Paryż decyduje: Ponad 60% popiera nowe opłaty parkingowe dla dużych SUV-ów
Czy Paryż wprowadzi nowe wysokie opłaty parkingowe dla SUVów? W najnowszym sondażu przeprowadzonym przez Clean Cities i Respire, mieszkańcy Paryża jednomyślnie wyrażają swoje zdanie na ten temat, sygnalizując potrzebę zmian w przestrzeni miejskiej. Badanie ujawnia, że 61% mieszkanek i mieszkańców Paryża popiera wprowadzenie opłat parkingowych zależnych od wagi pojazdu.
Kontekst
Po tym jak Paryż skutecznie pozbył się elektrycznych hulajnóg wynajmowanych na minuty, przyszła pora zmierzyć się z kolejnym wrogiem zrównoważonej miejskiej mobilności. Celem będą popularne SUVy. Zgodnie z zapowiedzią merki Paryża Anne Hidialgo, 4 lutego w stolicy Francji mieszkanki i mieszkańcy będą mieli okazję wypowiedzieć się na temat propozycji wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie dużych SUV-ów oraz pojazdów z napędem 4×4 (nie tylko SUV-ów).
Jeśli propozycja zdobędzie poparcie większości, od wiosny właściciele tych pojazdów będą zobowiązani płacić 18 euro za godzinę parkowania w centrum oraz 15 euro poza nim. Stawki te wzrosną proporcjonalnie w zależności od czasu postoju, osiągając maksymalnie 225 euro za sześć godzin. Hidalgo argumentuje, że SUV-y zajmują zbyt dużo miejsca i szkodzą klimatowi.
Protest przeciwko wielkości
Ankieta ujawnia, że ponad 60% Paryżan negatywnie ocenia SUV-y, widząc w nich nie tylko zagrożenie dla środowiska, ale także dla bezpieczeństwa na drogach. Podkreślają, że SUV-y zajmują zbyt dużo miejsca (75%) i przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza (61%). To pokazuje społeczny mandat mieszkańców dla decyzji ratusza.
Co więcej, z badania wynika, że 59% mieszkańców chce by samochody, zajmowały mniej miejskiej przestrzeni. W tym celu większość respondentów popiera następujące środki:
61 proc. popiera specjalne opłaty parkingowe dla ciężkich, dużych i bardziej zanieczyszczających pojazdów 68 proc. opowiada się za zmianą systemu oznakowania samochodów „Crit’Air” (wykorzystywanego do regulowania dostępu do stref niskiej emisji) w celu uwzględnienia masy zarówno samochodów nowych, jak i używanych,
67 proc. popiera środki mające na celu zmuszenie producentów samochodów do zwiększenia udziału mniejszych samochodów.
To pokazuje społeczny mandat mieszkańców Paryża dla decyzji ratusza.
Czy SUVy to prawdziwy problem?
Ratusz przekonuje, że decyzja jest elementem polityki klimatycznej Paryża. Zgodnie z danymi Międzynarodowej Agencji Energetycznej SUVy dzięki słabszej efektywności paliwowej w porównaniu do standardowych samochodów, generują o jedną czwartą więcej emisji, co przekłada się na wyższe koszty dla klimatu. Ograniczenie popularności tych pojazdów mogłoby przynieść oszczędność blisko 60 Mt CO2 do 2030 r. Warto zauważyć, że niemal 95% tej oszczędności wynika z redukcji bezpośrednich emisji (wydechowych), co przeczy powszechnemu przekonaniu, że najbardziej emisyjna jest produkcja auta [źródło].
W tym samym raporcie MAE czytamy, że „wzrost liczby SUV-ów w 2022 r. odpowiadał za jedną trzecią wzrostu światowego zapotrzebowania na ropę naftową”. Gdyby uznać samochody tego typu za kraj, byłyby 6 najbardziej emisyjną gospodarką świata.
Propozycje regulacji i zachęt dla producentów
Podmioty zlecające badanie: Respire i Clean Cities – apelują do rządu o zbadanie zaleceń z lipca 2023 r. dotyczących stref czystego transportu we Francji, w tym rewizji systemu Crit’Air i wprowadzenia narodowej polityki przemysłowej wspierającej produkcję mniejszych pojazdów. Te kroki, wraz z lokalnymi inicjatywami, takimi jak opłaty parkingowe zależne od wagi, mogą stanowić klucz do skutecznej polityki zdrowia publicznego i przysłużą się ekologii.
Podsumowanie
Mamy na świecie problem z emisjami z transportu. To złe dla klimatu i dla jakości powietrza, a w konsekwencji dla naszego zdrowia. Autorzy badania apelują do mieszkanek i mieszkańców Paryża, aby stanęli na czele rewolucji przestrzeni miejskiej.
Zachęcając do ograniczenia liczby SUV-ów, podkreślają korzyści dla bezpieczeństwa drogowego i zdrowia publicznego. Wskazują na potencjał Paryża jako źródła inspiracji dla innych europejskich miast, sugerując, że oddanie mieszkańcom przestrzeni miejskiej zarezerwowanej do tej pory przez paliwożerne samochody, może stać się rewolucyjnym elementem transformacji miejskiej przestrzeni.
Źródło: [1]