Utrzymanie celów redukcji emisji dla nowych pojazdów osobowych i dostawczych jest kluczowe dla osiągnięcia celów klimatycznych, ochrony zdrowia i konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego Europy
Platform For Electromobility, sojusz na rzecz elektryfikacji transportu, łączący przemysł i społeczeństwo obywatelskie, przygotował apel o utrzymanie celów redukcji zawartych w rozporządzeniu (UE) 2023/851 ws. celów redukcji emisji CO2 z pojazdów osobowych i dostawczych. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) w pełni popiera zawarte w apelu postulaty, z całą stanowczością opowiadając się za utrzymaniem przyjętych celów redukcji, uznając go za ważny instrument przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu oraz kluczowy krok w walce o zachowanie konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Najważniejsze informacje:
- W 2019 r. transport drogowy odpowiadał za aż 71% wszystkich emisji z sektora transportu, który z kolei odpowiada za ? wszystkich europejskich emisji CO2.
- Głosy wzywające do wycofania lub złagodzenia Rozporządzenia (UE) 2023/851 ws. celów redukcji emisji CO2 z pojazdów osobowych i dostawczych są krokiem wstecz w naszych wspólnych wysiłkach na rzecz poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska.
- Platform For Electromobility ostrzega w swoim stanowisku, że obniżenie celów redukcji emisji CO2 z pojazdów do 2035 roku zaszkodzi przemysłowi UE, kluczowemu dla neutralności klimatycznej i inwestycji, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/851.
W oświadczeniu Platform For Electromobility ostrzega, że obniżenie ambicji w zakresie redukcji emisji CO2 z pojazdów osobowych i dostawczych, w tym celu 100% redukcji od 2035 roku zaszkodziłoby przemysłowi Unii Europejskiej. Cel ten jest kluczowy dla realizacji celu neutralności klimatycznej UE do, zapewnia inwestycje oraz jasne ramy regulacyjne. Obniżenie ambicji wpłynęłoby negatywnie na branże i sektory, które już przeszły lub przechodzą na nowe technologie oraz na dostępność, również cenową, pojazdów zeroemisyjnych dla konsumentów. Sojusz apeluje do Komisji Europejskiej o utrzymanie celów Rozporządzenia dla zachowania konkurencyjności producentów europejskich, poprawy jakości powietrza i osiągnięcia celu neutralności klimatycznej do 2050 roku. Dekarbonizacja transportu to jeden z elementów zmiany gospodarczej mapy świata. Model gospodarczy oparty o paliwa kopalne odchodzi do lamusa. Nowa gospodarka, oparta o energię odnawialną stanowiącą w przyszłości podstawę do napędzania pojazdów elektrycznych, to zupełnie nowe możliwości i szanse na rozwój.
Stanowisko Platform For Electromobility jest zbieżne z poglądem FPPE na temat rozporządzenia (UE) 2023/851 ws. celów redukcji emisji CO2 z pojazdów osobowych i dostawczych. Aby UE mogła osiągnąć swoje cele klimatyczne, a ostatecznie neutralność klimatyczną w 2050 r., musi wycofać się z użytkowania paliw kopalnych. Pojazdy lekkie (samochody osobowe i dostawcze) odpowiadają za około połowę wszystkich emisji z transportu, który sam w sobie jest najbardziej emisyjnym sektorem w gospodarce (29% emisji w UE). Przesunięcie lub wycofanie zakazu może wydawać się krótkoterminową ulgą dla niektórych producentów samochodów. Długoterminowo jest to jednak niewłaściwy kierunek, który podważa cele klimatyczne Unii Europejskiej, oznacza kontynuację uzależnienia od importu paliw kopalnych oraz stwarza realne ryzyko utraty pozycji lidera w dziedzinie innowacji motoryzacyjnych.
Bilans gospodarczy po transformacji będzie dodatni
Zgodnie z wnioskami raportu FPPE przygotowanego wspólnie z Polskim Instytutem Ekonomicznym, ?Wpływ pakietu Fit for 55 na przemysł motoryzacyjny w Grupie Wyszehradzkiej?Polski sektor motoryzacyjny stoi przed szansą. Według danych z raportu PIE, polskie PKB może wzrosnąć o 2,6%. Bilans netto produkcji wyrobów motoryzacyjnych i bateryjnych w 2035 r. może wynieść w Polsce 16,9 mld EUR. To przekłada się na konkretne dochody dla budżetu, w 2035 r., według prognoz PIE, do budżetu z Polski tylko w wyniku wzrostu produkcji baterii dla sektora motoryzacyjnego to ok. 7,4 mld EUR.
Cichy czempion polskiej gospodarki
Polska jest dzisiaj liderką w produkcji baterii do samochodów. W 2021 r. eksport baterii wyniósł 2,4% całego eksportu, to ponad 6,6 mld EUR. To ok. 15% wartości całej produkcji wyrobów motoryzacyjnych w Polsce w 2019 r. Specjalizacja w produkcji baterii oraz ich recyklingu jest przyszłościowa i może dać gospodarce potrzebne innowacje i wysokopłatne miejsca pracy. Wartość dodana rynku baterii do samochodów elektrycznych w 2030 r. w Europie może wynieść w Polsce 24,1 mld EUR.
Jak duża jest skala wyzwania?
Polski sektor motoryzacyjny w 65% jest kompatybilny z przejściem na produkcję pojazdów elektrycznych. 43% produkcji już jest gotowa na elektromobilność, kolejne 22% produkcji może stosunkowo łatwo zostać poddane adaptacji do nowego modelu. Dla większości producentów to szansa na rozwój. Baterie i recykling mogą być kołem zamachowym dla polskiej gospodarki w trudnych czasach. Zmiana profilu produkcji jest naturalna, producenci części do aut spalinowych dostali odpowiednio dużo czasu na zmiany w swoich firmach. Elektromobilność otwiera wiele nowych ścieżek, całkowity bilans jest dla nas zdecydowanie dodatni.
Dlaczego elektromobilność jest w naszym interesie?
Oprócz korzyści gospodarczych są jeszcze dwa ważne wymiary. Elektromobilność wydatnie przyczyni się do osiągnięcia przez Polskę niepodległości energetycznej. Uniezależnienie się od importu paliw kopalnych, zwłaszcza po wybuchu wojny w Ukrainie, powinno być naszym priorytetem. Prąd z OZE napędzający samochody elektryczne zamiast importu ropy z Rosji do samochodów spalinowych wzmacnia naszą odporność na kryzysy. Na koniec to ważny element walki z katastrofą klimatyczną. Bez dekarbonizacji transportu, gdzie emisje gazów cieplarnianych rosną nieprzerwanie od lat 90. ubiegłego wieku, nie mamy szans na zatrzymanie najbardziej dewastujących zmian klimatu wywołanych przez jego podgrzewanie.
Głosy wzywające do wycofania lub złagodzenia Rozporządzenia są krokiem wstecz w naszych wspólnych wysiłkach na rzecz poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska. Utrzymanie celów redukcji dla nowych samochodów spalinowych jest niezbędne, aby osiągnąć cele klimatyczne UE i zapewnić zdrową, zrównoważoną przyszłość dla kolejnych pokoleń. Rozporządzenie dotyczące redukcji emisji CO2 działa także jak skuteczna, zielona polityka przemysłowa zapewniając stabilne ramy regulacyjne dające pewność i trwałość europejskich inwestycji. Wprowadzenie celów UE na 2020 r. znacząco zwiększyło inwestycje w elektryczne pojazdy w Europie. Produkcja baterii planowana w ponad 50 europejskich gigafabrykach do 2030 r. ma zabezpieczyć potrzeby rynku. Obecna niepewność co do celu na 2035 r. i słaba polityka przemysłowa czynią jednak Europę mniej atrakcyjnym miejscem inwestycji.
Zapisy Rozporządzenia zostaną poddane przeglądowi w 2026 roku, co pozwala na dalszą analizę i dostosowanie polityk zapewniających stopniową i sprawiedliwą transformację. Przejście na technologie zeroemisyjne może, a nawet powinno odbywać się przy jednoczesnej ochronie miejsc pracy i rozwijaniu europejskiej gospodarki. Stopniowe odchodzenie od silników spalinowych i elektryfikacja transportu to proces, który długofalowo jest nie tylko korzystny dla naszego zdrowia i środowiska, ale także stwarza nowe możliwości gospodarcze i technologiczne.