Aktualności 20 listopada, 2023

Nowa propozycja SCT w Warszawie

Warszawa zaprezentowała poprawiony projekt strefy czystego transportu. Po konsultacjach społecznych zmieniono zakres strefy oraz harmonogram jej wprowadzania i harmonogram wyłączeń. Przedstawiamy szczegóły dotyczące nowej SCT.

Najważniejsze informacje:

  • Strefa Czystego transportu w Warszawie miałaby obowiązywać od 1 lipca 2024 r., jej wprowadzanie podzielono na etapy, pełną funkcjonalność osiągnie w 2032 r.
  • Z zasad jej obowiązywania, oprócz wyłączeń wymienionych w ustawie, czasowo zwolnieni będą też mieszkańcy i mieszkanki miasta.
  • SCT będzie przyjazna dla seniorek i seniorów ? będą mogli poruszać się po strefie nawet autem niespełniającym wymogów strefy
  • Mieszkanki i mieszkańcy obszaru SCT będą mieli 4 lata na dostosowanie się do wymogów SCT, a pozostali mieszkańcy 2 lata
  • SCT poprawi jakość powietrza, rury aut wydechowych są głównym źródłem emisji zanieczyszczeń powietrza w Warszawie
  • Do strefy będą mogły wjeżdżać samochodu spalinowe, o ile spełnią minimalne normy wjazdu (z silnikiem spalinowym EURO 2/max. 27 letnie, z silnikiem Diesla Euro 4 – max. 18 letnie)

Jak będzie wyglądała warszawska SCT?

Propozycja SCT to projekt obejmujący centralne dzielnice, z granic strefy zaproponowano wyłączenie jej obwodowych ulic. 

Na początek dotyczyć to będzie aut niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) dla pojazdów z silnikiem benzynowym i normy Euro 4 dla pojazdów z silnikiem Diesla (starsze niż 18 lat). Przewidziano jednak 3 ważne wyłączenia.

Osoby mieszkające na obszarze SCT będą miały 4 lata, aby wymienić samochód na spełniający normę minimum Euro 4 (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 22 lata) dla aut spalinowych i Euro 6 dla Diesli (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 13 lat).

Warszawianki i Warszawiacy mieszkający poza SCT będą mogli do 2026 wjeżdżać do SCT bez ograniczeń, po tym czasie będzie to możliwe dla aut benzynowych spełniających normę Euro 3 lub wyższą (starsze niż 25 lat) i Euro 5 dla Diesli (starsze niż 16).

Samochody zarejestrowane przed 1 stycznia 2024 r., których przynajmniej jeden właściciel do końca 2023 skończył 70 lat, mogą poruszać się po SCT bezterminowo. Warunkiem jest jednak, że właściciel jest kierowcą lub pasażerem auta, a właścicielem był przed przyjęciem uchwały o SCT.

Co to oznacza w praktyce ? kto nie wjedzie do centrum od lipca 2024 r.

Wymagań 1 etapu nie spełnia łącznie ok. 65 000 samochodów (na ponad 1 200 000 aut zarejestrowanych w mieście i z ważnym badaniem technicznym), z czego ponad 50 000 to samochody z silnikiem Diesla. Te auta emitują najwięcej zanieczyszczeń, nawet tak mała zmiana sprawi, że sytuacja się poprawi. Warszawa pamięta jednak o nieprzewidzianych sytuacjach ? do SCT będzie można wjechać nawet autem niespełniającym wymagań do 4 razy w roku.

SCT nie obejmuje pojazdów z napędem na gaz, ani aut zabytkowych (z żółtymi tablicami). Do SCT będą też mogły wjeżdżać pojazdy wyłączone ustawowo ? m.in. służby ratunkowe, wojsko, transport osób z niepełnosprawnościami itd.

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.