Perspektywy elektryfikacji samochodów ciężarowych i dostawczych w Polsce.
Dekarbonizacja transportu będzie dotyczyć wszystkich jego sektorów, w tym towarowego transportu drogowego. To konieczny warunek osiągnięcia neutralności klimatycznej Polski do 2050r. W raporcie badamy scenariusze tego procesu dla samochodów ciężarowych i dostawczych oraz szacujemy koszty dla wybranych technologii. Polska ma największą flotę samochodów ciężarowych w UE, od sukcesu transformacji zależy pozycja unijnego lidera i wiele miejsc pracy.
Celem raportu ?Napędzamy polską przyszłość jest próba udzielenia odpowiedzi na następujące pytania dotyczące perspektywy elektryfikacji towarowego transportu drogowego:
1. Jak z czasem zmieni się całkowity koszt posiadania różnych technologii i jaki będzie to miało wpływ na polskich przewoźników?
2. Jakie korzyści środowiskowe przyniesie transformacja sektora towarowego transportu drogowego w Polsce?
3. Jakie są wymagania inwestycyjne w zakresie infrastruktury związane z elektryfikacją towarowego transportu drogowego w Polsce?
Dzięki odpowiedzi na te pytania badawcze, decydenci będą mogli podejmować lepsze decyzje w obszarze dekarbonizacji drogowego transportu towarów. Analiza pokazuje, jakie przewidujemy koszty i korzyści z wybranych technologii zeroemisyjnych w zakresie zakupu pojazdów, kosztów paliwa i eksploatacji, zapotrzebowania i kosztów budowy infrastruktury paliwowej oraz korzyści dla środowiska. Przede wszystkim w związku z potencjalną redukcją emisji CO2. Analiza obejmuje pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) <3,5 tony oraz samochody ciężarowe o DMC >3,5 tony.
Obszar drogowego transportu towarów jest dla Polski niezwykle ważny. Transport i logistyka to jeden z najważniejszych segmentów polskiej gospodarki. Polska posiada największą liczbę zarejestrowanych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej, a nasze firmy transportowe mają najwyższy udział w międzynarodowych przewozach towarowych w Unii Europejskiej, sięgający 30%. Koszt energii elektrycznej dla samochodów elektrycznych jest znacząco niższy od kosztu tradycyjnego paliwa. Równocześnie koszt zakupu pojazdu elektrycznego jest znacząco wyższy od kosztu zakupu pojazdu z silnikiem spalinowym, dlatego proaktywna polityka państwa w zakresie elektryfikacji transportu drogowego towarów jest niezbędna do utrzymania obecnej pozycji Polski w transporcie międzynarodowym przy jednoczesnym znaczącym obniżeniu poziomu emisji gazów cieplarnianych.
Samochody dostawcze i ciężarowe mają wyższe roczne przebiegi niż samochody osobowe i wyższe emisje jednostkowe. Elektryfikacja tego sektora pozwoli na znaczną redukcję emisji CO2 z transportu. Dekarbonizacja transportu drogowego przyczyni się także do rozwiązania problemu związanego z wysokim zanieczyszczeniem powietrza. Zanieczyszczenia liniowe generowane przez transport, zwłaszcza w miastach i obszarach zabudowanych, mają negatywny wpływ na stan zdrowia obywatelek i obywateli. Działania mające na celu redukcję emisji zarówno gazów cieplarnianych, jak też innych zanieczyszczeń, są zatem w żywotnym interesie społecznym.
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych dziękuje członkom Komitetu Sterującego, którzy przyczynili się do powstania Raportu. Członkowie Komitetu Sterującego reprezentowali następujące instytucje:
? Amazon, Anna Papka, Piotr Szymański
? IKEA, Maciej Krzyczkowski
? Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami
? Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, Alicja Pawłowska-Piorun
? MAN Trucks, Marc Martinez
? Ministerstwo Infrastruktury, Sławomir Lewandowski, Adrian Mazur, Andrzej Siemiński
? Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Szymon Byliński
? No Limit Logistics, Grzegorz Ejchart
? PKN Orlen, Adam Czyżewski, Paweł Łuszcz
? Polskie Sieci Elektroenergetyczne, Artur Kopijkowski-Gożuch, Eryk Kłossowski,
? Scania Polska, Wojciech Rowiński
? Transport i Logistyka Polska, Maciej Wroński
? Volvo Polska, Marek Gawroński, Piotr Werner
Podziękowania dla krajowego partnera badawczego
Członkowie Komitetu Sterującego brali udział w pracach nad przygotowaniem niniejszego Raportu na zasadzie eksperckiej. Podzielali oni cel ustanowienia konstruktywnej i przejrzystej wymiany poglądów na temat technicznych, ekonomicznych i środowiskowych aspektów związanych z rozwojem technologii dla samochodów dostawczych i ciężarowych. Każdy z członków wniósł swoją wiedzę i wizję w tych zagadnieniach. Informacje i wnioski zawarte w niniejszym raporcie odzwierciedlają te wkłady, ale nie przedstawiają oficjalnych stanowisk firm i instytucji reprezentowanych w Komitecie Sterującym.
Chcemy także podziękować Krajowemu Ośrodkowi Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), który w projekcie pełnił rolę krajowego partnera badawczego. Rolą partnera badawczego była weryfikacja założeń badawczych i pomoc w zbieraniu danych oraz weryfikacja danych wejściowych do modelu, jak i konsultacja raportu technicznego oraz niniejszego raportu.
W skład zespołu KOBiZE weszli:
Robert Jeszke, Artur Gorzałczyński, Michał Lewarski, Wojciech Rabiega
Magdalena Zimakowska-Laskowska
Raport jest podsumowaniem zadania analitycznego zrealizowanego przez Cambridge Econometrics pt. Potential Options and Technology Pathways for Delivering Zero-Carbon Freight in Poland. Pełny tekst raportu technicznego w języku angielskim dostępny jest na stronie www.camecon.com
Autorzy Raportu Technicznego:
Cambridge Econometrics:
Matteo Caspani, Senior Economist
Aron Hartving, Senior Economist Jon Stenning, Associate Direct
Raport w wersji angielskiej: