Rzeczywiste emisje CO2 z pojazdów osobowych i dostawczych
Opublikowany został pierwszy raport Komisji na temat rzeczywistych emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych, z wykorzystaniem danych z pokładowych urządzeń monitorujących zużycie paliwa.
Najważniejsze informacje:
- Średnie emisje CO2 z nowych samochodów osobowych w 2023 roku wynosiły 122,4 g/km, a z nowych vanów – 152,5 g/km, co stanowi minimalny spadek w porównaniu z poprzednimi latami.
- Raport Komisji Europejskiej opiera się na rzeczywistych danych dotyczących zużycia paliwa. Pozwala uzyskać bardziej wiarygodny obraz emisji pojazdów na drogach niż tradycyjne testy laboratoryjne.
KE publikuje raport dotyczący rzeczywistych emisji CO2
Komisja Europejska opublikowała pierwszy raport dotyczący rzeczywistych emisji dwutlenku węgla (CO2) pochodzących z samochodów i vanów, wykorzystując dane dotyczące zużycia paliwa. Materiał ten stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia przejrzystości i kontroli nad emisjami w sektorze transportowym.
Według raportu, emisje CO2 ze środków transportu są nadal wysokie, pomimo postępu technologicznego w branży motoryzacyjnej. Średnie emisje z nowych samochodów osobowych w 2023 roku wynosiły 122,4 g/km, co oznacza minimalny spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. W przypadku hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in rzeczywista emisja CO2 była średnio 3,5 razy wyższa niż wartości laboratoryjne. Średnie emisje CO2 z nowych vanów wynosiły zaś 152,5 g/km.
Raport wykorzystuje rzeczywiste dane dotyczące zużycia paliwa, dając daleko bardziej wiarygodny obraz emisji pojazdów na drogach w porównaniu do deklaracji producenta zgodnej z procedurą pomiarową WLTP. To podejście jest krokiem naprzód w porównaniu z dotychczasowymi szacunkami, bazującymi na testach homologacyjnych, opartych w dużej mierze na badaniach laboratoryjnych, a nie testach drogowych.
Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej konieczne są dalsze działania, aby przyspieszyć transformację sektora transportowego i osiągnąć założone cele dotyczące emisji CO2. W tym kontekście promowanie pojazdów o niskiej emisji, rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych oraz wspieranie innowacji w zakresie technologii zeroemisyjnych są kluczowymi priorytetami.
Raport Komisji Europejskiej stanowi istotne narzędzie w monitorowaniu postępów w redukcji emisji CO2 ze środków transportu oraz w kształtowaniu skutecznych polityk na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi, dla wypracowania rzeczywistej transformacji konieczne będą jednak dalsze wysiłki ze strony wszystkich zainteresowanych stron, w tym rządów, przemysłu motoryzacyjnego i społeczeństwa obywatelskiego.