Parlament Europejski przyjął ambitne stanowisko w sprawie AFIR
19 października Parlament Europejski wyraził poparcie dla Rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które wyznacza wiążące cele w sprawie rozbudowy infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych w Państwach Członkowskich. Europosłowie poparli stanowisko komisji TRAN dużą większością – 485 głosów za przy 65 głosach sprzeciwu i 80 wstrzymujących się.
Stanowisko Parlamentu Europejskiego jest bardziej ambitne, niż stanowisko Rady UE. Zwiększono praktycznie wszystkie cele dotyczące rozwoju infrastruktury dla pojazdów kołowych:
Podwyższono cel minimalnej mocy publicznie dostępnych stacji ładowania w przeliczeniu na liczbę zarejestrowanych samochodów elektrycznych. Zamiast 1 kW na każdy zarejestrowany samochód elektryczny w kraju przyjęto różne wskaźniki w zależności od udziału samochodów elektrycznych we flocie. Przy udziale samochód elektrycznych poniżej 1% we flocie pojazdów na każdy pojazdy ma przypadać 3 kW mocy, przy udziale samochód elektrycznych na poziomie od 2 do 5% 2 kW, a kiedy flota samochodów osiągnie 7,5% to moc publicznie dostępnych stacji ma osiągnąć 1 kW na każdy zarejestrowany samochód elektryczny.
Podniesiono również moc hubów ładowania dla samochodów osobowych, które mają być umieszczone co 60 km na europejskiej sieci drogowej TEN-T. W 2025 r. moc tych hubów ma wynosić minimum 600 kW do końca 2025 r. (w stanowisku Rady UE 300 kW) i 900 kW do końca 2030 r. (w stanowisku Rady UE 600 kW).
Parlament Europejski dodał również mechanizm gwarantujący budowę infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych we wszystkich krajach członkowskich. Do końca 2027 r. w każdym Państwie Członkowskim ma powstać infrastruktura do ładowania odpowiadająca 3% floty samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie rejestracji i 5% do 2030 r.
Parlament podwyższył też cele dla infrastruktury dla elektrycznych samochodów ciężarowych. Huby do ładowania dla ciężarówek mają powstać co 60 km wzdłuż głównych tras na sieci TEN-T (core network) i co 100 km wzdłuż pozostałych tras sieci TEN-T (comprehensive network). Parlament podwyższył moc hubów do ładowania z 1400 MW do 2000 MW do końca 2025 i z 3500 kW do 5000 kW do końca 2030 r.
Komentarz FPPE:
Obecnie Polska ma jedną z najmniej gęstych sieci stacji ładowania w Unii Europejskiej – na 100 km dróg przypada u nas 0,7 stacji ładowania. Dla porównania w najbardziej rozwiniętych rynkach jest to 64,3 stacje (Holandia), 57,9 stacji (Luksemburg) i 25,8 stacji (Niemcy). Przyjęcie rozporządzenia AFIR przez Parlament Europejski jest prawdziwym kamieniem milowym w rozwoju elektromobilności w Polsce i Unii Europejskiej. Rozporządzenie gwarantuje szybki rozwój stacji do ładowania, co powinno skutkować wzrostem sprzedaży nowych samochodów elektrycznych w Polsce.
Budowa hubów ładowania w Polsce będzie stanowić wyzwanie, zwłaszcza w kontekście rozbudowy sieci dystrybucyjnych do hubów ładowania. W celu realizacji celów zapisanych w dyrektywie należy stworzyć mechanizm gwarantujący realizację tych celów. Na przykład w Niemczech tamtejsze Ministerstwo Gospodarki powołało specjalną agencję, której zadaniem jest koordynacja rozbudowy infrastruktury do ładowania https://nationale-leitstelle.de/en/
Informacja o przyjęciu AFIR powinna pozytywnie wpłynąć na wybory użytkowników zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych w zakresie zakupu kolejnego samochodu elektrycznego. Państwa Członkowskie pracują obecnie nad przyjęciem znowelizowanych celów dotyczących limitów emisji CO2 dla nowych samochodów, które zakładają, że do 2035 r. w Unii Europejskiej producenci zakończą sprzedaż samochodów spalinowych. Analogiczne cele dla samochodów ciężarowych zostaną przyjęte w przyszłym roku.