Ranking elektromobilnych miast 2019
Jak polskie samorządy wprowadzają e-rewolucję w transporcie? Prześwietlamy to w najnowszym rankingu opracowanym przez Politykę Insight.
Elektromobilność to jeden z obszarów innowacyjnej polityki, którego wagę trudno przecenić. Elektryfikacja transportu indywidualnego i zbiorowego może częściowo rozwiązać istotne problemy Polski (wysokie zanieczyszczenie powietrza), a w połączeniu z innymi zmianami (autonomizacja pojazdów czy współdzielenie przejazdu) ograniczyć nasilenie ruchu samochodowego czy wykluczenie transportowe (Korolec i in. 2018). Choć to ogromne przedsięwzięcie organizacyjne, które wymaga kosztownych inwestycji na terenie całego kraju. Skala wyzwania wymaga zaangażowania rządu i mniejszych aktorów politycznych i gospodarczych: prywatnych inwestorów, zakładów komunikacji miejskiej, aktywistów czy władz samorządowych. Zgodnie z zasadą subsydiarności, decyzje polityczne powinny zapadać na możliwie niskim poziomie, najlepiej na szczeblu lokalnym. Polskie samorządy mają więc podmiotową rolę do odegrania, powinny podejmować nowe inicjatywy i uprzedzać decyzje władz centralnych. Postanowiliśmy sprawdzić, którym z 50 największych polskich można nadać miano liderów elektromobilności. Przyglądamy się trzem obszarom, w których samorządy mogą tworzyć pole dla rozwoju elektromobilności. Są to: transport indywidualny, transport zbiorowy oraz polityka miejska.
Zapraszamy do lektury rankingu.