
Nowa propozycja SCT w Warszawie
Warszawa zaprezentowała poprawiony projekt strefy czystego transportu. Po konsultacjach społecznych zmieniono zakres strefy oraz harmonogram jej wprowadzania i harmonogram wyłączeń. Przedstawiamy szczegóły dotyczące nowej SCT.
Najważniejsze informacje:
- Strefa Czystego transportu w Warszawie miałaby obowiązywać od 1 lipca 2024 r., jej wprowadzanie podzielono na etapy, pełną funkcjonalność osiągnie w 2032 r.
- Z zasad jej obowiązywania, oprócz wyłączeń wymienionych w ustawie, czasowo zwolnieni będą też mieszkańcy i mieszkanki miasta.
- SCT będzie przyjazna dla seniorek i seniorów ? będą mogli poruszać się po strefie nawet autem niespełniającym wymogów strefy
- Mieszkanki i mieszkańcy obszaru SCT będą mieli 4 lata na dostosowanie się do wymogów SCT, a pozostali mieszkańcy 2 lata
- SCT poprawi jakość powietrza, rury aut wydechowych są głównym źródłem emisji zanieczyszczeń powietrza w Warszawie
- Do strefy będą mogły wjeżdżać samochodu spalinowe, o ile spełnią minimalne normy wjazdu (z silnikiem spalinowym EURO 2/max. 27 letnie, z silnikiem Diesla Euro 4 – max. 18 letnie)
Jak będzie wyglądała warszawska SCT?
Propozycja SCT to projekt obejmujący centralne dzielnice, z granic strefy zaproponowano wyłączenie jej obwodowych ulic.

Na początek dotyczyć to będzie aut niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) dla pojazdów z silnikiem benzynowym i normy Euro 4 dla pojazdów z silnikiem Diesla (starsze niż 18 lat). Przewidziano jednak 3 ważne wyłączenia.
Osoby mieszkające na obszarze SCT będą miały 4 lata, aby wymienić samochód na spełniający normę minimum Euro 4 (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 22 lata) dla aut spalinowych i Euro 6 dla Diesli (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 13 lat).
Warszawianki i Warszawiacy mieszkający poza SCT będą mogli do 2026 wjeżdżać do SCT bez ograniczeń, po tym czasie będzie to możliwe dla aut benzynowych spełniających normę Euro 3 lub wyższą (starsze niż 25 lat) i Euro 5 dla Diesli (starsze niż 16).
Samochody zarejestrowane przed 1 stycznia 2024 r., których przynajmniej jeden właściciel do końca 2023 skończył 70 lat, mogą poruszać się po SCT bezterminowo. Warunkiem jest jednak, że właściciel jest kierowcą lub pasażerem auta, a właścicielem był przed przyjęciem uchwały o SCT.
Co to oznacza w praktyce ? kto nie wjedzie do centrum od lipca 2024 r.
Wymagań 1 etapu nie spełnia łącznie ok. 65 000 samochodów (na ponad 1 200 000 aut zarejestrowanych w mieście i z ważnym badaniem technicznym), z czego ponad 50 000 to samochody z silnikiem Diesla. Te auta emitują najwięcej zanieczyszczeń, nawet tak mała zmiana sprawi, że sytuacja się poprawi. Warszawa pamięta jednak o nieprzewidzianych sytuacjach ? do SCT będzie można wjechać nawet autem niespełniającym wymagań do 4 razy w roku.
SCT nie obejmuje pojazdów z napędem na gaz, ani aut zabytkowych (z żółtymi tablicami). Do SCT będą też mogły wjeżdżać pojazdy wyłączone ustawowo ? m.in. służby ratunkowe, wojsko, transport osób z niepełnosprawnościami itd.
Pozostałe artykuły
![[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/02/Naglowek-1-768x432.png)
[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00

Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego
