
Warszawskie powietrze i zanieczyszczenia z transportu - problem z nadzieją na poprawę?
Opublikowane w połowie czerwca badanie 1Badanie zrealizowała w lipcu 2022 r. agencja badawcza Research Collective na zlecenie agencji PR Profeina, w ramach projektu ?Rozwój hubu informacyjnego nt. stref czystego transportu w Polsce?, finansowanego przez Clean Air Fund. dotyczące poparcia dla utworzenia strefy czystego transportu (SCT) w Warszawie jasno pokazuje, że mieszkanki i mieszkańcy chcą wprowadzenia tego rozwiązania. W tym samym badaniu wskazują jakość powietrza jako jeden z ważnych problemów w mieście. Według badania zrealizowanego przez Research Collective 66% badanych chce utworzenia SCT w stolicy. To wynik powyżej średniej krajowej, gdzie poparcie dla tworzenia stref wyraża 58%. Jednocześnie ponad połowa badanych osób uznaje, że jakość powietrza w Warszawie jest zła niezależnie od pory roku. Rośnie świadomość roli transportu w emisji zanieczyszczeń.
Wyniki badań mieszkanek i mieszkańców potwierdzają, że jakość powietrza jest jednym z najważniejszych wyzwań dla miasta w nadchodzących latach.
- 51% badanych negatywnie ocenia jakość powietrza w lecie
- w zimie odsetek ten wzrasta do 65%
- 47% badanych za główną przyczynę złej jakości powietrza w mieście uznaje samochody
- 66% chce utworzenia SCT w Warszawie
Od września sprawdzanie aktualnego stanu powietrza w poszczególnych dzielnicach Warszawy oraz sąsiadujących gminach jest możliwe dzięki 164 nowym czujnikom tworzącym jedną z najlepszych sieci monitoringu powietrza w Europie. 108 urządzeń zostało zamontowanych w samym mieście, pozostałe w 17 sąsiadujących gminach. Czujniki pojawiły się w różnych miejscach ? m.in. przy uczęszczanych ulicach i szkołach.2https://um.warszawa.pl/-/nowe-czujniki-monitoruja-warszawskie-powietrze
Czujniki mierzą zanieczyszczenie pyłami zawieszonymi PM10 oraz PM2,5, a także PM1 ? czyli mikrocząsteczkami, których stężenia obecnie nie są normowane. Te najmniejsze zanieczyszczenia mają negatywny wpływ na ludzkie zdrowie, ich obecność potwierdzono m.in. w sercach czy mózgach ludzi narażonych na zanieczyszczenie mikrocząsteczkami PM. Dodatkowo czujniki badają poziom emisji dwutlenku azotu (NO2), a te oddalone od ulic – poziom ozonu.
Głównym źródłem emisji tlenków azotu (NOx) w aglomeracji Warszawskiej jest transport ? co potwierdzają dane KOBIZE opracowane przez GIOŚ w ocenie jakości powietrza za 2021 rok.3https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/rwms/publications/card/1701 W samej Warszawie samochody odpowiadają za emisję ok 75% NOX. Transport jest także drugim źródłem emisji pyłów PM10 i PM2,5 dla aglomeracji warszawskiej.
Komentarz:
- Świadomość społeczna dotycząca roli transportu w emisji zanieczyszczeń powietrza rośnie, ale ten problem nadal pozostaje nieuświadomiony dla większości. Badania jakości powietrza potwierdzają ważny udział transportu w emisji zanieczyszczeń ? to główne lub drugie źródło dla 3 z 5 substancji badanych przez KOBIZE. Potrzeba działań uświadamiających ten problem i odczarowania problemu jakości powietrza pojmowanego tylko przez pryzmat tzw. kopciuchów.
- Nowy system monitoringu jakości powietrza pozwoli na zbadanie rzeczywistych emisji w wielu nowych miejscach w mieście. Do tej pory modelowanie zanieczyszczenia z transportu odbywało się w oparciu o dane z tylko trzech stacji komunikacyjnych zlokalizowanych w Warszawie. Nowe, bardziej precyzyjne, zebrane dane będą miały duże znaczenie w uświadamianiu skali problemu i pomogą w podejmowaniu konkretnych decyzji na lokalnym poziomie.
- Duży poziom poparcia dla stworzenia SCT w mieście nie jest zaskoczeniem. Mieszkańcy i mieszkanki już wcześniej byli wyraźnie zatroskani stanem powietrza w mieście. Po uzyskaniu przez miasta możliwości ustanowienia funkcjonalnej SCT presja na jej powstanie w stolicy będzie zapewne tylko rosła.
- Kluczowym wyzwaniem dla Warszawy jest przeprowadzenie skutecznej kampanii społecznej i edukacyjnej na rzecz wprowadzenia SCT. Wysokie poparcie nie jest gwarantem sukcesu ? w związku z tym, że kształt SCT będzie zależał od decyzji miasta (jest wiele możliwych wariantów), trzeba w przemyślany sposób opowiedzieć o wybranym rozwiązaniu mieszkankom i mieszkańcom.
- Kompleksową odpowiedzią miasta na problem jakości powietrza powinno być także zadbanie o poprawę komunikacji miejskiej oraz infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, a także rozbudowę parkingów na granicy strefy. Te równoległe działania stworzą atrakcyjną alternatywę dla osób dotychczas wybierających samochód jako formę transportu w mieście i skłonią do alternatywnych form mobilności nie tylko tych, których pojazdy nie będą mogły wjeżdżać do strefy.
Pozostałe artykuły

Czy Clean Industrial Deal wystarczy, by uratować “Made In Europe”?

Plan UE dla motoryzacji: szybsza elektryfikacja flot firmowych i utrzymane, ale opóźnione cele emisji
