Potencjał pojazdów elektrycznych w sytuacjach kryzysowych
Ostatnie powodzie, które dotknęły południową Polskę, spowodowały znaczne straty materialne i odcięły dostęp do prądu w wielu regionach. W obliczu tych dramatycznych wydarzeń, na facebookowej grupie „Kierowcy pojazdów elektrycznych w Polsce” pojawiła się oddolna inicjatywa wsparcia poszkodowanych. Właściciele samochodów elektrycznych, wyposażonych w technologię dwukierunkowej wymiany energii, zaoferowali swoją pomoc w dostarczeniu prądu do miejsc dotkniętych brakiem zasilania.
Technologia Vehicle-to-Everything (V2X) – czym jest i jak działa?
Spontaniczna akcja właścicieli samochodów elektrycznych to ciekawy dowód na to, jak pojazdy te mogą wspomóc działania na obszarach klęsk żywiołowych. Pojazdy elektryczne wyposażone w technologię V2X są mobilnymi magazynami energii i mogą odgrywać ważną rolę w działaniach ratunkowych, oferując praktyczne rozwiązanie problemu zasilania urządzeń elektrycznych w sytuacjach kryzysowych.
Vehicle-to-Everything (V2X) to innowacyjna technologia, która umożliwia dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy pojazdem elektrycznym a zewnętrznymi urządzeniami lub infrastrukturą. Może to być jedynie możliwość podłączenia odbiornika energii do pojazdu, np. motopompy, osuszacza czy oświetlenia (V2L – Vehicle to Load), pełnienie funkcji magazynu energii dla domu (V2H – Vehicle to Home), a nawet integracja z siecią dystrybucyjną, która umożliwia pobór energii elektrycznej z akumulatora do sieci w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię (V2G – Vehicle to Grid). Dzięki funkcji V2L samochody elektryczne mogą służyć jako awaryjne, mobilne źródła zasilania na obszarach klęski żywiołowej, jeżeli na danym obszarze odcięte zostało zasilanie sieci energetycznej. W sytuacjach takich jak obecne powodzie V2L może okazać się niezastąpione, umożliwiając tymczasowe zasilanie urządzeń umożliwiających wypompowanie wody, oświetlenie terenu czy choćby przygotowanie ciepłych posiłków, czy napojów.
Jak działa V2X?
Samochody wyposażone w tę technologię mogą magazynować energię w swoich akumulatorach i, w razie potrzeby, oddawać ją z powrotem, np. do odbiorników energii, domu, biura lub nawet do sieci. Na całym świecie rośnie liczba samochodów wspierających funkcje V2X, a ich potencjał jako mobilnych zasobników energii zyskuje coraz większe znaczenie w kontekście transformacji energetycznej oraz zarządzania kryzysowego.
CHAdeMO – pionierski standard dwukierunkowego ładowania
Jednym z najbardziej znanych standardów obsługujących technologię V2X jest CHAdeMO, który umożliwia nie tylko szybkie ładowanie samochodów elektrycznych, ale także ich dwukierunkowe działanie. Standard ten pozwala na oddawanie energii zgromadzonej w akumulatorze pojazdu, co czyni samochody elektryczne wszechstronnym narzędziem do zarządzania energią.
W Japonii, gdzie CHAdeMO od lat jest szeroko stosowane, wiele modeli, takich jak Nissan Leaf, jest wykorzystywanych jako mobilne magazyny energii. Samochody te mogą zasilać domy w sytuacjach kryzysowych, zwiększając bezpieczeństwo energetyczne mieszkańców, szczególnie w obliczu częstych klęsk żywiołowych pozbawiających gospodarstwa domowe zasilania w energię elektryczną, takich jak trzęsienia ziemi czy tajfuny. Możliwość magazynowania i oddawania energii do sieci dystrybucyjnej sprawia, że takie pojazdy mogą stać się integralną częścią krajowego systemu energetycznego, wspierając zarówno użytkowników indywidualnych, jak i całą infrastrukturę energetyczną w sytuacjach nadzwyczajnych.