
Rozporządzenie bateryjne wchodzi w życie
17 sierpnia 2023 r. weszło w życie tzw. rozporządzenie bateryjne. Jest to rozporządzenie UE, które reguluje cały cykl życia baterii: od pozyskania surowców, przez produkcję, po recykling i ponowne wykorzystanie surowców. Dzięki temu Unia wdraża w życie zasadę gospodarki obiegu zamkniętego, zwiększając przy tym swoje bezpieczeństwo surowcowe i energetyczne.
Najważniejsze informacje:
? Rozporządzenie dotyczy wszystkich rodzajów baterii
? W bateriach samochodowych będzie odzyskiwane 90% całego kobaltu i niklu oraz 80% litu
? Wszystkie baterie samochodowe będą odbierane za darmo
? W 2027 r. zostaną wprowadzone maksymalne limity emisji CO2 dla produkcji baterii
? Producenci zostali poddani restrykcyjnym wymogom w zakresie należytej staranności (ang. due dilligence rules) w zakresie pozyskiwania i odzyskiwania surowców . Muszą zapewnić, że przy wydobyciu nie były łamane prawa człowieka, czy prawo ochrony środowiska.
O co chodzi w rozporządzeniu bateryjnym?
Celem nowego prawa jest zapewnienie, żeby baterie na żadnym etapie cyklu życia, nie były szkodliwe dla środowiska. Rozporządzenie nakłada na producentów informowanie klientów o tzw. śladzie węglowym baterii. Dzięki temu producenci baterii będą wykorzystywać energię elektryczną z OZE do produkcji i recyklingu baterii.
Producenci są również zobligowani do realizacji procedury due diligence, czyli dotrzymania należytej staranności przy wyborze dostawców surowców i zapewnienie, że przy wydobyciu nie były łamane prawa człowieka, czy prawo ochrony środowiska.
Ponadto Unia przyjęła cele dotyczące odzyskiwania surowców z których powstały baterie. Od 2025 r. producenci są zobowiązani do odzyskiwania 90% kobaltu, miedzi, ołowiu i niklu i 35% litu. Do 2030 roku te wartości mają wzrosnąć do odpowiednio 95% i 70%.
Od 1 stycznia 2024 roku baterie, w tym baterie do samochodów, muszą być projektowane w sposób który zapewni ich prostą i bezpieczną utylizację.
O szczegółach rozporządzenia piszemy TUTAJ
Najbardziej ambitna regulacja tego typu na świecie
Cele, które przyświecały Unii Europejskiej, to z jednej strony ochrona środowiska i klimatu, poprzez popularyzację pojazdów bateryjnych, a z drugiej strony cele biznesowe. Komisja Europejska proponując nowe rozporządzenie zapowiedziała, że chce aby Unia stała się globalnym liderem w produkcji i recyklingu baterii oraz uzyskała kompetencje, które zapewnią jej niezależność technologiczną i surowcową, a więc też bezpieczeństwo.
Już dzisiaj plany producentów zakładają zwiększenie mocy produkcyjnych fabryk baterii z 69 GWh do 1374 GWh w 2030. Liczba tzw. gigafabryk baterii zwiększyłaby się z kilku sztuk dzisiaj, do 50. Jeśli te plany się ziszczą Europa będzie samowystarczalna pod względem produkcji i recyklingu baterii. W tym momencie ponad 70% baterii litowo-jonowych w Europie pochodzi z importu z Chin.
Aspekty środowiskowe mają dotyczyć zarówno pozyskiwania surowców, jak i recyklingu baterii na kontynencie. Każda bateria będzie wyposażona w unikalny kod QR, tzw. paszport. W ten sposób producenci samochodów, ale też konsumenci końcowi, będą mieli pewność, że ich samochód został zbudowany z wykorzystaniem odpowiedzialnie pozyskanych surowców.
Polska może stać się zagłębiem produkcji i recyklingu baterii
Polska już dzisiaj jest największym producentem baterii litowo-jonowych w Europie. Wokół największej na świecie fabryki baterii koreańskiego koncernu LG powstał w naszym kraju cały łańcuch wartości produkujący na potrzeby sektora bateryjnego. Od produkcji półproduktów do baterii, po fabryki modułów bateryjnych, czy elektrycznych samochodów i autobusów. W 2022 wartość produkcji sektora baterii wyniosła ponad 38 mld zł, a eksport samych baterii stanowił 2,4% całego polskiego eksportu. Budujemy więc know-how i infrastrukturę produkcji, dzięki której możemy być globalnym liderem tego przyszłościowego przemysłu.
Na przeszkodzie do urzeczywistnienia tej wizji może stać nam brak wystarczającej ilości zeroemisyjnej energii elektrycznej i brak wykwalifikowanych kadr. Jest to praca domowa, którą musi odrobić polski rząd. Bez wykwalifikowanych pracowników i dostępu do energii elektrycznej z OZE kolejne inwestycje w przemysł bateryjny będą omijać nasz kraj.
Rafał Bajczuk
Pozostałe artykuły

Europa na drodze do niezależności energetycznej

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)