Warszawa prezentuje projekt strefy czystego transportu
W 2024 r. Warszawa planuje wprowadzić strefę czystego transportu. Jej celem będzie poprawa jakości powietrza przez zniechęcanie do korzystania z najbardziej zanieczyszczających pojazdów. Władze miasta przedstawiły wstępny plan wprowadzenia oraz zasady funkcjonowania strefy. Projekt został przekazany do konsultacji społecznych, które potrwają przez najbliższe trzy miesiące. O finalnym kształcie SCT zadecydują mieszkanki i mieszkańcy.
Jak wygląda warszawski przepis na SCT?
Warszawa planuje stworzyć strefę czystego transportu, która ograniczy dostęp do miasta dla pojazdów szczególnie zanieczyszczających powietrze.
Strefa ta będzie obowiązywać od lipca 2024 roku i będzie obejmować większość Śródmieścia oraz częściowo przylegające do niego dzielnice, takie jak Wola, Ochota, Saska Kępa, Grochów i Praga. Granice strefy będą się pokrywać z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie będą objęte ograniczeniem.
W pierwszym etapie ograniczenie dotyczyć będzie pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat i niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla starszych niż 18 lat i niespełniających normy Euro 4. W przyszłości wymagania dotyczące standardów emisji spalin będą sukcesywnie zwiększane.
Rada Miasta może też zdecydować o powiększeniu strefy, jednak decyzja ta wymagać będzie wcześniejszych konsultacji z mieszkankami i mieszkańcami.
Czy Warszawa Potrzebuje SCT?
W Warszawie od lat przekraczane są normy emisji najgroźniejszych zanieczyszczeń spowodowanych transportem, co pokazują raporty pomiarów pochodzące z trzech stacji badającej zanieczyszczenia komunikacyjne.
W skali Polski głównym problemem jest niska emisja z domowych pieców, głównie przez ten pryzmat rozmawialiśmy w ostatnich latach o zanieczyszczeniu powietrza. Czas to zmienić. Są miejsca, gdzie to transport jest głównym źródłem emisji zanieczyszczeń – w takiej sytuacji jest właśnie Warszawa, gdzie transport odpowiada za 75% emisji tlenków azotu (NOx).
Pojazdy z silnikiem Diesla – poważny problem
Badanie przeprowadzone przez naukowców z ICCT wykazało, że najwięcej zanieczyszczeń powietrza na warszawskich ulicach pochodzi od starszych samochodów, szczególnie tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 rokiem, stanowiące tylko 17% floty, odpowiadały za 37% emisji tlenków azotu (NOx) i 52% emisji pyłów (PM).
Strefa czystego transportu jest ważnym instrumentem poprawiającym jakość powietrza
Stworzenie strefy czystego transportu przez władze Warszawy jest odpowiedzią na postulaty dotyczące poprawy jakości powietrza, zgłaszane przez mieszkanki i mieszkańców miasta. Wiele razy temat ten podnosiły przedstawicielstwa organizacji pozarządowych i ruchów społecznych zajmujących się zdrowiem i jakością życia w mieście. Wdrożenie SCT jest również obowiązkiem władz Warszawy, wynikającym z realizacji Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Mazowieckiego.
To najwyższy czas na implementację strefy w stolicy
Aby poprawić jakość powietrza w Warszawie, potrzebne są skoordynowane działania, które skupiają się na ograniczeniu emisji z dwóch głównych źródeł: transportu i ogrzewania. Choć miasto ma już program wymiany pieców, brakuje skutecznych rozwiązań dotyczących redukcji emisji z transportu drogowego. Dlatego ważne jest, aby rozmawiać o zmianach, które pozytywnie wpłyną na jakość powietrza, jak np. wprowadzenie strefy czystego transportu. To od nas zależy, czy podejmiemy ryzyko i pozostawimy sytuację bez zmian, czy też zdecydujemy się na konkretne działania.