Inicjatywa Francji: Leasing społeczny pojazdów elektrycznych
W marcu 2022 r. prezydent Emmanuel Macron zainaugurował ambitny program „leasingu społecznego”, mający na celu umożliwienie gospodarstwom domowym o niskich dochodach dostęp do zrównoważonego transportu. Idea polega na wspieraniu długoterminowego wynajmu pojazdów elektrycznych, dzięki czemu koszty dla użytkowników są znacznie niższe. Program już działa, a my wyjaśnimy jego zasady. Oto, jak Francja zamierza rewolucjonizować mobilność najbardziej potrzebujących.
Jak działa leasing społeczny
Zanim zaczniemy mówić o leasingu społecznym, warto wrócić do pojęcia leasingu. Leasing to pierwotnie rozwiązanie polegające na wynajmie pojazdu na krótszy lub dłuższy okres, z możliwością wykupu na koniec umowy. Jest to alternatywne rozwiązanie do kredytu samochodowego lub bezpośredniego zakupu, które czasami pozwala nam skorzystać z pojazdów, które są nieco bardziej luksusowe, niż możemy sobie pozwolić. To rozwiązanie finansowania dotyczy zarówno pojazdów spalinowych, jak i hybrydowych czy elektrycznych.
To właśnie w tych dwóch ostatnich kategoriach interweniuje „leasing społeczny”. Pozwoli to Francuzom łatwiej wyposażyć się w pojazd elektryczny. W związku z tą inicjatywą państwo ponosi część kosztów wynajmu pojazdu i działa jako pośrednik między kierowcami a dealerami.
Warunki dochodowe, aby z niego skorzystać
Aby skorzystać z leasingu społecznego swojego pojazdu elektrycznego, konieczne będzie przestrzeganie warunków o odpowiednio niskich dochodach. Państwo zdaje sobie sprawę, że gospodarstwa domowego o niskich dochodach nie stać na samochód elektryczny. Jest to więc bardzo dobry sposób, aby umożliwić mniej zamożnym gospodarstwom domowym odkrycie możliwości samochodu elektrycznego.
Państwo zamierza ustanowić gwaranta dla tej inicjatywy. Chciałby, aby poręczycielem tym była Caisse des Dépôts1, która gwarantowałaby dochody danych gospodarstw domowych.
Francuski „Mój Elektryk” już wystartował
Choć inicjatywa leasingu społecznego została ogłoszona na początku 2022 r., światło dzienne ujrzała dopiero pod koniec 2023 r. Na razie obserwujemy rozwój programu na jego początkowej fazie. Państwo podpisało umowy z kilkoma wypożyczalniami i producentami, jednak zapowiada rozszerzenie oferty. Póki co w programie dostępne są jedynie modele marek producentów z Europy.
Program przewiduje ścisłe wytyczne dotyczące pojazdów, które mogą zostać objęte finansowaniem. W przeciwieństwie do np. polskiego programu „Mój Elektryk”, nie wyklucza pojazdów osobowych. Do warunków zaliczają się m. in.:
samochód musi osiągnąć minimalny wynik w zakresie ochrony środowiska, cena zakupu musi być mniejsza lub równa 47 000 EUR, jego waga musi być mniejsza lub równa 2400 kg.
Aby wypożyczyć model używany lub powstały po modernizacji elektrycznej – pierwsza rejestracja samochodu lub jego przeróbka na pojazd elektryczny musi mieć mniej niż 3 i pół roku.
Wynajem z opcją wykupu czy wynajem długoterminowy?
W ostatnich latach na popularności zyskuje wynajem długoterminowy. W przypadku leasingu społecznego oznacza to miesięczne płatności w wysokości 100 euro miesięcznie. Leasing umożliwia również regularną zmianę pojazdów, przy czym w przypadku zdecydowanej większości wynajmów długoterminowych umowy trwają od 3 do 5 lat. Ponadto pod koniec wynajmu będziesz mieć możliwość definitywnego zakupu pojazdu po ponownie oszacowanej cenie. W przypadku leasingu społecznego ostateczna cena zakupu jest często wyższa ze względu na niższe miesięczne raty.
Podsumowanie
Francuski rząd, pod przewodnictwem prezydenta Emmanuela Macrona, zapowiedział innowacyjny program leasingu społecznego pojazdów elektrycznych, mający na celu ułatwienie dostępu do zrównoważonego transportu dla rodzin o najniższych dochodach. Inicjatywa zakłada wsparcie państwa w długoterminowym wynajmie elektrycznych pojazdów, co pozwoli nawet mniej zamożnym korzystać z bardziej ekologicznych samochodów przy niższych kosztach.
Tak przedstawiony program może wydać się kontrowersyjny. Przecież w zrównoważonej mobilności i redukcji emisji transportowych nie chodzi o to, żeby zamienić wszystkie samochody spalinowe na elektryczne, ale o ograniczenie indywidualnego ruchu pojazdów, a tam, gdzie nie jest to możliwe wybierać napędy zeroemisyjne.
Wprowadzenie gwaranta dochodowego i subsydiowanie kosztów wynajmu pokazuje zobowiązanie państwa do walki ze społecznymi nierównościami i ma uniemożliwić ewentualne nadużycia. Niemniej jednak, kluczowe będzie monitorowanie skuteczności programu po jego pełnym wdrożeniu.
Oficjalna strona programu:
https://www.ecologie.gouv.fr/mon-leasing-electrique
- Caisse des dépôts et consignations – w skrócie CDC, czasami nazywana Caisse des Dépôts – francuska publiczna instytucja finansowa utworzona w 1816 roku. Podporządkowana jest komisji nadzorczej podlegącej bezpośrednio Parlamentowi. ↩︎