Rośnie rynek zeroemisyjnych autobusów miejskich w Europie
W czerwcu 2023 r. po raz pierwszy w historii na rynku europejskim sprzedano więcej osobowych pojazdów elektrycznych niż z silnikiem diesla. W drugim kwartale 2023 roku autobusy zeroemisyjne (bateryjne i wodorowe) zdobyły największy (40%) udział w rynku. Dominacja silników diesla zakończyła się wiec także w segmencie autobusów miejskich.
Według danych ICCT, zeroemisyjne autobusy miejskie zdobywają szturmem ulice miast europejskich, ich udział rośnie bardzo systematycznie. W II kwartale 2023 r. było to 40%, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do I kwartału. Co ciekawe, aż sześć krajów europejskich ( Holandia, Dania, Słowenia, Irlandia, Finlandia i Portugalia) w tym okresie rejestrowało wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Autobusy bateryjne nadal zdecydowanie dominują, stanowiąc aż 38% rynku. Autobusy wodorowe, mimo że liczba ich rejestracji nieco rośnie, stanowiły zaledwie 2% rynku.
Jak na tym tle wypada Polska? Średnio. Co prawda wyprzedziliśmy takie kraje jak Francja czy Włochy, gdzie nadal sporą część rynku stanowią autobusy gazowe, oraz Węgry, Czechy i Austrię, ale udział autobusów zeroemisyjnych wyniósł ok. 30% co plasuje nasz kraj w dolnej części tabeli. Ciekawostką jest rynek austriacki, gdzie autobusy z silnikiem diesla to nadal ponad 95% rynku.
Komisja Europejska zaproponowała niedawno w projekcie nowelizacji Rozporządzenia w sprawie standardów emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych i autobusów cel 100% sprzedaży miejskich autobusów zeromisyjnych już w 2030 roku. Patrząc na dane z runku za pierwsze półrocze br. cel ten wydaje się absolutnie osiągalny. Autobusy miejskie to segment pojazdów, który zostanie jako pierwszy poddany całkowitej dekarbonizacji.
Źródło: https://www.sustainable-bus.com/news/registrations-zero-emission-city-buses-eu-q2-2023/