Wrocław przedstawił swój pomysł na SCT
Wrocław jako drugie miasto w Polsce zaprezentował pomysł na SCT. Miasto zdecydowało się zrealizować inny wariant budowy strefy niż ta w Krakowie. Wrocław chce objąć SCT tylko część miasta, o ostatecznym kształcie strefy zdecydują konsultacje społeczne i nowa rada miejska po wyborach samorządowych.
Najważniejsze informacje:
- Miasto przygotowało 3 warianty SCT;
- Ratusz rekomenduje wariant obejmujący ok 20% miasta (centrum);
- Wariant rekomendowany przez Wrocław obejmie ok 13% pojazdów, doprowadzi do redukcji 23% NOx i 58% PM emitowanych przez transport we Wrocławiu;
- Ostateczny kształt strefy zostanie ustalony w trakcie konsultacji społecznych, które rozpoczynają się w marcu 2023 r.;
- Głosowanie projektu ma nastąpić po wyborach samorządowych, zajmie się tym nowa rada miasta;
- SCT ma zacząć obowiązywać od 2025 r.
Wrocławski model SCT
W przeciwieństwie do Krakowa Wrocław chce objąć tylko część miasta planowaną strefą czystego transportu. Opracowano 3 warianty, które zostaną poddane konsultacjom społecznym od marca 2023 r. Objęcie centralnej części miasta ma sprawić, że SCT będzie oddziaływała na cały Wrocław – ma to związek z układem mostów w mieście.
Wrocław nie chce wprowadzać nalepek widząc w tym uciążliwy obowiązek dla samorządu. Zamiast tego stawia na ścisłą kontrolę wjazdu do SCT. Miasto przygotowało warianty SCT z małą liczbą wjazdów, co pomoże lepiej kontrolować funkcjonowanie strefy. Opiera się o naturalne przeszkody, układ kolejowy i mosty w mieście.
W projekcie SCT przewidziano opłaty za wjazd pojazdów niespełniających kryteriów SCT, w propozycji miasto rekomenduje zmianę ustawy w tym zakresie – chodzi o odejście od konkretnej kwoty wpisanej w ustawie i oparcie opłat na % minimalnego wynagrodzenia.
Model po konsultacjach zostanie przegłosowany w przyszłej kadencji Rady Miasta, a strefa ma zacząć obowiązywać w 2025 r. i być podzielona na 3 etapy wprowadzania [wiek samochodów podany w roku wprowadzenia strefy]:
Etap I w 2025 r. – to zakaz wjazdu dla pojazdów z silnikiem Diesla starsze niż 25 lat (pojazdy niespełniające norm Euro 3, czyli wyprodukowane przed 2000 r.);
Etap II w 2028 r. – ograniczenia obejmą samochody benzynowe starsze niż 28 lat (pojazdy niespełniające norm Euro 3, czyli wyprodukowane przed 2000 r.) oraz pojazdy silnikiem Diesla starsze niż 23 lata (pojazdy niespełniające normy Euro 4, czyli wyprodukowane przed 2005 r.);
Etap III w 2032 r. – ograniczenia obejmą pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (pojazdy niespełniające normy Euro 4, czyli wyprodukowane przed 2005 r.), a także pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 22 lata (pojazdy niespełniające normy Euro 5, czyli wyprodukowane przed 2010 r.).
3 warianty SCT poddane konsultacjom
Miasto przygotowało 3 warianty strefy czystego transportu do dalszych konsultacji. Wariant 2 został wskazany przez przedstawicieli ratusza jako rekomendowany.
Wariant I
W roku wprowadzenia obejmie ok. 2% pojazdów poruszających się po mieście, pozwoli na 4% redukcję tlenków azotu oraz 16% redukcji emisji PM-ów. W tym wariancie SCT będzie miała 8 wjazdów.
Wariant II
W roku wprowadzenia obejmie ok. 13% pojazdów, pozwoli na 23% redukcję emisji tlenków azotu i 58% redukcji emisji pyłów zawieszonych (PM). Obejmie ok. 20% miasta i będzie miał 21 wjazdów.
Wariant III
W roku wprowadzenia obejmie ok. 35% pojazdów, pozwoli na redukcję 35% NOx-ów i 85% emisji PM. SCT w tym wariancie będzie miała 22 wjazdy.
Jakie samochody jeżdżą po ulicach Wrocławia?
Dzięki przeprowadzonym badaniom realnej emisji miasto dysponuje konkretnymi danymi dotyczącymi floty pojazdów poruszających się po mieście. Samochody stanowią ponad 91% wszystkich pojazdów, na drugim miejscu są samochody dostawcze stanowiące ok 8% floty, ciężarówki to 0,75%, motocykle to 0,11%.
42,55% pojazdów ma napęd benzynowy, 41,66% to pojazdy z silnikiem Diesla (wyżej od średniej krajowej), 10,72% to samochody z napędem gazowym i benzynowym, pozostałe to pojazdy z napędem hybrydowym lub zasilane CNG.
Badania potwierdziły, że samochody z silnikiem benzynowym spełniające starsze normy – do Euro 3 – emitują wielokrotnie więcej NOx od deklarowanych wartości. W przypadku Diesli wielokrotne przekroczenia limitów dotyczą wszystkich pojazdów.