
Ranking elektromobilnych miast 2019
Jak polskie samorządy wprowadzają e-rewolucję w transporcie? Prześwietlamy to w najnowszym rankingu opracowanym przez Politykę Insight.
Elektromobilność to jeden z obszarów innowacyjnej polityki, którego wagę trudno przecenić. Elektryfikacja transportu indywidualnego i zbiorowego może częściowo rozwiązać istotne problemy Polski (wysokie zanieczyszczenie powietrza), a w połączeniu z innymi zmianami (autonomizacja pojazdów czy współdzielenie przejazdu) ograniczyć nasilenie ruchu samochodowego czy wykluczenie transportowe (Korolec i in. 2018). Choć to ogromne przedsięwzięcie organizacyjne, które wymaga kosztownych inwestycji na terenie całego kraju. Skala wyzwania wymaga zaangażowania rządu i mniejszych aktorów politycznych i gospodarczych: prywatnych inwestorów, zakładów komunikacji miejskiej, aktywistów czy władz samorządowych. Zgodnie z zasadą subsydiarności, decyzje polityczne powinny zapadać na możliwie niskim poziomie, najlepiej na szczeblu lokalnym. Polskie samorządy mają więc podmiotową rolę do odegrania, powinny podejmować nowe inicjatywy i uprzedzać decyzje władz centralnych. Postanowiliśmy sprawdzić, którym z 50 największych polskich można nadać miano liderów elektromobilności. Przyglądamy się trzem obszarom, w których samorządy mogą tworzyć pole dla rozwoju elektromobilności. Są to: transport indywidualny, transport zbiorowy oraz polityka miejska.
Zapraszamy do lektury rankingu.

Pozostałe artykuły

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)
[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?
