
Zielone miasta, czyste powietrze i czysta mobilność - takich zmian w miastach oczekują mieszkanki i mieszkańcy
Zielone miasta, czyste powietrze i czysta mobilność – takich zmian w miastach oczekują mieszkanki i mieszkańcy
Gdyby mieszkanki i mieszkańcy Warszawy i Krakowa mogliby natychmiast przemodelować swoje miasta, to postawiliby na zieloną rewolucję i niskoemisyjną mobilność.
- 93% odpowiadających w Krakowie i 92% w Warszawie chce więcej zieleni w swoim mieście
- 71% odpowiadających w Krakowie i 64% w Warszawie chce więcej przestrzeni do rozwoju ruchu pieszego
- 66% odpowiadających w Warszawie i 65% w Krakowie uważa, że potrzeba przestrzeni na rozwój transportu publicznego
- 57% osób w obydwu miastach popiera wprowadzenie większej liczby polityk mających na celu zatrzymanie wjazdów wysokoemisyjnych samochodów do miast np. tworzenia stref czystego transportu lub zamknięcia ulic przed szkołami i przedszkolami dla zanieczyszczających powietrze pojazdów

Tak wysokie poparcie dla zmian w mieście jest prawdopodobnie podyktowane obawami przed stanem powietrza w miastach. Polskie respondentki i respondenci obawiają się tego najbardziej spośród badanych. 84% badanych w Warszawie i 84% badanych w Krakowie odpowiedziało, że chcieliby, aby prezydenci ich miast zrobili więcej w celu chronienia ich przed zanieczyszczeniem powietrza. To najwyższy wynik w Europie, obok miast włoskich.
Co powinni robić prezydenci Warszawy i Krakowa według mieszkanek i mieszkańców tych miast?
- 76% odpowiadających w Krakowie i 72% w Warszawie postuluje promowanie korzystania z transportu publicznego
- 73% odpowiadających w Krakowie i 68% w Warszawie chciałoby promowania przemieszczania się na pieszo
- 87% odpowiadających w Krakowie i 84% w warszawie oczekuje zwiększenia terenów zielonych

Badania pokazały po raz kolejny, że Polacy chcą zmian w swoich miastach i są bardziej progresywni od decydentów. Celem naszych polityków nie powinna być tylko zamiana istniejących samochodów spalinowych na elektryczne, ale gruntowna zmiana w przestrzeni miejskiej i sposobie poruszania się po nich. Polacy chcą korzystać z dobrej jakości transportu publicznego oraz mieć dostęp do dobrej jakości infrastruktury pieszej i rowerowej. Taka postawa powinna być odzwierciedlona w priorytetach inwestycyjnych miast oraz w politykach krajowych – podsumowuje Rafał Bajczuk z FPPE.
Pozostałe artykuły
![[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/02/Naglowek-1-768x432.png)
[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00

Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego
