Samochody rosną – to poważny problem
Większość nowych samochodów jest za szeroka, aby zmieścić się na wielu parkingach w Europie. Paryż może być pierwszym miastem, które wprowadzi rozwiązanie mogące pomóc. Mieszkanki i mieszkańcy Paryża będą mieli okazję wyrazić swoją opinię na temat planowanej podwyżki opłat parkingowych dla dużych SUV-ów już 4 lutego 2024 r.
Najważniejsze informacje:
- Nowo sprzedawane samochody osobowe zwiększają swoją szerokość o jeden centymetr co 2 lata
- Średnia szerokość nowych samochodów w Unii Europejskiej przekracza obecnie 180 cm, a około połowy sprzedaży przekracza tę wartość. 180 cm stanowi kluczowy próg, ponieważ jest często używanym minimalnym wymaganiem dotyczącym szerokości miejsc parkingowych na ulicach w Europie.
- Niepokoi trend stale zwiększającej się szerokości. Utrzymuje się w przypadku dużych SUV-ów i pick-upów, które coraz częściej przekraczają 200 cm.
- Niezmiernie istotne jest, aby decydenci wspierali uwzględnienie klauzuli przeglądowej w celu zbadania maksymalnej szerokości lekkich pojazdów użytkowych podczas rewizji dyrektywy dotyczącej wagi i wymiarów, która będzie omawiana w Parlamencie Europejskim i Radzie na początku 2024 roku.
Nowe samochody w Europie stają się szersze średnio o 1 cm co dwa lata. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Transport & Environment (T&E). Ich wyniki wskazują, że ten trend będzie się utrzymywał ze względu na rosnącą sprzedaż SUV-ów – chyba że prawodawcy podejmą działania ograniczające ten problem.
Około połowa nowo sprzedawanych samochodów jest już zbyt szeroka na miejsce parkingowe o minimalnych wymiarach wyznaczane na ulicach w wielu krajach. Paryż może być pierwszą dużą europejską stolicą, która stawi czoła temu trendowi, jeśli obywatele poprą wyższe opłaty parkingowe dla SUV-ów w referendum na początku lutego 2024 r.
Samochody rosną jak na drożdżach
Średnia szerokość nowych samochodów wzrosła do 180,3 cm w pierwszej połowie 2023 r., z 177,8 cm w 2018 r., jak wynika z badań T&E. Dane zgromadzone przez International Council on Clean Transportation potwierdzają, że ten sam trend utrzymywał się w ciągu dwóch ostatnich dekad, do 2020 r. Nowe samochody w UE podlegają temu samemu maksymalnemu limitowi szerokości, co autobusy i ciężarówki, wynoszącemu 255 cm. T&E stwierdziło, że jeśli normy szerokości samochodów w UE nie zostaną zrewidowane i miasta nie wprowadzą wyższych opłat parkingowych, duże SUV-y i pick-upy będą nadal rosnąć, aż do limitu przewidzianego dla ciężarówek.
Analiza wykazała, że wśród 100 najpopularniejszych modeli z 2023 r., 52% sprzedanych pojazdów było zbyt szerokich w stosunku do wymiarów minimalnego miejsca parkingowego wyznaczonego na ulicy (180 cm) dużego europejskiego miasta, takiego jak Londyn, Paryż czy Rzym.
Parkowanie poza ulicą staje się teraz niewygodne nawet dla przeciętnego nowego samochodu (szerokości 180 cm), podczas gdy duże luksusowe SUV-y już się nie mieszczą. Mierzące około 200 cm szerokości, duże luksusowe SUV-y pozostawiają zbyt mało miejsca, aby pasażerowie mogli wygodnie wsiadać i wysiadać z pojazdów w typowych miejscach parkingowych poza ulicami (240 cm).
Ulice nie są z gumy
Trend wzrostu szerokości pojazdów zmniejsza przestrzeń drogową dostępną dla innych pojazdów i rowerzystów, podczas gdy zaparkowane samochody w coraz większym stopniu zajmują chodniki. Szerokie konstrukcje umożliwiły również dalsze podniesienie wysokości pojazdów, pomimo że dane o wypadkach wskazują, że wzrost wysokości przedniej części pojazdu o 10 cm wiąże się ze zwiększeniem ryzyka śmiertelnych kolizji z pieszymi i rowerzystami o 30%.
Kilka europejskich miast już wprowadziło bardziej restrykcyjne zasady parkowania dla SUV-ów. Miasto Paryż jest najnowszym i największym europejskim miastem, które stara się zmierzyć z trendem większych samochodów i wezwało obywateli do głosowania, czy opłaty parkingowe powinny być potrojone dla szczególnie ciężkich samochodów.
Prawodawcy UE powinni nakazać przegląd maksymalnej szerokości nowych samochodów podczas aktualizacji przepisów w nadchodzących miesiącach. Natomiast władze miejskie powinny ustalać opłaty parkingowe i drogowe w oparciu o rozmiar i wagę pojazdu, tak aby duże luksusowe SUV-y i pick-upy płaciły więcej za korzystanie z większej przestrzeni.