Strefa czystego transportu w Krakowie. Propozycja miasta przekazana do konsultacji społecznych
Podczas gdy liczba stref czystego transportu (SCT) rośnie z każdym rokiem i przekroczyła już 320, co oznacza 40% wzrost względem 2019 r. w Polsce nadal ich nie ma. Wkrótce może się to zmienić i pierwsza z nich może powstać już wkrótce w Krakowie. Decyzja o wprowadzeniu SCT oraz zasadach ich funkcjonowania spoczywa na barkach samorządów. 20 września 2022 r. Urząd Miasta Krakowa skierował do konsultacji społecznych projekt strefy czystego transportu. Jak wygląda krakowski przepis na SCT?
SCT służą poprawie jakości powietrza. Ich zadaniem jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń emitowanych przez transport. Strefa czystego transportu to obszar, po którym swobodnie poruszać się mogą tylko pojazdy spełniające określone normy, co redukuje zanieczyszczenie powietrza. Podczas gdy w całej Europie funkcjonuje już ponad 320 stref niskiej emisji, Polska nadal pozostaje w tyle. Ta sytuacja może rozczarowywać, jednak już wkrótce pierwsza strefa czystego transportu może zostać uruchomiona w Krakowie. O kształcie i normach wjazdu do każdej strefy czystego transportu decyduje gmina. 20 września 2022 r. Urząd Miasta Krakowa skierował do konsultacji społecznych projekt strefy.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie
Planowana data uruchomienia strefy czystego transportu w Krakowie to 1 lipca 2024 r. Już od tej daty granice strefy czystego transportu będą pokrywały się z granicami administracyjnymi Krakowa. Efektywność strefy jest powiązana z jej wielkością — im większa, tym lepiej spełnia swoje założenia. Datę wprowadzenia opóźniono o rok w stosunku pierwotnego projektu. Nowa propozycja jest między innymi wynikiem postulatów zgłaszanych przez uczestniczki i uczestników konsultacji społecznych.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie – wymagania
Po SCT mogą swobodnie jeździć różne rodzaje pojazdów – w tym z napędem benzynowym i dieslowskim. Warunkiem wjazdu do obowiązującej strefy jest spełnienie odpowiednich norm emisji spalin. O konkretach dotyczących obowiązujących norm, decyduje Rada Miasta. Normy, o których mowa wyznacza europejski standard emisji spalin – opracowane w serii Dyrektyw Europejskich, które sukcesywnie zwiększają restrykcyjność.
W Krakowie zaproponowano dwa etapy wprowadzenia SCT. Ta strategia ma zapewnić jednoczesne efektywne wprowadzenie strefy przy jednoczesnym zadbaniu o komfort mieszkanek i mieszkańców miasta. Władzom Krakowa zależy, aby zmiana zaszła w sposób łagodny, ale i efektywny. Pierwszy etap rozpocznie się 1 lipca 2024 r., kolejny zaplanowano dokładnie 2 lata później – 1 lipca 2026 roku.
Jednym z istotnych elementów klasyfikujących pojazdy w SCT w Krakowie będzie data ich rejestracji. Miasto zaproponowało następujący podział:
- Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom.
- Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 stycznia 2023 r. będą podlegały nieco surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że mieszkańcy decydujący się od tego momentu (1 stycznia 2023 r.) na zakup pojazdu muszą pamiętać, że zakupiony przez nich samochód będzie musiał spełniać określone minimalne wymogi.
- Od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom (w przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – min. norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im daty produkcji, oraz w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – min. norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji).
źródło: https://ztp.krakow.pl/sct/konsultacje-spoleczne-projektu-uchwaly
Strefa Czystego Transportu w Krakowie – wyłączenia
Strefa nie będzie dotyczyć wszystkich pojazdów od razu. Co więcej samorząd przewiduje dodatkowe bezterminowe wyłączenia. Bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i pojazdów specjalnych. Bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku przynajmniej 70 lat. Zgodnie z zapisami Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wyłączeniem objęte są również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych.
Projekt uchwały przekazany do konsultacji: