Sztokholm i najbardziej ambitna strefa czystego transportu na świecie
Sztokholm wkrótce stanie się liderem walki z zanieczyszczeniem powietrza pochodzącym z transportu. Władze miasta podjęły decyzję o zaostrzeniu warunków funkcjonującej w stolicy Szwecji strefy czystego transportu. Począwszy od 2025 r. po centrum miasta, nie będą mogły poruszać się pojazdy z silnikami spalinowymi, zarówno benzynowymi jak i Diesla.
Decyzja Sztokholmu o wprowadzeniu zakazu wjazdu do centrum miasta dla samochodów benzynowych i diesla od 2025 r. to kolejny krok na drodze do elektryfikacji transportu. Sztokholm ma jedną z najstarszych SCT na świecie, miasto od lat konsekwentnie dba o zdrowie mieszkanek i mieszkańców. Decyzja wpływa również na redukcję hałasu w mieście i promocję bardziej zrównoważonych form transportu.
Dlaczego to ważne?
- Doprowadzi to do poprawy jakości powietrza w mieście. Samochody z silnikami spalinowymi emitują substancje szkodliwe takie jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe, które są przyczyną wielu chorób. Należą do nich przede wszystkim choroby układu oddechowego i serca.
- Wspieranie zrównoważonej mobilności. Nowe zasady strefy zachęcą do zmiany nawyków transportowych.
- Dobry przykład. Odważna decyzja Sztokholmu ma szansę zainspirować inne miasta do podjęcia podobnych działań w walce z zanieczyszczeniem powietrza i przyspieszeniu przejścia na bardziej zrównoważone środki transportu.
Sztokholm bardziej ambitny od Londynu i Paryża
Wiele miast wprowadziło – lub wprowadza – programy mające na celu walkę z zanieczyszczeniem powietrza, ale Sztokholm idzie dalej niż większość. Paryż, Ateny i Madryt zakazały jedynie samochodów z silnikiem Diesla, a Londyn pomimo swoich ambitnych założeń dot. funkcjonowania strefy oraz jej obszaru nadal ma system opłat, który dozwala poruszanie się emisyjnym pojazdom.
Sztokholmski plan nie zakłada takich wyjątków. Od 2025 r. 20 przecznic w centrum Sztokholmu, obejmujących dzielnice finansowe i główne dzielnice handlowe, będzie ograniczony wyłącznie do ruchu pojazdów zeroemisyjnych (bateryjnych i wodorowych) oraz napędzanych gazem ziemnym (CNG/LNG). Co więcej, mniej rygorystyczna część strefy zwiększy swój obszar.
W przypadku pojazdów ciężarowych dopuszczono także ruch pojazdów hybrydowych typu plug-in. Dodatkowo zwolniono z zakazu np. pojazdy straży pożarnej, pogotowia ratunkowego oraz pojazdy którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, posiadające specjalna kartę identyfikacyjną.
Decyzja władz Sztokholmu już spotkała się z licznymi protestami. Organizacje zrzeszające przewoźników zarówno towarów jak też osób uznają datę za zbyt przedwczesną a kryteria wjazdu za zbyt radykalne.
Warto też podkreślić, że rządząca obecnie Sztokholmem koalicja partii socjaldemokratycznych i zielonych jest o wiele bardzo progresywna w kwestiach ochrony klimatu i poprawy jakości powietrza niż niedawno sformułowany rząd, gdzie dominują zdecydowanie bardziej konserwatywni chrześcijańscy demokraci. Rząd szwedzki uważa, że dotychczasowe ambitne plany dotyczące krajowej redukcji emisji dwutlenku węgla wymagają krytycznego przeglądu oraz korekty w kierunku mniej ambitnych celów.