rEVolucja za kulisami. Jak elektromobilność zmieni rynek dostawców sektora samochodowego
Motoryzacja znajduje się w przededniu ogromnych zmian, które zdeterminują to, jakimi pojazdami i w jaki sposób będziemy jeździć. Elektryfikacja, autonomizacja, współdzielenie oraz samochody połączone to cztery trendy, które wpłyną nie tylko na konsumentów, dzisiejszych kierowców i pasażerów, lecz także na rynek producentów pojazdów i ich komponentów. Przyglądamy się trendom, które zmienią polski sektor samochodowy.
Motoryzacja to niezwykle ważny sektor polskiej gospodarki, który odpowiada za 8 proc. produktu krajowego brutto. Ponad połowę tej wartości kreuje blisko 1000 przedsiębiorstw, głównie małych i średnich, wytwarzających części i akcesoria motoryzacyjne. Ich wagę dobrze ilustrują dane o zatrudnieniu. W tej części sektora pracuje aż 80 proc. wszystkich osób z branży, czyli blisko 150 tys. pracowników.
Dzisiejsza silna pozycja polskiej motoryzacji nie oznacza jednak, że jej miejsce w europejskim i globalnym łańcuchu wartości jest niezagrożone. Wręcz przeciwnie, motoryzacja znajduje się w przededniu ogromnych zmian, które zdeterminują to, jakimi pojazdami i w jaki sposób będziemy jeździć. Elektryfikacja, autonomizacja, współdzielenie oraz samochody połączone to cztery trendy, które wpłyną nie tylko na konsumentów, dzisiejszych kierowców i pasażerów, lecz także na rynek producentów pojazdów i ich komponentów.
Zmiany będą dotyczyć przede wszystkim silnika, który jest najbardziej wartościowym elementem samochodu spalinowego, a w pojeździe elektrycznym stanie się prostym w budowie, mniej awaryjnym i tanim generycznym produktem. Branża motoryzacyjna będzie musiała się też otworzyć na zupełnie nowy komponent, produkowany w całości przez poddostawców, czyli baterię.
Zmieni się także sposób użytkowania samochodów oraz ich liczba. Pojazdy współdzielone, a docelowo autonomiczne, będę eksploatowane intensywniej, ale z biegiem czasu będzie ich coraz mniej. Wzrośnie za to rola oprogramowania, sterującego pojazdami, co z jednej strony zapewne zmniejszy wypadkowość, z drugiej – z pewnością zmieni system zależności między producentami pojazdów a dostawcami aplikacji. Wszystkie te zmiany stopniowo przeobrażą rynek, a w szczególności sektor producentów części i akcesoriów. Nie dojdzie jednak do rewolucji, nowe rozwiązania technologiczne i wymiana floty będą wprowadzane stopniowo.
Dzisiejsza pozycja polskich wytwórców części samochodowych w gospodarce, połączona z ich dobrą kondycją i rosnącym rynkiem, może sprawiać, że dla wielu firm nadchodzące zmiany mogą wydawać się zbyt odległe i niewarte podjęcia przygotowań. Z tego powodu ważną rolę w transformacji sektora powinno odegrać państwo, które odpowiednią mieszanką regulacji, zachęt i sankcji będzie stymulować zmiany w sektorze motoryzacyjnym tak, by polskie firmy mogły nie tylko utrzymać swoją pozycję na rynku, ale też ją poprawić. Im szybciej branża poczuje wsparcie ze strony administracji, tym szybciej zacznie adaptować się do nowej motoryzacyjnej rzeczywistości.
Zapraszamy do lektury raportu