
Sejmowa podkomisja ds. elektromobilności ? transport publiczny w miastach
21 kwietnia wzięliśmy udział w kolejnym posiedzeniu stałej sejmowej podkomisji ds. elektromobilności. Tematem wiodącym była elektryfikacja transportu publicznego w miastach – jeden z nielicznych obszarów elektromobilności, w którym Polska należy do europejskiej czołówki zarówno pod względem użytkowanej floty jak też mocy produkcyjnych.
Przedstawiciel Ministerstwa Klimatu i Środowiska przedstawił informacje o wolumenie produkcji elektrycznych autobusów w Polsce, która została europejskim liderem produkcji autobusów elektrycznych, a firma Solaris w 2021 roku stała się czołowym dostawcą na europejski rynek z udziałem na poziomie 20%. Zaprezentowano także informacje o stanie elektryfikacji autobusów miejskich, w tym o stanie realizacji celów określonych w ustawie o elektromobilności. Większość gmin wywiązuje się z realizacji celów ustawowych, choć jeszcze nie wszystkie przekazały do ministerstwa sprawozdania.
Obecnie po ulicach polskich miast jeździ niemal 700 autobusów elektrycznych. Pod względem liczby takich pojazdów liderem jest nadal Warszawa, natomiast Jaworzno, Lublin, Zielona Góra i Ostrołęka to miasta z największym udziałem bezemisyjnej floty autobusów miejskich.
W trakcie dyskusji zasygnalizowano problem z realizacją inwestycji w stacje ładowania, zwłaszcza dużej mocy (pantografowe). Często operatorzy bardzo długo oczekują na budowę odpowiedniego przyłącza przez operatorów sieci dystrybucyjnej. To obecnie największa przeszkoda w rozwoju zeroemisyjnych autobusów w wielu miastach. Zasygnalizowano również potencjalne problemy z zakupem wodoru do planowanych do zakupu autobusów z ogniwami paliwowymi. Przetarg na dostawy tego paliwa, ogłoszony przez MPK z Poznania, pozostał nierozstrzygnięty z uwagi na bardzo wysoką cenę w jedynej złożonej ofercie (45 zł netto za 1kg wodoru).
Druga część spotkania poświęcona była podsumowaniu dotychczasowych i planowanych w najbliższej przyszłości instrumentów wsparcia zakupu autobusów zeroemisyjnych. Informacje o programach z wykorzystaniem środków europejskich przedstawili reprezentanci Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a ze środków krajowych – przedstawicielka Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dyskusji podkreślono duże zainteresowanie samorządów takimi programami – ogłaszane nabory wniosków na dopłaty i pożyczki bardzo szybko wyczerpują wyznaczoną pulę środków. Dotychczasowa analiza naborów pokazuje, że nawet kilkukrotne zwiększenie budżetów takich programów nie wyczerpałoby zainteresowania samorządów.
Przedstawiciel FPPE ? Jacek Mizak – zwrócił uwagę, że już obecnie autobusy elektryczne mogą konkurować cenowo z autobusami gazowymi – czego dowodem było rozstrzygnięcie przetargu w Rybniku, gdzie najkorzystniejsza cenowo oferta obejmowała wykorzystanie wyłącznie autobusów elektrycznych. Na zakończenie przewodniczący komisji ? Dariusz Wieczorek – zwrócił się z prośbą do instytucji zarządzających funduszami europejskimi i krajowymi o przygotowanie krótkiego przewodnika dla samorządów po obecnych i planowanych instrumentach wsparcia. Ułatwiłoby to w znacznym stopniu planowanie inwestycji w zakup taboru i infrastruktury.
Pozostałe artykuły
![[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/02/Naglowek-1-768x432.png)
[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00

Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego
