Aktualności 21 września, 2022

Zakaz sprzedaży spalinowych samochodów ciężarowych do 2035 r. to jedyny sposób, aby osiągnąć cele klimatyczne

Komisja Europejska pracuje nad propozycją nowych norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych i autobusów. To kolejny element pakietu dekarbonizacji transportu. Bez odejścia od paliw kopalnych w transporcie Unia nie osiągnie neutralności klimatycznej w 2050 roku. Nasza organizacja partnerska ? Transport & Environment ? opublikowała analizę, w której udowadnia, że aby osiągnąć przyjęte cele klimatyczne, oraz aby pojazdy spalinowe zniknęły z dróg do 2050 r., sprzedaż ciężarówek napędzanych silnikami Diesla musi skończyć się w 2035 r. 

Ciężarówki i autobusy stanowią poważne zagrożenie dla ambicji klimatycznych UE

4% ? tyle wynosi udział samochodów ciężarowych i autobusów wśród wszystkich pojazdów w Polsce. 

Pomimo swojego niewielkiego udziału samochody ciężarowe i autobusy w Polsce odpowiadają aż za 36% emisji CO2, pochodzących z transportu. Popyt na transport drogowy stale rośnie. Jak podaje T&E: w latach 1990-2019 poziom emisji CO2 z pojazdów ciężarowych w Polsce wzrósł czterokrotnie, a Komisja Europejska szacuje, że w latach 2020-2050 ruch ciężarówek w kraju wzrośnie o 73%, a autobusów ? o 55%. Warto dodać, że ciężki transport drogowy to nie tylko nadmierne emisje dwutlenku węgla. Pojazdy ciężarowe odpowiadają aż za zużycie 53% oleju napędowego zużywanego przez polski transport drogowy. 

Rafał Bajczuk, ekspert w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, komentuje ustalenia T&E: ?Transport jest największym problemem klimatycznym w Europie, a ciężarówki coraz bardziej się do tego przyczyniają. Jeśli UE nie zmieni trendu ich sprzedaży, zanieczyszczające samochody ciężarowe zniwelują wszystkie sukcesy w ograniczeniu emisji osiągnięte dzięki elektryfikacji pojazdów rozpoczętej po 2020 roku?.

Komisja Europejska ma przedstawić swoją propozycję norm emisji CO2 dla ciężarówek w listopadzie 2022 r. To kluczowy dla osiągnięcia neutralności klimatycznej w transporcie projekt.

Potrzebujemy zaostrzyć standardy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych

FPPE i T&E postulują ambitne podejście i zmiany, które będą miały na uwadze realizację zapowiedzi Europejskiego Zielonego Ładu. Nowa propozycja Komisji powinna zawierać m.in. postulować:

  • ustanowienie docelowego obniżenia o 100% poziomu emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w 2035 r.;
  • ustanowienie celu sprzedaży wyłącznie bezemisyjnych autobusów miejskich do 2027 r., dla małych ciężarówek i autokarów do 2035 r., oraz dla specjalistycznych samochodów ciężarowych do 2040 r.;
  • ogłoszenie ambitniejszego celu obniżenia emisji CO2 do roku 2030, tj. określenie go na poziomie -65% dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych;

wprowadzenie celów pośrednich w 2027 r., które pomogą przyspieszyć proces transformacji;

  • wprowadzenie norm efektywności energetycznej dla naczep.

Ze szczegółami analizy można zapoznać się poniżej:

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.