Green Car Magazine nr 13
Po nieco dłuższej przerwie oddajemy w Wasze ręce kolejny, już trzynasty numer naszego
magazynu. Numeru trochę innego niż poprzednie, gdyż poświęconego jednemu głównemu tematowi – bateriom.
O Autorze
Temat niby powszechnie znany i poruszany w dyskusjach, ale jednocześnie obrosły wieloma mitami i fałszywymi informacjami. A jeżeli piszemy o bateriach – to autorem musi być prawdziwy fachowiec – nie tylko teoretyk, ale także praktyk. Udało nam się przekonać do współpracy jednego z najlepszych ekspertów w temacie baterii w Polsce, czyli Rafała Biszcza.
Ogromna wiedza teoretyczna w powiązaniu z doświadczeniem praktycznym, zdobywanym
m.in. w największej fabryce baterii w Europie czy przy projektowaniu i wdrażaniu linii technologicznej gigabaterii na kontynencie azjatyckim mówią same za siebie.Trudno znaleźć w Polsce eksperta, przed którym rzeczywiście baterie nie mają żadnych tajemnic.
rEVelacje numeru
W tym numerze Magazynu znajdziecie wiele interesujących tekstów. Począwszy od ogólnego spojrzenia na trwający proces transformacji i elektryfikacji gospodarki światowej, europejskiej i polskiej, gdzie sektor baterii ma ogromne znaczenie nie tylko w transporcie. Czy inwestycje w sektor bateryjny to inwestycje w przyszłość? Rafał twierdzi, że jak najbardziej tak. Poznamy również budowę typowego pakietu bateryjnego i znaczenie oraz rolę poszczególnych jego komponentów.
Nie mogło również zabraknąć tak często podnoszonej kwestii: potrzebnych do budowy baterii materiałów i dostępności zasobów w skali globalnej. Potwierdzamy, że baterie nie wymagają stosowania metali ziem rzadkich, ale wielu innych pierwiastków strategicznych – jak najbardziej. Technologia bateryjna obecnie bardzo dynamicznie się rozwija w kierunku ograniczenia zużycia surowców strategicznych takich jak kobalt, mangan, czy nawet lit,
a z drugiej strony dąży do wzrostu efektywności, czyli gęstości energii. Gdy jeszcze dodamy do tego konieczność minimalizacji degradacji ogniwa, zwiększenia maksymalnej mocy ładowania oraz ograniczenia spadku pojemności wraz ze spadkiem temperatury – mamy obraz skomplikowanej układanki, z którą muszą sobie poradzić eksperci i firmy.
Walka z mitami
Rozwiewamy również skutecznie mit o recyklingu baterii – pogłoski o czekających nas stosach zużytych baterii zalegających w polskich lasach i zanieczyszczających środowisko toksycznymi związkami są po prostu bujdą na resorach. Firmy są przygotowane technologicznie do recyklingu, choć na budowę dużych instalacji musimy trochę poczekać, ponieważ… na rynku jeszcze nie ma takiej ilości baterii wymagających recyklingu.
Na koniec Rafał przedstawia prognozę globalnego rozwoju rynku baterii, nie tylko jako magazynów energii dla pojazdów, ale również jako ważnego elementu systemu elektroenergetycznego, wspomagającego pracę ciągle rosnących mocy wytwórczych opartych na odnawialnych źródłach energii. Czy Polska znajdzie swoje miejsce na mapie inwestycji w tym sektorze? Mamy nadzieję, że dzięki pierwszemu w języku polskim tak obszernemu kompendium wiedzy o bateriach przybliżymy ten temat naszym czytelnikom w sposób kompetentny, a jednocześnie przystępny.
A w kolejnym numerze Magazynu, nad którym właśnie zaczynamy prace, opowiemy o tym, jak ważna dla przyspieszenia elektromobilności w Polsce (i nie tylko) jest elektryfikacja flot firmowych.
Jacek Mizak