem przewodnim spotkania będzie metodyka rozbudowy infrastruktury ładowania w miastach, podparta analizą przykładów z wybranych miast europejskich. Gościem specjalnym najbliższego spotkania będzie pan Sławomir Gonciarz, Wicedyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu w Urzędzie Miasta Wrocławia. Przedstawi on dotychczasowe doświadczenia i plany na przyszłość dotyczące elektromobilności w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław jako pierwszy w Polsce uruchomił miejską sieć elektrycznego carsharingu. Czy nadal elektromobilność postrzegana jest przez władze miasta jako skuteczny instrument na rzecz poprawy jakości powietrza i jakości życia mieszkańców miasta? Czy znaczące podwyżki cen energii elektrycznej wyhamują popyt i spowolnią rozwój infrastruktury ładowania? Czy wprowadzenie stref czystego transportu w naszych miastach może przyspieszyć proces budowy infrastruktury?
Nadrzędny cel
Jeżeli chcemy osiągnąć cel neutralności klimatycznej Europy do roku 2050, musimy do tego czasu niemal całkowicie zdekarbonizować większość sektorów gospodarki, w tym transport drogowy. Oznacza to, że w najbliższych latach obecna technologia spalinowa wypierana będzie coraz szybciej przez pojazdy elektryczne, również z uwagi na konieczność poprawy jakości powietrza. Unia Europejska właśnie podjęła decyzję: dzień 31 grudnia 2034 roku będzie ostatnim dniem, w którym będzie można sprzedać nowy samochód spalinowy na jej obszarze. Aby ten ambitny cel mógł zostać zrealizowany, przemysł motoryzacyjny będzie musiał zelektryfikować całą gamę oferowanych pojazdów. Samochody elektryczne, także używane, będą stawać się coraz bardziej dostępne również dla nabywców z naszego regionu Europy.
Rozwój infrastruktury ładowania
Podobna rewolucja czeka nas w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Usługa ładowania musi stać się powszechnie dostępna, nie tylko w trakcie pokonywania dłuższych tras, ale także, a może nawet przede wszystkim – w miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Ogromnym wyzwaniem będzie zapewnienie możliwości regularnego ładowania pojazdów elektrycznych mieszkankom i mieszkańcom miast, nieposiadającym prywatnego garażu czy miejsca parkingowego. Na szczególną uwagę zasługują dzielnice, gdzie w minionych dekadach zlokalizowano ogromne osiedla budynków wielorodzinnych, zmagające się obecnie z permanentnym deficytem publicznych miejsc parkingowych. W Polsce infrastruktura ładowania jest na początkowym etapie rozwoju. Obecnie większość osób posiadających samochód elektryczny korzysta z prywatnych garaży, podjazdów przy domach jednorodzinnych czy własnych miejsc postojowych w budynkach wielorodzinnych. Często korzystają z energii elektrycznej pochodzącej z własnej instalacji fotowoltaicznej. Przybywa też punktów szybkiego ładowania dużej mocy wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych, co umożliwia już dziś w miarę bezproblemowe poruszanie się pomiędzy największymi polskimi miastami.
To jednak nie wystarczy w perspektywie kolejnych lat, w trakcie których przewidywany jest systematyczny wzrost liczby samochodów elektrycznych. Ładowanie aut będzie ważnym elementem codzienności w polskich miastach już za kilka lat.
Jak rozwijać infrastrukturę pojazdów elektrycznych?
Aby zapewnić polskim samorządom wiedzę w tym zakresie, sprawdziliśmy, jak radzą sobie inne samorządy na przykładzie trzech miast europejskich. Podczas webinarium zaprezentujemy kluczowe wnioski z naszego najnowszego raportu, zawierającego analizę polityk miejskich w obszarze miejskiej infrastruktury ładowania. W raporcie analizujemy zarówno model rozwoju infrastruktury ładowania w jednej z największych metropolii naszego kontynentu, jaką jest Londyn, ale też miast mniejszych, takich jak stolica Norwegii, Oslo, czy holenderski Utrecht. Na podstawie analizy tych trzech ośrodków przygotowaliśmy także zbiór rekomendacji dla polskich samorządowców. Dobrze jest uczyć się na doświadczeniach innych i wybierać rozwiązania sprawdzone, najbardziej odpowiadające specyfice i potrzebom danego miasta. Jest to szczególnie ważne w obecnym czasie, kiedy nasze miasta muszą podjąć decyzję co do przyszłości opracowanych i przyjętych planów budowy publicznie dostępnych punktów ładowania. W ogromnej większości przypadków operatorzy sieci dystrybucyjnej nie wywiązali się z obowiązku budowy takich punktów, a po zniesieniu tego ustawowego obowiązku miasta muszą podjąć decyzje o przyszłości i sposobie realizacji przyjętych planów. Raport w formacie PDF „Prądem w smog. Jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych” dostępny jest w artykule poniżej:
Z pewnością miejska infrastruktura ładowania będzie stopniowo rozwijana. Pytanie brzmi, jak wartościową infrastrukturę uda się wybudować i czy będzie ona dopasowana do lokalnych potrzeb i możliwości. O tym trzeba myśleć już dzisiaj. Bez długofalowej, przemyślanej polityki miejskiej infrastruktura ładowania będzie powstawać tam, gdzie będzie najłatwiej i najtaniej ją wybudować – ale to nie zawsze oznacza miejsce, w którym będzie najbardziej potrzebna i będzie wspierać realizację celów środowiskowych i rozwojowych miast.