Pierwszy stan w USA wyznacza datę zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych.
Kalifornia jest liderką w walce z emisjami z transportu, jako pierwszy stan przyjęła pierwsze prawo ograniczające zanieczyszczenia powietrza w reakcji na smog w Los Angeles w latach 60-tych XX wieku. W sierpniu 2022 napisała kolejny rozdział historii decydując, że po 2035 nie będzie można kupić w tym stanie nowego osobowego samochodu spalinowego.
Przyjęty projekt zakłada, że najludniejszy stan USA zakaże sprzedaży nowych samochodów, nadal będzie jednak można jeździć samochodami spalinowymi oraz kupować nowe samochody spalinowe w innych stanach i używać ich na drogach Kalifornii.
Kalifornia jest amerykańską liderką elektromobilności, w stanie zarejestrowano ponad 1 000 000 samochodów elektrycznych, co stanowi ponad 40% wszystkich aut elektrycznych w USA. Już w 2021 r. 12% sprzedaży nowych aut stanowiły samochody elektryczne. Sprzedaż elektryków ma osiągnąć minimum 35% do 2026, 68% do 2030 i 100% do 2035 roku. Trwają prace nad podobną regulacją dotyczącą ciężkich pojazdów, według propozycji zakaz sprzedaży dla tej kategorii ma być wprowadzony do 2045 roku.
Zgodnie z przewidywaniami decyzja pozwoli o 50% zmniejszyć emisje CO2 z transportu, władze stanowe przewidują także, że obniżą się także emisje tlenków azotu – w 2037 r. będą o 25% mniejsze względem poziomu z 2022 r.
Komentarz:
- To kolejny impuls do rozwoju elektromobilności w USA po podpisanym niedawno Porozumieniu klimatyczno-podatkowym (Inflation Reduction Act – IRA), które wprowadza szereg zachęt dla elektromobilności.
- Skutki tej decyzji będą oddziaływać na cały kraj. Kolejne 15 stanów przygotowuje się do wprowadzenia podobnych zapisów – w tej grupie są m.in. Nowy Jork, new Jersey, Pensylwania, Oregon, Waszyngton, Massachusetts czy Minnesota.
- Kalifornia równolegle wdraża program przejścia na produkcję 100% energii z OZE, odnawialne źródła energii obecnie produkują ok 40% energii.
- USA pozostają w tyle w kwestii rozwoju elektromobilności. W 2022 auta elektryczne stanowiły ok 7% rynku w USA, w tym samym czasie Chiny osiągnęły 24%, Europa 19% (dane ICCT).
- Najważniejszym wyzwaniem pozostaje rozwój infrastruktury ładowania poza obszarami miejskimi. Jakość i dostępność infrastruktury będzie jednym z najważniejszych czynników wpływających na tempo elektryfikacji transportu.
- Władze stanowe wróciły do regulacji polityki dot. jakości powietrza po tym, jak prawo do tego rodzaju działań odebrał im Donald Trump w 2019 roku, Joe Biden cofnął decyzję poprzednika w 2022 r.