![[STANOWISKO] FPPE w sprawie propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej elastyczności dla producentów w osiągnięciu celów emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych na 2025 r.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2024/09/Kopia-Banner-Jacek-raport-2024-09-26T122005.249.png)
[STANOWISKO] FPPE w sprawie propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej elastyczności dla producentów w osiągnięciu celów emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych na 2025 r.
Propozycja Komisji Europejskiej to wyjście naprzeciw oczekiwaniom producentów, ale przy zachowaniu wcześniej uzgodnionych celów i ścieżki redukcji emisji. Jednorazowy mechanizm elastyczności dla producentów, umożliwiający osiągnięcie wymaganego poziomu redukcji emisji w okresie trzyletnim, a nie jak dotychczas corocznym, nie zmienia ambitnych celów związanych z dekarbonizacją transportu. Daje natomiast przestrzeń do nadrobienia zaległości zarówno technologicznych, jak też wytwórczych.
Proponowana zmiana systemu stanowi nową formułę rozliczeń, która umożliwi producentom większą elastyczność w osiąganiu nowych emisji CO2. Co więcej, ma duży potencjał zmniejszenia zapotrzebowania ze strony europejskich producentów na mechanizm tzw. poolingu, czyli wspólnego rozliczania celów. Dzięki temu środki pierwotnie przeznaczone na zakup nadwyżek redukcji np. od Tesli czy producentów azjatyckich mogą być przeznaczone na badania i rozwój bądź inwestycje w moce produkcyjne.
Warto jednak pamiętać, że im wolniejsza transformacja, tym większa utrata konkurencyjności europejskich firm w dłuższej perspektywie. Obecne trudności w adaptacji sektora motoryzacyjnego wynikają właśnie z takiego, dotychczasowego sposobu działania. Strategia, którą obraliśmy w Unii ma za zadanie mobilizować europejski przemysł do szybszej transformacji, dlatego firmy muszą działać odważnie i dynamicznie przestawiać się na produkcję pojazdów elektrycznych. Niezwykle ważne jest, aby mechanizm zaproponowany przez Komisję był faktycznie jednorazowym wyjątkiem, a nie nową regułą.
Pozostałe artykuły

Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)
[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?
