Sejmowa podkomisja ds. elektromobilności – transport publiczny w miastach
21 kwietnia wzięliśmy udział w kolejnym posiedzeniu stałej sejmowej podkomisji ds. elektromobilności. Tematem wiodącym była elektryfikacja transportu publicznego w miastach – jeden z nielicznych obszarów elektromobilności, w którym Polska należy do europejskiej czołówki zarówno pod względem użytkowanej floty jak też mocy produkcyjnych.
Przedstawiciel Ministerstwa Klimatu i Środowiska przedstawił informacje o wolumenie produkcji elektrycznych autobusów w Polsce, która została europejskim liderem produkcji autobusów elektrycznych, a firma Solaris w 2021 roku stała się czołowym dostawcą na europejski rynek z udziałem na poziomie 20%. Zaprezentowano także informacje o stanie elektryfikacji autobusów miejskich, w tym o stanie realizacji celów określonych w ustawie o elektromobilności. Większość gmin wywiązuje się z realizacji celów ustawowych, choć jeszcze nie wszystkie przekazały do ministerstwa sprawozdania.
W trakcie dyskusji zasygnalizowano problem z realizacją inwestycji w stacje ładowania, zwłaszcza dużej mocy (pantografowe). Często operatorzy bardzo długo oczekują na budowę odpowiedniego przyłącza przez operatorów sieci dystrybucyjnej. To obecnie największa przeszkoda w rozwoju zeroemisyjnych autobusów w wielu miastach. Zasygnalizowano również potencjalne problemy z zakupem wodoru do planowanych do zakupu autobusów z ogniwami paliwowymi. Przetarg na dostawy tego paliwa, ogłoszony przez MPK z Poznania, pozostał nierozstrzygnięty z uwagi na bardzo wysoką cenę w jedynej złożonej ofercie (45 zł netto za 1kg wodoru).
Druga część spotkania poświęcona była podsumowaniu dotychczasowych i planowanych w najbliższej przyszłości instrumentów wsparcia zakupu autobusów zeroemisyjnych. Informacje o programach z wykorzystaniem środków europejskich przedstawili reprezentanci Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a ze środków krajowych – przedstawicielka Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dyskusji podkreślono duże zainteresowanie samorządów takimi programami – ogłaszane nabory wniosków na dopłaty i pożyczki bardzo szybko wyczerpują wyznaczoną pulę środków. Dotychczasowa analiza naborów pokazuje, że nawet kilkukrotne zwiększenie budżetów takich programów nie wyczerpałoby zainteresowania samorządów.
Przedstawiciel FPPE – Jacek Mizak – zwrócił uwagę, że już obecnie autobusy elektryczne mogą konkurować cenowo z autobusami gazowymi – czego dowodem było rozstrzygnięcie przetargu w Rybniku, gdzie najkorzystniejsza cenowo oferta obejmowała wykorzystanie wyłącznie autobusów elektrycznych. Na zakończenie przewodniczący komisji – Dariusz Wieczorek – zwrócił się z prośbą do instytucji zarządzających funduszami europejskimi i krajowymi o przygotowanie krótkiego przewodnika dla samorządów po obecnych i planowanych instrumentach wsparcia. Ułatwiłoby to w znacznym stopniu planowanie inwestycji w zakup taboru i infrastruktury.