Wielki Test Mobilności Miejskiej 2024, czyli o najefektywniejszych sposobach poruszania się po Warszawie
We wrześniu wzięliśmy udział w drugiej edycji WTMM organizowanego przez Arval BNP Paribas Group, sprawdzając wraz z innymi uczestnikami różne środki transportu pod względem kosztów, emisji CO2 i czasu przejazdu. Wyniki pokazały, że mikromobilność, obejmująca konwencjonalne czy elektryczne rowery oraz skutery elektryczne, wraz z efektywną komunikacją miejską, tworzą fundament zrównoważonego rozwoju miast, oferując szybkie i ekologiczne alternatywy dla tradycyjnych samochodów. Co jeszcze wynikło z testu?
Zdecydowanym zwycięzcą testu okazał się tradycyjny rower, najtańszy i najbardziej ekologiczny pojazd do przemieszczania się po mieście.
Rowery i skutery elektryczne charakteryzują się najwyższą efektywnością na miejskich trasach dzięki niskim kosztom eksploatacji i zerowej emisyjności.
Kolejna lokata należała do roweru elektrycznego, który osiągnął taką samą średnią prędkość jak samochód elektryczny, jest też ekonomiczny w użytkowaniu. Samochody elektryczne charakteryzują się niskimi kosztami eksploatacji, zwolnieniem z opłat parkingowych oraz możliwością korzystania z buspasów, co znacznie ułatwia i przyspiesza poruszanie się po mieście. Najniższe emisje miejskie to oczywiście zasługa rowerów, skuterów i komunikacji miejskiej. Skutery elektryczne okazały się najszybsze, osiągnęły bowiem prędkość 24 km/h.
Z pełnym raportem z przedsięwzięcia oraz komentarzem Jacek Mizak z FPPE, który przedstawia korzyści płynące z rozwoju transportu publicznego, można się zapoznać pod linkiem.