Zakaz sprzedaży spalinowych samochodów ciężarowych do 2035 r. to jedyny sposób, aby osiągnąć cele klimatyczne
Komisja Europejska pracuje nad propozycją nowych norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych i autobusów. To kolejny element pakietu dekarbonizacji transportu. Bez odejścia od paliw kopalnych w transporcie Unia nie osiągnie neutralności klimatycznej w 2050 roku. Nasza organizacja partnerska – Transport & Environment – opublikowała analizę, w której udowadnia, że aby osiągnąć przyjęte cele klimatyczne, oraz aby pojazdy spalinowe zniknęły z dróg do 2050 r., sprzedaż ciężarówek napędzanych silnikami Diesla musi skończyć się w 2035 r.
Ciężarówki i autobusy stanowią poważne zagrożenie dla ambicji klimatycznych UE
4% – tyle wynosi udział samochodów ciężarowych i autobusów wśród wszystkich pojazdów w Polsce.
Pomimo swojego niewielkiego udziału samochody ciężarowe i autobusy w Polsce odpowiadają aż za 36% emisji CO2, pochodzących z transportu. Popyt na transport drogowy stale rośnie. Jak podaje T&E: w latach 1990-2019 poziom emisji CO2 z pojazdów ciężarowych w Polsce wzrósł czterokrotnie, a Komisja Europejska szacuje, że w latach 2020-2050 ruch ciężarówek w kraju wzrośnie o 73%, a autobusów – o 55%. Warto dodać, że ciężki transport drogowy to nie tylko nadmierne emisje dwutlenku węgla. Pojazdy ciężarowe odpowiadają aż za zużycie 53% oleju napędowego zużywanego przez polski transport drogowy.
Rafał Bajczuk, ekspert w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, komentuje ustalenia T&E: „Transport jest największym problemem klimatycznym w Europie, a ciężarówki coraz bardziej się do tego przyczyniają. Jeśli UE nie zmieni trendu ich sprzedaży, zanieczyszczające samochody ciężarowe zniwelują wszystkie sukcesy w ograniczeniu emisji osiągnięte dzięki elektryfikacji pojazdów rozpoczętej po 2020 roku”.
Komisja Europejska ma przedstawić swoją propozycję norm emisji CO2 dla ciężarówek w listopadzie 2022 r. To kluczowy dla osiągnięcia neutralności klimatycznej w transporcie projekt.
Potrzebujemy zaostrzyć standardy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych
FPPE i T&E postulują ambitne podejście i zmiany, które będą miały na uwadze realizację zapowiedzi Europejskiego Zielonego Ładu. Nowa propozycja Komisji powinna zawierać m.in. postulować:
- ustanowienie docelowego obniżenia o 100% poziomu emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w 2035 r.;
- ustanowienie celu sprzedaży wyłącznie bezemisyjnych autobusów miejskich do 2027 r., dla małych ciężarówek i autokarów do 2035 r., oraz dla specjalistycznych samochodów ciężarowych do 2040 r.;
- ogłoszenie ambitniejszego celu obniżenia emisji CO2 do roku 2030, tj. określenie go na poziomie -65% dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych;
wprowadzenie celów pośrednich w 2027 r., które pomogą przyspieszyć proces transformacji;
- wprowadzenie norm efektywności energetycznej dla naczep.
Ze szczegółami analizy można zapoznać się poniżej: