Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w polskich miastach – przykład Wrocławia
Odejście od silników spalinowych w samochodach skutkuje cichą rewolucją, która już rozpoczęła się w miastach. Wiele z nich wprowadziło programy budowy nowych stacji ładowania, a także modernizacji istniejących, dla zwiększenia dostępności usługi, w odpowiedzi na nieustannie rosnący popyt. Polskie miasta też wprowadzają zmiany. Dobrym przykładem spójnej i przemyślanej polityki w tym zakresie jest strategia Wrocławia – gdzie specjalny mechanizm konsultacji pomaga odpowiedzieć na realne zapotrzebowanie ludzi, a także skraca proces inwestycyjny.
O tym jak miasto radzi sobie z rozbudową infrastruktury i jak konsultuje nowe lokalizacje dla stacji w ramach Forum Innowacyjnego Transportu opowiadał Sławomir Gonciarz, Z-ca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu, w Urzędzie Miasta Wrocławia.
Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności
Władze miasta w 2022 r. przyjęły nową strategię. Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności określa wizję, cel oraz kierunki działań związane z rozwojem elektromobilności w mieście do 2030 r. To kompleksowy dokument – zawiera rozwiązania, które będą realizowane zarówno w transporcie prywatnym, jak i publicznym.
Stolica Dolnego Śląska, Wrocław, będzie dążyć do rozwoju elektromobilności w przemyślany sposób. Celem przyjętych założeń jest stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju zrównoważonej mobilności w mieście. Władze miasta mają na to pomysł. Dzięki procedurze konsultacji społecznych wskazują operatorom miejsca o większym zapotrzebowaniu i jednocześnie oferują atrakcyjne ceny dzierżawy gruntu. Ta strategia odpowiednio zachęca do inwestycji i prowadzi do zrealizowania stojącego przed miastem celu ustawowego, a także idei zawartych w miejskich dokumentach strategicznych, w tym w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Wrocławia oraz Strategii Wrocław 2030.
Specjalny mechanizm konsultacyjny
Wrocław sukcesywnie rozwija miejską ładowarek od 2018 r. Władze miasta, chcąc bezpośrednio odpowiadać na zapotrzebowanie, regularnie przeprowadzają konsultacje społeczne dla jak najefektywniejszego rozwoju sieci. Taka strategia miejskiej polityki wspierania rozwoju elektromobilności, w szczególności w zakresie infrastruktury, przypomina podejście znane np. w Wielkiej Brytanii. To podejście bezpośrednio odpowiada na pytanie „Jak szybko i skutecznie reagować na potrzeby mieszkanek i mieszkańców?” Stały mechanizm konsultacyjny wdrożony przez każdą z dzielnic umożliwia rozwój infrastruktury tam, gdzie jest na nią największe zapotrzebowanie.
Właśnie dzięki temu po konsultacjach społecznych w 2021 r. przyjęto kolejny plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania na obszarze Wrocławia – w tym wypadku wyznaczono 28 lokalizacji, w których powstaną w sumie 62 punkty ładowania. Zawiłe przepisy w naszym kraju nie pomagają w szybkim i bezproblemowym rozwoju infrastruktury.
Mimo to dzięki wypracowanym mechanizmom Wrocław znalazł sposób na efektywnie wdrażanie infrastruktury. W 2022 r. miejska sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych liczyła 158 punktów ładowania w 45 lokalizacjach (w tym 28 punktów w obiektach gminnych).
Rozwój sieci stacji ładowania we Wrocławiu
– okres dzierżawy miejsca trwa od 3 lat do maksymalnie 10 lat (po uzyskaniu opinii Komisji Rady Miejskiej Wrocławia);
– lokalizowanie stacji przez operatorów na terenach gminnych. Z uwagi na często skomplikowaną strukturę własnościową, miasto preferuje udostępnianie fragmentów pasów drogowych;
– promowanie budowy stacji na terenach komercyjnych;
– największą barierą rozwoju infrastruktury ładowania pozostają bardzo odległe terminy przyłączenia stacji ładowania do sieci przez OSD sięgające nawet do 18 miesięcy.
Udogodnienia dla osób poruszających się samochodami elektrycznymi
Miasto udostępnia ok. 200 bezpłatnych miejsc parkingowych wyznaczonych wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. Miejsca te niejednokrotnie doposażane są w stacje ładowania. Ponadto kierowczynie i kierowcy samochodów elektrycznych mogą bezpłatnie parkować w ŚSP i SPP, a także mają do dyspozycji ok. 20 km buspasów i torowisk z dopuszczeniem poruszania się po nich pojazdów elektrycznych.
FPPE wskazuje dobre praktyki
W miastach rozwój infrastruktury publicznej jest szczególnie ważny – to w nich najwięcej osób jest pozbawionych możliwości ładowania na prywatnym miejscu parkingowym, postojowym czy w garażu. Skala wyzwania jest duża, a czas nie działa na korzyść miast.
Dobrze jest uczyć się na doświadczeniach innych i wybierać rozwiązania sprawdzone, najbardziej odpowiadające specyfice i potrzebom danego miasta.
Pozostając w temacie rozwoju infrastruktury ładowania polecamy lekturę raportu „Prądem w smog. Jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych”, autorstwa naszego eksperta Jacka Mizaka. W raporcie analizujemy 3 różne modele rozwoju infrastruktury. Przedstawiamy pomysły władz Utrechtu, Londynu i Oslo. W raporcie omawiamy także możliwość adaptacji wybranych rozwiązań dla Polski traktując doświadczenia zachodnich miast jako punkt wyjścia dla rekomendacji dla naszych samorządów.