Francja i Belgia elektryfikują autobusowe połączenia regionalne i międzymiastowe
Elektryczne autobusy dotychczas kojarzą się głównie z autobusami miejskimi. Ich widok na ulicach miast nie jest już rzadkością, również w Polsce. To jednak niejedyny ekosystem dla tych pojazdów. Władze nadmorskiej prowincji alpejskiej we Francji uważają, że technologia jest na tyle dojrzała, że możliwe jest jej zastosowanie również do połączeń regionalnych i międzymiastowych. Do końca 2024 r. flota autobusowa ma liczyć 123 pojazdy, a pełna elektryfikacja w regionie ma nastąpić w 2028 r.
Elektryczne połączenia międzymiastowe
Władze regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże konsekwentnie realizują przyjętą strategię mającą na celu poprawę świadczenia usług transportowych i dekarbonizację systemu w zachodnich Alpach Nadmorskich. Celem jest osiągnięcie zerowej emisji z autobusów w transporcie regionalnym w ramach planu klimatycznego „Une Cop d’Avance”. Po drogach regionu już jeździ 46 autobusów elektrycznych dostarczonych przez chińskiego producenta Yutong. Wkrótce dołączą kolejne, a flotę uzupełni 16 piętrowych elektrobusów od francuskiego producenta Heuliez Bus.
W tym regionie funkcjonuje jedna z największych we Francji sieci transportu pozamiejskiego, obsługująca ponad 12 milionów pasażerów rocznie. We współpracy z firmą Keolis, będącą operatorem połączeń regionalnych i międzymiastowych w regionie, obecnie trwa transformacja w kierunku osiągnięcia celu zeroemisyjności całej floty autobusów do 2028 r.
Inwestycja w redukcję emisji
Lokalne władze inwestują w transport ponad 600 milionów euro rocznie. Celem jest utworzenie pierwszej lokalnej sieci międzymiastowej we Francji oferującej przewozy wyłącznie autobusami elektrycznymi. Pozwoli to na redukcję emisji CO2 o 105 000 ton w ciągu najbliższych ośmiu lat i osiągnięcie dekarbonizacji całej floty autobusów regionalnych już w 2028 r. Inwestycje regionu w nowe połączenia w ciągu najbliższych ośmiu lat wyniosą 281 mln euro.
Uruchomiono już międzymiastowe połączenia z lotniska w Nicei do Cannes, Monako i Antibes. Obsługują je wyłącznie autobusy i autokary elektryczne dostarczone przez firmę Yutong. Firma jest obecna na rynku francuskim od kilku lat. Dotychczas sprzedała tam 135 elektrycznych autobusów międzymiastowych, które łącznie pokonały niemal 15 milionów kilometrów.
Dobry przykład do naśladowania
O elektryfikacji połączeń regionalnych myślą także władze regionalne w Belgii. Ferry Cars, operator połączeń regionalnych we wschodniej Flandrii rozpoczął właśnie intensywną eksploatację pięciu elektrycznych autobusów, zakupionych od firmy Mercedes-Benz. Elektryczne e-Citaro obsługiwać będą połączenia między miastami Eeklo, Ghent i Bruges. Elektryfikacja połączeń regionalnych i międzymiastowych ma umożliwić osiągnięcie przez Flandrię przyjętego celu redukcji emisji CO2 o 35% do 2030 r.