Jak wynajem długoterminowy zmienia rynek pojazdów elektrycznych?
Badania przeprowadzone przez Arval Mobility Observatory, zaprezentowane w ostatnim „Barometrze Flotowym 2024[1]”, pokazują, że wynajem długoterminowy zyskuje na popularności wśród firm. Co trzecie przedsiębiorstwo w Polsce planuje skorzystanie z tej formy pozyskania pojazdów w najbliższych latach. Z wynajmu długoterminowego już teraz korzysta 23% firm, a w dużych przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 500 pracowników ten udział wynosi aż 37%.
Aby nowe pojazdy flotowe były elektrykami, firmy oferujące wynajem długoterminowy muszą wyjść naprzeciw zupełnie nowym potrzebom użytkowników pojazdów bateryjnych. Oferta na wynajem elektryka powinna być bardziej kompleksowa niż w przypadku pojazdu spalinowego, który nie wymaga od kierowcy chociażby regularnego korzystania z infrastruktury ładowania. Dlatego absolutnie konieczne jest tworzenie ofert wynajmu, które umożliwią i ułatwią firmom elektryfikację swoich flot.
– Firmy oferujące wynajem długoterminowy powinny aktywnie wprowadzać również rozwiązania, które zachęcą korporacyjne floty do korzystania z pojazdów elektrycznych. Jednym z głównych, wyzwań dla nowych kierowców pojazdów elektrycznych jest odzwyczajenie się od konwencjonalnego tankowania pojazdu i przystosowanie się do regularnego ładowania samochodu. Ładowanie najlepiej sprawdza się podczas dłuższych postojów, na przykład w domu lub w miejscu pracy. Przy ofercie wynajmu długoterminowego pojazdu elektrycznego można wesprzeć ofertę propozycją doradztwa przy budowie infrastruktury ładowania na parkingu firmowym lub w domu/garażu pracownika. Z kolei dla klientów, którzy wymagają ładowania pojazdów w czasie podróży bądź nie mają możliwości zainstalowania stacji w biurze lub w domu, dobrym rozwiązaniem jest oferowanie kart roamingowych umożliwiających korzystanie z większości publicznie dostępnej infrastruktury ładowania. Przykładem takiego pakietu jest współpraca firmy Arval z siecią GreenWay, Orlen a także BP oraz Shell, w ramach której oferowany jest dostęp do rozbudowanej sieci stacji ładowania na trasach. Kolejnym elementem wspomagającym elektryfikację floty w firmach może być zaoferowanie rozwiązań umożliwiających łatwe rozliczenie kosztów ładowania pojazdu w prywatnym garażu. – wylicza Jacek Mizak z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Oczywiście, samo ładowanie może nie być jedyną przeszkodą, aby przekonać floty firmowe do elektryfikacji. Z pewnością potrzebna jest też edukacja oraz gwarancja, że elektryk jest w stanie sprostać wymaganiom floty. Aby osiągnąć te cele, Arval wprowadził początkowo usługę Try & Love It, umożliwiającą testowy wynajem auta elektrycznego na 1–3 miesiące, a aktualnie firma oferuje elastyczną subskrypcję Arval Flex, pozwalającą na rezygnację z wynajmu w dowolnym momencie (z miesięcznym okresem wypowiedzenia). Z kolei dla początkujących użytkowników pojazdów elektrycznych przewidziana jest możliwość uczestnictwa w kursach doszkalających w ramach Arval Driving Academy. To przykłady pozytywnych praktyk, które pomagają usunąć uprzedzenia i zachęcić przedsiębiorstwa do wynajmu elektryka.
– Dane z tegorocznej edycji “Barometru Flotowego” pokazują, że co trzecia polska firma zamierza w ciągu trzech lat wprowadzić do flot elektryczne samochody osobowe, a 17% firm rozważa wykorzystywanie elektrycznych aut dostawczych. Największa bariera dla wprowadzania takich pojazdów to według flotowców, oprócz słabo rozwiniętej publicznej infrastruktury ładowania, wysoka cena samochodów BEV. Dzięki wynajmowi, firmy mogą łatwiej wprowadzać zelektryfikowane pojazdy do swoich flot, ponieważ zmniejsza się bariera wejścia. W wynajmie miesięczna rata za użytkowanie auta spalinowego i elektrycznego może być zbliżona. Dla firm, które wciąż chciałyby obniżyć koszty, Arval ma w ofercie system car sharingu oraz centrum mobilności Arval Mobility Hub. Oba te rozwiązania pozwalają na współdzielenie pojazdów wewnątrz firmy i wypożyczanie ich pracownikom za pośrednictwem wygodnej aplikacji. W ten sposób pojazdy BEV są efektywnie wykorzystywane zamiast stać na parkingu. – mówi Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.
Wynajem długoterminowy to narzędzie, które niewątpliwie znacząco przyspiesza proces elektryfikacji flot w Polsce. W obliczu postępujących zmian rynkowych i regulacji dotyczących emisji, a także wymogom ESG, elektryfikacja flot przestaje być jedynie opcją, stając się koniecznością wspieraną przez wynajem długoterminowy. Dzięki elastycznym rozwiązaniom finansowym towarzyszącym wynajmowi, kompleksowemu wsparciu technicznemu i dostępowi do najnowszych technologii firmy mogą zredukować koszty, osiągnąć cele dotyczące neutralności klimatycznej/środowiskowe oraz poprawić swój wizerunek na rynku.